Vill börja pensionspara men vill se till att jag gör "rätt" val från början

Hej!

Är ny här och är en gröngöling när det gäller ekonomi och sparande. Jag är 28 år och funderar på ett starta ett privat sparande för min pension via investering i fonder men har några frågor som vill ha svar på innan jag påbörjar något.

1. Ska man välja ISK eller Kapitalförsäkring om man vill pensionspara i fonder? Jag antog att alla väljer ISK men ser att t.ex. Avanza rekommenderar KF istället. Vill gärna förstå varför? För och nackdelarna på Avanzas sida är inte glasklara för mig. Kommer jag bli begränsad på något sätt om jag väljer det ena eller det andra? Är det skillnad i kostnader?
  2. Tänkte börja spara i en Global Indexfond med låg avgift (t.ex. Avanza Global). Är detta ett dåligt val med tanke på vad som händer i omvärlden idag (dvs, är det bättre att nu spara i en europa eller sverigefond), eller spelar det ingen roll då detta är ett långsiktigt sparande? Har ni några bättre val?
  3. Jag har lite dålig koll på hur exakt fonder skiljer sig från aktier. Så som jag förstår det så är fonder som ett “paket”/samling av aktier från olika länder och industrier. I så fall… är det tekniskt sett bra att investera mer pengar i fonder då det går dåligt på aktiemarknaden (om man sparar långsiktigt) då du kan köpa fler andelar för billigare peng? Är jag helt ute och cycklar? Dvs, är det i detta ekonomiska läge smart att öka sitt månadssparande?
  4. Rent allmänt… spelar det någon roll vad som händer i omvärlden idag om man sparar för 30-40 år i framtiden?
  5. Låser jag mig till något val när jag väl börjar månadsspara? Går det att i efterhand t.ex. byta depåtyp (ISK till KF eller vice versa t.ex.), byta bank, flytta pengar eller fonder utan någon stor avgift/beskattning etc.
  6. Har funderat på att byta valen i min tjänstepension också, men vet ej vad som är ett bra val. Funderar på att byta från traditionell försäkring till fondförsäkring då jag hört att det är mer lönsamt. Finns det några stora risker med detta eller något jag borde tänka på? Jag kan välja mellan AMF, Futur, Handelsbanken Liv, Länsförsäkringar Fondliv, SEB Trygg Liv, Skandia Link, Swedbank Försäkring. Vilken skulle ni rekommendera och varför? AMF och Handelsbanken Liv verkar ha lägst årlig avgift (i procent av kapitalet) på 0.2%.
  7. Finns det något mer jag borde tänka på innan jag börjar?

Förlåt för så lång text och många frågor. Anledningen till att jag är så detaljerad är för att jag är rädd att jag gör något “fel” val som jag “låser” mig till som jag inte kan ändra i efterhand (eller blir “bestraffad” med någon sorts avgift om jag försöker ändra mina val). Men jag kanske bara överanalysrar och oroar mig över ingenting?

Tack!

Det ser ut som att du redan har bra koll :slight_smile:

Mina svar:

1. ISK och KF är väldigt lika så båda valen duger för de allra flesta. De skiljer sig åt i detaljer hur skatten räknas ut, men inte så att det har någon avgörande betydelse. Huvudskälet för att välja KF är för att det är något lättare att hantera aktier i länder som drar skatt på utdelningar och har dubbelbeskattningsavtal med Sverige. Om du endast köper fonder faller det skälet. Själv har jag både och, mest för att jag skaffade KF innan ISK var uppfunnet

2. Global indexfond är fortfarande bästa alternativet enligt de flesta som hänger i detta forum

3. Du tänker rätt

4. I princip - nej

5. Det kan bli viss (marginell) dubbelbeskattning om du flyttar pengar mellan olika konton. Det går alltid att flytta mellan ISK-konton, även på olika banker, utan att utlösa dubbelbeskattning, men det kan ta ohemult lång tid att genomföra flytten om det är olika banker. För att flytta till/från KF behöver du själv sälja allt innehav och ta ut pengar från det gamla kontot, sätta in på det nya kontot och åter köpa det du vill ha.

6. För någon som är ung bör fondförsäkring definitivt vara bättre. Jag har dock inte tillräcklig koll för att komma med mer exakta råd här

Tack så mycket för svaren! Det var till stor hjälp :slight_smile:

Det finns ett podavsnitt som hjälper dig komma igång: