I ett försök att stegvis överblicka och förbereda inför pensionen, som är drygt 30 år bort, har jag utgått från avsnitt #241 och börjat sammanställa och planera utifrån mina förutsättningar. Den allmänna pensionen flyttade jag till AP7 Såfa för något år sedan och nu är det dags för nästa steg: Tjänstepensionen.
Jag har tagit in en sammanställning via Valcentralen över mitt flyttbara kapital. Den visar att jag har fyra olika försäkringar på tre platser (Nordea fondförsäkring, Folksam LO Tjänstepension och KPA Pensionsförs. Trad) och jag känner att jag gärna vill samla dem på ett ställe. Det är oklart vad känslan grundar sig i (möjligen enkel överblick?) så om det finns goda argument för att låta allt vara kan jag nog övertygas
Till vardags har jag LF-bank, LYSA och Avanza och vad jag förstår är det endast möjligt att flytta till den förstnämnda, men är det ett vettigt val och hur kan jag i så fall placera pengarna där för en får nog inte tillgång till alla fonder? Jag funderar även på att flytta allt till KPA, efter att ha kikat på konsumenternas.se, och även där behövs ju fler val.
Är det någon som har tips och råd kring hur jag bör tänka? Tacksam för all input!
Jag skulle slå ett slag för AMF, som har billiga fonder och förvaltning. Där hamnar du i deras generationsfond som består av
75% Global och 25% Sverige. Det viktar om automatiskt till mer räntor närmare pension i form av AMF Mix.
Eftersom du använder LF till vardags skulle jag välja det, antingen bara LF Global Index eller bygga ihop en basportfölj enligt RT. Du får tillräckligt bred portfölj för 0,2-0,3% avgift.
Intressant tråd. Jag valde kpa fond (bara för att välja något) men utan någon analys. Vet ni vad ”prognosränta ” längst bort till höger i bilden betyder ?
Kpa fond entrélösning placerar i Kpa aktiefond som innehåller 50% global och 50% Sverige.
Jag har valt AMF för tjänstepensionen (AKAP-KR). De har även en prisvärd svensk småbolagsfond som man ju får lite rabatt på i AKAP-KR/KL.
Min fördelning är aktiefond global 80 % och aktiefond småbolag 20 %. Tanken är att komplettera det övriga sparandet med småbolagsfonden då jag inte har någon annan liknande fond i det privata sparandet.
Jag tror de räknar på entrelösningen från nu till livets slut ,
Entrelösningarna har olika avgift beroende på hur mycket räntor man har så de diffar lite AMF 0,20% och de andra 0,30% sen lägre med åren när räntorna tar över mer
Men ska du välja egna fonder spelar det i så fall ingen roll.
Jag har också haft/tillhört kap-kl och nu AKAP-kr.
Första gången jag gjorde ett val blev det Nordea liv och pension, antagligen bara för att jag hade konto i Nordea och därmed pratade med dem…
Sen tänkte jag byta till antingen LF eller AMF. Många här i forumet var positiva till AMF och länkade till vad småspararguiden skrev 2019, att AMF är bäst, typ.
Jag velade fram och tillbaka, många ansåg att valen var likvärdiga och jag kom inte fram till något beslut.
Nu i julas tog jag tag i det igen och snabb koll och sen mer eller mindre ”bara gör”, så blev det AMF, även om jag har LF som bank för lönekontot. Kommer troligen stanna kvar i entréfonden som AMF har.
Får jag passa på att låna tråden lite? Hur byter en från traditionell till fondförsäkring?
I flytten finns det även en traditionell försäkring…den vill jag byta till fondförsäkring.
För att byta mellan traditionell och fondförsäkring (eller andra byten) behöver du gå in på den aktuella valcentralen och göra bytet där. Du hittar rätt valcentral på minpension.se om du sen går in på den pension det gäller och kollar under försäkringsdetaljer. När bytet är genomfört kan du gå in på fondförvaltarens hemsida och göra fondbyten där om du vill, annars hamnar du i entrelösningen. Så här jag kommer ihåg det från egna byten iaf…
Precis, det är en trist kostnad i stunden, men inte hela världen om 30 år, ifall bytet lönar sig.
Lite lustigt, nu när jag loggade in på valcentralen står det att flytten är på gång från traditionell till fond. Undrar om det är en annan traditionell jag inte lyckades byta…
Har också hittat fribrev, det behöver jag kolla upp mer kring.
Skrämmer liv i tråden igen eftersom jag också hamnat i de här valet. Som jag förstått det kör många Antingen 100% AMF Globalfond eller 100% LF Globalfond, stämmer det? Få här inne som kör en entrelösning rakt av? Enligt tidigare delad bild verkar ju Swedbank vara bäst av entrelösningarna, men folk som hänger här förvaltar nog aktivt pengar mer än genomsnittet, och då är globalfond rätt? Då måste jag också fråga, all annan pension man intjänat på diverse ställen, bör man sätta det till 100% globalfond då också, eller sprider ni risken på annat sätt?