Har du KAP-KL eller AKA-KL fastna inte i KPA Traditionell Pensionsförsäkring

Jag vill verkligen varna för att inte göra något aktivt val när man hamnar i avtalsområdet KAP-KL eller AKAP-KL.

Gör man inget val hamnar man per automatik i KPA Traditionell Pensionsförsäkring. KPAs förvaltning är bedrövligt dålig. Om man fortfarande vill ha sina pengar i traditionell pensionsförsäkring, istället för fondförsäkring, ska man snabbt som sjutton välja annat bolag ändå (fondförsäkring bör man enligt mig inte ha hos KPA heller se länkar nedan och jämför själv).

http://www.pensionsvalet.se/pv/privatperson/avtal/kap-kl/valbara-forsakringsbolag/
(obs kolla om du tillhör AKAP-KL eller KAP-KL och klicka dig in på länk som gäller just dig)
Det finns tre valbara bolag för KAP-KL/AKAP-KL traditionell pensionsförsäkring:
Alecta, AMF och KPA (där man som sagt hamnar automatiskt när man inte gör något val alls).

Avkastning de senaste 5 åren (siffrorna är från september 2017):
KPA 7,75 %
Alecta 12,44 %
AMF 19,09 %.
KPAs siffror skiljer sig markant från de andra två.
Jag tycker inte att en traditionell försäkring bör skilja så pass mycket i avkastning under 5 år, det är inte okej att så många fastnar i KPAs förvaltning.

Stannar man dessutom kvar hos KPA får man betala väldig hög flyttavgift när man väl inser att
de inte lyckas förvalta pengarna alls (de flesta bolag både fond/trad. har flyttavgift, men med tanke på att KPA inte alls lyckas med förvaltning är deras flyttavgift klart överprisad).

Lite fler länkar för jämförelse

Kontakta bolaget du vill flytta din tjänstepension till eller gör valet här http://www.pensionsvalet.se/pv/ men observera
förutom flyttavgift KPA (eller annat bolag) tar ut så tar Pensionsvalet ut en egen avgift på 300 kr (oktober 2017).

Mycket märkligt…
Notera att jag skrev detta ovan i förmiddags (9/10).
Sen eftermiddag (9/10) uppdateras siffrorna helt plötsligt till följande:
http://www.pensionsvalet.se/pv/privatperson/avtal/kap-kl/valbara-forsakringsbolag/

Jag har hjälpt en vän att gå igenom sin KAP-KL tjänstepension, så vi har varit in på Pensionsvalet flera gånger under ett par veckors tid (och jag senast när jag skrev detta ovan) då har följande siffror varit gällande “Siffrorna baseras på aktuella uppgifter från försäkringsbolagen per september 2017”
KPA 7,75 %
Alecta 12,44 %
AMF 19,09 %.
Nu är AMF ändrat till 8,55 %
Och den rörliga avgiften är ändrad för både Alecta och AMF
MEN fortfarande står “Siffrorna baseras på aktuella uppgifter från försäkringsbolagen per september 2017”

Hur tillförlitliga är dessa siffror på Pensionsvalet? Det är säkrast att gå in på varje bolag och checka.

Hej Kim!

Tack för varningen!
Det är alltid bra att se över var ens pengar placeras!

Jag har kap kl hos Nordea och har inte tänkt så mycket på detta. Är detta ett bra alternativ eller ska jag flytta dem? Vad jag kan se är avgiften 0.88 procent.

Bra tips, har redan flyttat mina. Satte allt på AMF Aktiefond Global som följer ACWI för 0,4% avgift.

Ännu bättre faktiskt, AMF Aktiefond Global kostar numera bara 0,2% inom KAP/KL :slight_smile:

Är AMF aktiefond detsamma som AMF fondförsäkring?

AMF Aktiefond Global är en fond man kan välja i AMF fondförsäkring :slight_smile:

Ok. Nu har jag valt AMF. Då antar jag att man väljer aktiefond vid ett senare tillfälle.

Jag tittade lite hur det ser ut inne på min sida på AMF nu. Jag vet att jag när min kapitalflytt var klar fick gå in och välja att byta fonder och då valde deras globala aktiefond. Nu när jag är inne på just den pensionsförsäkringen under Dina pensionsförsäkringar finns även ett alternativ att ställa in hur man vill att pengarna ska fördelas vid framtida inbetalningar.

Ok. Jag har inte fått någon “konto” på AMF än. Tack för hjälpen!

Så lite så :slight_smile:

Hej!
Efter att ha lusläst på forumet ett tag så har jag fått relativ ordning på mitt sparande, däremot är pensionen fortfarande lite lurigt tycker jag.

I samband med relativt nytt jobb tänkte jag kolla upp min tjänstepension och ser att jag har KAP-KL (KPA traditionell pensionsförsäkring, har för mig att det är ett kollektivavtal då jag jobbar kommunalt som brandman). Tycker även när jag är inne på minpension, pensionsvalet eller KPA sina hemsidor att det är svårt att hitta konkret info… Har även försökt prata med kollegor men verkar inte som de heller vet och heller sköter sitt privata sparande så får det blir som det blir med tjp. Typ.

Jag har ju läst vad ni skriver här och någon annan tråd men jag förstår inte helt hur jag ska tolka informationen :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Mina tankar är lite diffusa i frågan så det det speglar nog mina frågor… här får man gärna dumförklara :see_no_evil:

1. Hur står sig denna lösningen (KPA traditionell pf) idag?
  2. Alternativen till den traditionella är fondförsäkring, någon som vill uttala sig om hur denna lösningen står sig jmf den traditionella?
  3. Kan man flytta sin tjp fast det finns ett kollektivavtal?
  4. Fördelar och nackdelar med att flytta?

Önskar er en trevlig dag!

Jag har själv en liten slatt i Kåpan traditionell. Klassiskt icke vals alternativ så jag hamnade där. Gått rätt dåligt i många år men verkar ha fått lite fart senare året. Osäker på hur den står sig mot andra traditionella. Min LF gamla trad slatt har gått sämre än Kåpan, så den är nog inte sämst i klassen :slight_smile:

Har du långt kvar till pension så är det nog läge att flytta pengarna till en fondlösning. Det gör du på Pensionsvalet.se. Om du är osäker på vad du kan göra så ring dem. Det är deras jobb som Valcentral att stötta dig och ge dig info. Så ja du kan flytta kollektivavtalad pension mha Valcentral som för kåpan är Pensionsvalet.se

Alternativt om du inte flyttar den så kan du betrakta den som en rätt säker investering och ta högre risk med ditt övriga pensionssparande - privat eller med PPM.

Nackdelen med att flytta en trad är att det tar lång tid. Bolaget ska bryta ut din del och likvidera tillgångarna. Det tar tydligen tid. Sen tar flytten en lite stund också men valcentralen administrerar det åt dig. Skulle gissa på 3-6 månader för en flytt.

Lycka till :slight_smile:

1 gillning

Tack för svar @JFB!
Jag ska nog testa ringa pensionsvalet o se om jag kan få lite kött på benen i frågan, vill ju gärna förstå vad det är vi har egentligen. Kanske på så sätt kan jag ta ett val baserat på förståelse o inte frustration :stuck_out_tongue:

Spännande tanke att öka risken i mitt eget sparande. Ska låta den tanken mogna lite, då jag allra helst är en person som behöver säkra kort för att sova gott om natten.

Juste, sega processer. Kanske inte så märkligt att många bara låter tjp rulla på då det ska va så rörigt och tradigt :sleeping:

1 gillning

@Dannelarsen Det känns krångligt med flyttandet innan man sätter sig in i det! Sedan när man luskat ut vart man vill flytta det är så är det rätt simpelt. Och tiden det tar att flytta kapitalet är ju sak samma, du behöver inte göra något förutom att vänta.

Jag har en tjänstepension i KAP-KL bland annat och den flyttade jag till Nordeas pensionsportfölj (fondförsäkring) på deras inrådan för många år sedan (jag hade ingen koll då). Men det var ju ändå bättre än KPA traditionell försäkring så ett snäpp bättre i alla fall. :sweat_smile:

Men sedan jag läst på lite mer så har den hamnat hos AMF i en fondförsäkring. Dra inte ut på det utan ta tag i det på en gång.

Lästips till dig: Vad skall jag välja inom KAP-KL/AKAP-KL? | Småspararguiden

1 gillning

Tack för svar @MariaL !
Jamen exakt, försöker verkligen komma förbi att varje cell i kroppen uttrycker ”den här röran pallar jag inte” :joy: Med lite tips o råd från er som ger lite ökat förståelse tänker jag att sannolikheten ökar för att komma till ett bra beslut :grin:.

Inser att jag faktiskt undrar vad KAP-KL egentligen är, vad de gör med pengarna etc. Som jag skrev tidigare, det går ju inte helt hitta den informationen på ett lätt sätt o då upplevs det så rörigt (och svårt) med allt. :see_no_evil:

Tack för lästips! Jag ska grotta ner mig o kriga vidare :mechanical_arm:

2 gillningar

Det gäller inte bara KAP-KL. Alla traditionellt förvaltade försäkringar är en ”black box” där de investerar pengarna mot en avgift. Inriktningen är oftast mer försiktig tex med mer fastigheter och räntepapper.

Det går att läsa lite om det hos Konsumenternas

1 gillning

Tack @JFB!

Skönt höra att min känsla inte är helt off :joy:
Tack för lästips!

To be continued….

Ja jag ändrade detta för några år sedan, den traditionella förvaltningen var bedrövlig. Blir lite ledsen när min mor haft detta i 30 år…