Jag sparar till min pension i en kapitalförsäkring i en storbank. Har nu förstått att det är dyra avgifter där och skulle vilja börja spara i en nätbank istället. Men jag är lite orolig för jag vet inte riktigt hur det kommer påverka. Jag vill ju åt ränta på ränta effekten så det känns konstigt att låta nuvarande pengar sitta kvar på storbanken för att så att säga ”börja om på nytt” i en nätbank. Ska jag ta ut alla mina pengar från kapitalförsäkringen hos storbanken och ta med dem? Jag är inte tillräckligt insatt för att förstå konsekvenserna av de olika handlingarna helt enkelt och hoppas på hjälp här ![]()
Hur höga avgifter betalar du löpande?
Vissa banker har uttagsavgifter/återköpsavgifter på sina kapitalförsäkringar under en tid från tecknandet.
Om du inte har någon uttagsavgift och betalar en löpande avgift bör du ta ut dina pengar och sätta in i en avgiftsfri KF.
Om du har en uttagsavgift som snart försvinner för att tillräckligt med tid gått kan det ibland vara vettigt att vänta ut det.
Tack för ditt svar!
Det finns ingen uttagsavgift på någon av de två fonderna som ligger i KF:n. På den ena är det en förvaltningsavgift på 1,5 % och på den andra 1,6 %.
Det var väldigt högs avgifter. Vet du om de inkluderar skatt motsvarande ISK skatten eller inte?
Ska du byta så sälj dina innehav och ta ut pengarna före nyår. Stäng inte ner KF med pengarna inne för risken är att det inte kommer hinna stämga före årsskiftet. Nordmet hade deadline 10:e december.
Välkommen till forumet ![]()
Det är en vanlig missufattning att ränta-på-ränta-effekten skulle påverkas av om man flyttar pengarna till nytt sparande. Så är det inte. Du kan lugnt flytta hela sparandet till en ny bank utan att det påverkar din ränta-på-ränta.
Jag betalar en årlig schablonskatt om det var det du menade? Varför tycker du jag ska göra det innan nyår?
För att schablonskatten belastar en kapitalförsäkring halvårsvis så för att undvika dubbelbeskattning om c. 0,5% är det fördelaktigt att ta ut pengar i år och sätta in på den nya försäkringen i början på nästa år.
Hej!
1,5 % låter som hög avgift. Kan du byta till billigare fonder i dina existerade KF? Typ indexfonder med 0,3 % i avgift? Betalar du någon årsavgift för dina KF?
Avgifterna jag undrade om var på själva kapitalförsäkringen, inte avgifterna på ingående fonder. En kapitalförsäkring är, som hörs på namnet, en försäkring, som agerar som ett skal som man kan placera finansiella tillgångar i, exempelvis fonder.
Vissa tar ut en hög avgift för denna försäkring (och inte bara en minimal riskavgift) och vissa tar ut en avgift för “återköp” av försäkringen (när man avslutar försäkringen så köper banken formellt den av en), speciellt om man haft försäkringen en kort tid.
Jaha, då förstår jag. Tack!
Oj, nu har jag många saker att ta reda på här som jag inte är säker på att jag kan läsa mig till just nu. Jag får återkomma. Tack så jättemycket för era svar!
Det finns 2 sorters avgifter du behöver se upp med.
Den första är Bankens avgift för att du tecknar en KF, tolkar att du fått upp ögonen för denna och överväger att flytta bort från storbanken.
Den andra är förvaltningsavgiften för fonden du väljer att placera i din KF. Du nämner avgifter kring 1,5%, vilket de flesta på forumet kommer bli förskräcka av (sannolikt med rätta). I forumet förespråkas/premieras ofta fonder med en förvaltningsavgift kring 0,2% Men dessa låga avgifter bygger på en filosofi att investera passivt i världens utveckling (bättre kan jag inte förklara det kortfattat). Vill man göra stora klipp med hög risk att förlora pengarna tittar man antagligen på helt andra investeringar.
Skynda långsamt, scrolla igenom RT avsnitt på Spotify eller där du lyssnar på poddar och välj några avsnitt som har rubriker som fångar ditt intresse, jag skulle börja med avsnittet kring 4 hinkar.
Eller så säljer du allt hos storbanken, flyttar pengarna till Avanza, öppnar en KF och köper Länsförsäkringar Global eller DNB Global. (Fonderna har längre formella namn, men du kan nog söka dig fram till rätt namn på forumet)
Eller så tycker du ovan förslag är för krångliga och flyttar pengarna till en fondrobot, som t.ex Opti (det finns avsnitt kring fondrobotar också).
Ovan är bara några förslag på hur jag själv gjort, kan vara rätt för dig eller fel. Därmed tycker jag du gör bäst i att lyssna på lite avsnitt och hittar din egen väg.
/ En annan investeringsamatör.