Grundkurs i pensionsöverblick

Bakgrund

Jag tycker att det här med pensionssparandet är oerhört svåröverskådligt. Det finns så många ställen man kan kolla sin pension på och ändra och jag har ingen aning om hur den ena sidan påverkar den andra. Därtill slängs det med begrepp som pensionsförsäkring, fondförsäkring, ppm och så vidare, vilket bara gör mig trött och uppgiven. Likaså blir jag trött när jag försöker googla och bara får delvisa svar här och var på mina frågor. Därför startar jag en ny tråd i hopp om att få lite mer handfast guidning genom pensionsträsket.

Syfte

Jag vill förstå hur mitt pensionssparande ser ut och var jag kan ändra det så att det passar forskningens rekommendationer.

Problem: Det är svårt att få överblick och kontroll över pensionssparandet.

Olika arbetsgivare tycks välja olika fondförvaltare och ha olika standard för om det ska vara pensionsförsäkring eller fondförsäkring. Det finns många hemsidor som ger olika bild av pensionssparandet och därför blir det svårt för mig att förstå och få en överblick. Därtill finns den där pensionspyramiden med allmän pension, tjänstepension och någon mer typ av pension. Vad är allt och vad kan jag påverka?

Fråga 1: Vilka hemsidor behöver man använda för att styra sin pension och vad kan man göra på respektive sida?

Till exempel finns ju minpension.se, pensionsmyndigheten.se, fora.se, collectum.se, kpa.se, avtalat.se och pensionsguide.se för att nämna några. Varför finns det så många olika pensionssidor och vilka behöver man vara inne och kontrollera för att sätta upp ett stabilt pensionssparande som man sedan kan glömma bort?

Fråga 2: Hur gör jag ändringar i mitt pensionssparande?

Hur gör jag ändringarna rent konkret på varje sida? Var klickar jag, vilka begrepp och siffror ska jag titta efter och så vidare?

Fråga 3: Vilken roll spelar min bank för mitt pensionssparande?

Jag har idag Handelsbanken och har någon gång för längesedan valt pensionssparande i Handelsbanken Liv men jag vet inte vad det betyder idag. Spelar min bank någon roll för mitt pensionssparande idag och måste den göra det framöver?

Om någon vänlig själ skulle vilja ge konkreta tips på vilka hemsidor jag ska gå in, vad jag ska titta efter och ge tydliga instruktioner om hur jag “ställer in” sparandet skulle jag vara mycket tacksam.

5 gillningar

Hej!

Jag har varit pensionär i några år nu och har - nu när jag fick gott om tid - satt mig in i hur pensionssystemet funkar. Så här är mina svar.

Fråga 1: Vilka hemsidor behöver man använda för att styra sin pension och vad kan man göra på respektive sida?

Här har du grundkurs 1A: Du tjänar in till pension hela arbetslivet - minPension

Här får du överblick över vilka olika pensioner du har: minpension.se. Logga in och klicka på fliken “Intjänat” i fönstrets överkant.

Fråga 2: Hur gör jag ändringar i mitt pensionssparande?

För allmän pension gör du det på pensionsmyndigheten.se.
För dina tjänstepensioner (de flesta har flera olika p.g.a. att man haft olika arbetsgivare och arbetat inom olika avtalsområden) ändrar du hos respektive pensionsbolag. På minpension.se, fliken Intjänat, ser du vilka pensionsbolag du har pensioner hos.

Fråga 3: Vilken roll spelar min bank för mitt pensionssparande?

Är inte så insatt i den biten.

Om någon vänlig själ skulle vilja ge konkreta tips på vilka hemsidor jag ska gå in, vad jag ska titta efter och ge tydliga instruktioner om hur jag “ställer in” sparandet skulle jag vara mycket tacksam.

Börja med att skaffa dig överblick hos minpension.se. Om allmän pension är den största delen för dig, så börja med den. Det du kan göra med den är att välja vilken/vilka fonder du vill ha i Premiepensionen. Enklast och väldigt bra är att ha 100% av premiepensionen i “soffliggarfonden” AP7Såfa.

9 gillningar

Övergripande förklaring till pensioner. Ja det är lite snärjigt och en del nya begrepp att lära sig.

Minpension.se är ett statligt företag som samlar in information om alla ens pensionen. Jättebra översikt där man kan se precis allt om sina nuvarande och historiska pensioner. Men man kan inte göra ändringar och val där. Det gör man på andra ställen, mer om det nedan.

Det finns i princip två olika typer av pensioner

• Allmänpension som hanteras av staten och som betalas via arbetsgivaravgifterna som arbetsgivare betalar in till staten
  • Tjänstepensioner som är ytterligare pensionsavsättningar som betalas direkt av arbetsgivaren till ett försäkringsbolag

Allmänpension = statliga pensionen består av två delar enligt nedan. Hit går cirka 17.2% av din bruttolön in. Myndigheten som ansvarar för detta är Pensionsmyndigheten.se där man kan logga in och göra val (angående PPM, se nedan)

• Inkomstpension - kräver inget val. Man tjänar in pensionsrätter. Värdet räknas upp baserat på löneutvecklingen i Sverige
  • Premiepensionen = PPM. Denna mindre del av Allmänpensionen ca 2% av lönen som man kan investera i fonder. Enklast möjliga och bästa val AP7 Sofa som har hög risk som ung och sedan dras den ner i risk inför pension. Ett val, en gång. Klart! Bara att logga in på Pensionsmyndigheten.se

Tjänstepension. TJP förkortat. Detta är en sk pensionsförsäkring som din arbetsgivare tar och betalar in till å dina vägnar. Principiellt är det en försäkring dvs den ägs av arbetsgivaren men du har rätt / får ut pengarna när du väl tar ut dem.

Hit går typiskt ytterligare cirka 4,5-6% av ens lön in i olika typer av pensionsförsäkringar. Spannet beror på arbetsgivare och eventuellt fackligt avtalsområde

TJP finns i två olika typer

• Kollektivavtalad TJP. Vanligast.
  • Icke-kollektivavtalad TJP. Mindre vanligt.

Kollektivavtalad TJP är överenskommelse mellan många arbetsgivare inom ett visst område och motsvarade fackföreningar. Ofta mycket bra lösningar och billiga eftersom avgifterna mot banker och försäkringsbolag pressas hårt vid upphandlingen. Dock kan det ofta vara begränsade val man kan göra mellan banker.

Samt att ofta är TJP från en arbetsgivare uppdelad i två delar 50/50 - en traditionell förvaltad del (låg risk) och en del där man kan (om man vill/gör valet) att sätta det i fondlösning. Fondlösning = man kan investera i vanliga fonder på den bank/ försäkringsbolag där man satt den.

Eftersom detta gäller många olika arbetsgivare och anställda så finns det något som heter ”Valcentral” = en websida/organisation där man gör sina val vart man vill placera pengarna. Avtalat.se är tex valcentralen för industritjänstemän inom det sk ITP avtalets och privatanställda arbetare inom SAF-LO avtalsområdet.

Det finns ett gäng avtalsområden, med tillhörande valcentraler. Om du är osäker så kontakta din chef eller HR för att få reda på vad som gäller på ditt jobb.

Man loggar in på valcentralen och gör sina val. Svårt att ge exakta tips eftersom utbudet varierar ofta mellan de olika avtalsområdena.

Också beroende på avtalsområde så är reglerna lite olika. I ett stort område ITP (industritjänstemän) så måste man placera 50/50 i Traditionell förvaltning / fondlösning medan det i andra avtal är fritt att placera allt i fondlösning. Nedan tar jag upp ITP som är det lite mer komplicerade, för de andra avtalen gäller som andra punkten om fondlösning

Förenklat

• Den traditionella delen (50%) kan man placera i olika bankers sk ”Trad” lösningar. Populära och bra sådana är tex Alecta och AMF. Trad innebär att bankens förvaltare placerar pengarna kollektivt. Det finns även vissa garantier på utbetalningar de är skyldiga att leverera den dagen du tar ut pengarna. Investeringarna består av aktier, räntor, fastigheter mm. Lägre risk än rena aktiefonder.
  • Den delen man kan placera i fonder dvs fondlösning brukar rådet vara att faktisk göra det för att få bra/högre avkastning än i Trad ovan. Typiskt när man gjort ett val (via valcentralen) så hamnar pengarna i den bank/ försäkringsbolag man valt och deras sk ”entrélösning” = där pengar hamnar om man inte gör ytterligare val. För de allra flest räcker ”entrelösningen” gott och väl, de är fonder som liknar AP7 Sofa inom PPM (som nämnts ovan). Alltså en fond med hög risk i början som ung och sedan drar ner risken inför pension. Det räcker alltså med att göra valet på valcentralen för en viss bank så hamnar pengarna automatiskt i entré lösningen. Enkelt och ganska fiffigt. Bra och billigt.

Icke-kollektivavtalad TJP är enklare i vissa aspekter och svårare i andra.

Enklare för det är ett avtal mellan en arbetsgivare som anlitat en viss pensionsrådgivare (tex Söderberg & Partner, Max Mathiessen m.fl.) som i sin tur hjälper dig att placera pengarna. Oftast begränsat val mellan banker och försäkringsbolag där man kan sätta pengarna. All information man behöver ska man få från HR/arbetsgivaren eller pensionsrådgivaren. Ingen valcentral eller annat att hålla reda på.

Svårare eftersom beroende på avtalet mellan din arbetsgivare och rådgivaren så uppstår ofta högre avgifter. Det finns tre olika typer av avgifter att hålla reda på i dessa fall

• Kapitalavgift eller skalavgift. En viss % av ens kapital som tas varje år. Helst ska det vara 0% för denna avgift är mycket skadlig eftersom den tas ut varje år tills pengarna är uttagna
  • Premieavgift dvs en % som dras från dina pengar när pengarna går in varje månad, ofta 1-3%
  • Fondavgift som beror på den fonden du väljer med eller utan hjälp av rådgivaren.

För icke-kollektivavtalade behöver man ha koll på dessa avgifter så att man inte gör val som blir onödigt dyra.

Dessutom så kan avsättningen till TJP variera men oftast motsvarar de ungefär vad kollektivavtalen i samma bransch ger.

Så mina råd är

• Logga in på minpension.se för att få en översikt över alla dina pensioner, nuvarande och historiska
  • Logga in på Pensionsmyndigheten.se och kolla så att din PPM är placerad i AP7 Sofa. Eller lös på om andra val på samma ställe
  • Ta reda på från HR om din arbetsgivare har kollektivavtalad TJP eller icke-kollektivavtalad sådan
  • Beroende på svaret ovan, kontakta/logga in på din valcentral eller kontakta företagets pensionsrådgivare. Gör val för din TJP både mht Trad och Fond. För fond är entrelösningar ett bra enkelt val.

Det är väl så långt jag orkar skriva nu :sweat_smile: Ber om ursäkt för ev felstavningar eller felaktiga autorättningar, för jag hinner inte korrekturläsa just nu.

Hoppas det hjälper dig på traven och att det var hyfsat förståeligt :joy:

PS @janbolmeson det kommer hyfsat ofta sådana frågor om övergripande strukturen för pensioner, finns det en sida med enkel sådan info på RT sajten?

20 gillningar

Alldeles sant. Det finns dock en del pensioner som inte rapporteras till minpension.se även om det vad jag förstått är en liten andel. I fallet som beskrivs nedan var det verkligen inte lätt att hitta informationen. Gulnat papper i pärm var enda ledtråden.
Det är därför smart att spara alla papper man får om sin pension. När man sedan kanske i medelåldern först börjar rota i hur pensionen kommer bli kollar man om samtliga finns med på minpension.se.
I ett fall där jag hjälpte en bekant fanns inte en av pensionsdelarna med när man loggade in på minpension.se.
Ej heller hos arbetsgivaren eller det företag som enligt uppgift hanterade den syntes den när man loggat in där.
Först efter att vi insisterade hos arbetsgivaren via deras support att dom måste leta fram den baserat på gulnat papper vi hittade i en pensionspärm hittades den efter lång väntan i telefonen där flera behövde hjälpas åt :face_with_peeking_eye:.
Den delen gav min bekant en livsvarig utbetalning av drygt 3000 Sek/månad. Bingo…
Jag tror att hen skulle fått ett brev om den runt riktåldern men det störde ordentligt att när information om övriga pensionsdelar (flera olika) från denna arbetsgivare skickades ut för vid den tiden slutgiltigt val av hur tjänstepensionen skulle betalas ut fanns denna del inte med. :unamused_face:

Några andra saker att tänka på

• Många kanske förundras över varför olika tjänstepensionsdelar är inställda att betalas ut under bara 5 år. Det ger ofta på papperet jättehög pension med onödigt hög skatt under 5 år.
    Det är vettigt innan pensioneringen men oftast klart olämplig att ha kvar och låta bli den som används vid utbetalning.
    Det beror på att oberoende av vilka krämpor och kroniska sjukdomar man har fått när man överväger att pensionera sig kan man förlänga utbetalningstiden.
    Däremot krävs ofta hälsoutredning som måste godkännas om man vill förkorta utbetalning som är registrerad. Därför är det smart att alldeles innan man avser få utbetalning fundera ut vilken utbetalningstid som är vettig. Man kan typsikt om 5 år är registrerad välja 5 -20 år eller livsvarig.
  • Det samma gäller efterlevandeskydd. Om man har sådant angivet kan man ta bort det innan utbetalning om man inte behöver det men däremot kan man ofta inte lägga till det utan att få en hälsoutredning godkänd.
  • Jag har upplevt att när jag i medelåldern frågade om jag kunde lägga till efterlevandeskydd på en del av min tjänstepension som utgjorde >50% sa man att det krävdes en godkänd hälsoprövning (jag troligen inte skulle få godkänd). MEN när jag sedan efter riktåldern skulle sätta igång utbetalningen fick jag reda på via telefonsupporten att jag kunde välja utbetalningstid fritt 5-20 år med eller utan efterlevandeskydd utan några frågor. Däremot vägrade deras onlineverktyg där man skulle göra sina val acceptera valet. ( går inte för denna tjänstepension dök upp ). Telefonsupporten hjälpte till att komma runt den buggen. :grimacing:
1 gillning

Dessutom finns pensioner intjänat utanför Sverige där den enskilde ofta måste ta eget initiativ för att få ut dem.

2 gillningar

Jösses, då kan man undra hur många pensionsförsäkringar från tidigare arbetsgivare som slarvas bort. Tex om företaget har gått i konkurs eller köpts upp.

Vad var det för pensionsbolag?

PS. Själv fick jag manuellt initiera en uppdatering på MinPension för att alla(?) tjänstepensioner skulle komma med.

2 gillningar

Nu när det blivit billigare att flytta gamla pensionsförsäkringar (fribrev) till tex Avanza/Nordnet så har jag märkt att det blivit klart lättare att pruta ner kapital och årsavgifter till noll på befintliga pensionsförsäkringar (fribrev). Dvs de nöjer sig med fondavgifterna för att behålla dig som kund.

2 gillningar

Ja så länge arbetsgivaren tillåter flytten så har det blivit lättare att få ner avgifterna. Men det är ju inte alltid AG tillåter det.

Vad jag hört nekas runt 25%. Anledning jag fick vad att de inte kunde hålla reda på utbetalade TJP om man fick flytta dem. Känns som en lite svag förklaring IMO

Det måste vara en bra gammal i så fall. Jag har inte saknat någon TJP sedan jag började tjäna in på mitten av 90talet

Jag har svårt att se att TJP tappats bort i någorlunda modern tid :sweat_smile:

Vill inte hänga ut dom då dom sammantaget har varit generösa med tjänstepensionen till min bekant. En riktigt bra och generös arbetsgivare sammantaget.
Det var bara frånvaron av fullständig input när beslut behövde fattas vi inte gillade.
Min bekant kommer inte närheten av gräns för hög marginalskatt så hur man än tänker var det aldrig någon risk alls för verklig negativ effekt pga ett oväntat tillskott på 3000 Sek/ månad extra brutto.

Gjorde en rejäl analys innan jag gick i pension men plötsligt kom det pengar från en pension som inte fanns redovisad som jag missat. Visserligen bara 850:- i månaden livsvarigt men den räknas upp varje år i hyfsad fart.

Används för att betala månadens lokaltrafikkort + någon hamburgare ( mer symbolisktv - men ändå )

Självklart, jag frågade om vilket pensionsbolag pensionsförsäkring låg i, inte vilken arbetsgivare det var. Det är ju pensionsbolaget som borde hålla ordning på försäkringarna tänker jag.

@Andresen Tack för ditt svar. :slight_smile:

@JFB Tack för ditt svar. :slight_smile:

Jag ska försöka sätta mig till helgen och se över mitt pensionssparande och följa JFB:s punktlista så långt jag kan. Sen lär jag återkomma med frågor efterhand.

2 gillningar

@JFB Nu har jag kommit såhär långt:

• Jag har kontrollerat att jag har AP7 Såfa (sen är jag lite sugen på AP7 Aktiefond, men det är en annan fråga).
  • Jag har även loggat in på minpension.se och hittat nedanstående information:

Sparande från nuvarande arbetsgivare

KPA Pension - KAP-KL/AKAP-KR Traditionell försäkring

Kapitalavgift: 0,05% av pensionskapitalet

Fast avgift: 36 kr per år

Kapitalförvaltningsavgift: 0,04%

Avkastningsskatt: 0,354% av pensionskapitalet vid årets början

KPA Pension

Valcentral: https://valcentralen.se/

Sparande från tidigare arbetsgivare

1 och 2 heter båda Alecta - ITP1 Alecta Optimal Pension. Traditionell förvaltningstyp.

Kapitalavgift: 0,05% av pensionskapitalet

Fast avgift: 0 kr per år

Kapitalförvaltningsavgift: 0,03%

Avkastningsskatt: 0,354% av pensionskapitalet vid årets början

Alecta

Valcentral: https://www.avtalat.se/

3 heter Handelsbanken Liv - Avtalspension KAP-KL/AKAP-KR. Den går in i fonden “Handelsbanken Pension 80 (A13)”.

Summan av avgifterna är 0,37%

Valcentral: https://valcentralen.se/

4 heter Handelsbanken Liv - Avtalspension SAF-LO. Den går in i “Handelsbanken Pension 80 Aktiv”.

Summan av avgifterna är 1,43%

Valcentral: https://www.fora.se/

När jag loggar in på Fora får jag dock följande meddelande: “Det val du tidigare gjort (fondförsäkring hos Handelsbanken Liv) är inte längre giltigt för framtida pensionsinbetalningar. Du behöver därför göra ett omval. Det gäller även om du vill ha samma förvaltare som tidigare. Gör du inget omval kommer dina pensionspremier att placeras i en traditionell försäkring hos AMF. “

Som jag tolkar mitt nuvarande sparande finns det en hel del att ordna. Det jag skulle vilja göra är följande:

• Samla allt sparande hos samma förvaltare
  • Byta så att allt är fonder snarare än traditionella pensionsförsäkringar (för det bytet är väl mest lönsamt, såvitt jag har förstått).

Går det och var ordnar jag det i så fall? Mitt privata sparande har jag främst på Lysa och Avanza. Jag har även Handelsbanken som lönebank.

1 gillning

Här kan du jämföra villkor och kostnader för alla valbara alternativ per kollektivavtal, samt en massa annat bra att veta.

PS. Handelsbanken Pension 80 Aktiv ser ut som en ”aktivt” förvaltad generationsfond med över 28% innehav i Sverige. Den verkar inte längre finnas i Handelsbankens lista med Fonder för SAF-LO | Handelsbanken

2 gillningar

Bra jobbat :+1:

Ja lite att fixa med men inte oöverstigligt. Det är ju ”bara” tre valcentraler att kolla vad de erbjuder och vilket val du föredrar

Att samla allt hos en kan bli lurigt. Bäst är att du kollar på respektive Valcentral eller på Konsumenternas som @0-0 länkade till för hitta minsta gemensamma nämnare. Tippar på att det slutar på 2-3 olika banker/försäkringsbolag dock. Men jag kan ha fel

AP7 Sofa är 100% AP7 Aktiefond till du är 55 vartefter 3% om året lyfts över i räntor. Så den bron kan du ju gå över senare

KAP-KL/AKAP-KR för alla dessa kan du flytta allt kapital från Trad till fondlösning. Inbetalade pengar och nuvarande premie på den aktiva.

ITP1 är avtalet för det som står på Alecta. Här måste du ha 50% kvar i Trad där Alecta är ett bra val (vettigt hög andel aktier) och de andra 50% kan du flytta till fondlösning

SAF LO här tror jag att du kan flytta allt till fondlösning. Det händer att man behöver göra omval när gamla avtal löpt ut. Upphandling görs typ vart 5e år.

Så kolla minsta gemensamma nämnare för vettig bank / försäkringsbolag (de är väl alla egentligen vettiga eftersom upphandlade) och välj antingen entrélösningen som typiskt är en generationsfond (tex den du har, Handelsbanken Pension 80 är en generationsfond om än kanske inte den bästa. Generationsfonder drar likt AP7 Sofa ner risken inför pension) eller en billig bra global indexfond

Jo, i yngre år så brukar fondlösning och 100% aktier (eller generationsfond) rekommenderas för att ta så hög risk som möjligt dvs för att få högsta avkastningen. Man ska dock vara komfortabel med att det är volatilt så värdet kan svänga rejält upp och ner i en krasch, typiskt -50% vart sjunde år eller så som statistiken ser ut. Men på lång sikt ger det sannolikt bästa utfallet

Kör på :sweat_smile::+1:

2 gillningar

Här jobbas det i myrsteg, men lugnt och fint tror jag vinner i längden. :slight_smile:

Några frågor till, innan jag går in på de faktiska fondvalen.

1. Kommer jag att kunna samla allt under samma valcentral om jag väljer samma fondförvaltare? (Jag misstänker nej.)

2. Kan det finnas fördelar med att samla sparandet hos samma förvaltare, om man inte har lån eller särskilda försäkringar hos någon?

3. Avgifterna för respektive förvaltares globala index-fond ligger på 0,19 – 0,53 %. Är det värt att ta hänsyn till den prisskillnaden eller är det bättre att gå på andra fördelar, som exempelvis samlat sparande eller hemsidans användarvänlighet? Jag menar att det ju kan vara skillnad i fondens köp-/sälj-differens (det finns något fint ord för det jag försöker förklara men jag har glömt det), bredd, hållbarhetstänk och så vidare, som ihop kanske påverkar utvecklingen mer än avgiften…

1 gillning

Nä alltså olika valcentral/kollektivavtalsområde går inte att poola. Inte heller TJP från olika arbetsgivare. Men om olika valcentral har upphandlat samma bank/försäkringsbolag så kan de olika TJP ju ändå finnas på ett och samma ställe. Dock som olika konto pga olika arbetsgivare.

Det är dock inte så dumt att ha det på olika konton för då kan man lättare pussla ihop sina uttag precis som man vill

Fördelen med att samla på ett ställe är just för att förenkla administrationen. Ett (eller få) ställen att logga in på och samma fonder man kan välja. Det är bra så länge utbudet är bra

Global indexfond tycker jag inte ska kosta mer än 0,3, max 0,4%. Bredden kan man kolla genom att googla fonden och se hur många innehav de har. Även om det spelar väldigt liten roll. De sista innehaven har väldigt låg andel.

Jag hade försökt hålla det till 1-3 ställen att ha pengarna på. Antagligen måste du ha Alecta för ITP Trad delen. Sen 1-2 ytterligare banker beroende på hur det ser ut.

Jag och min fru har TJP hos (förutom PPM) Alecta, AMF, Länsförsäkringar, Futur, Avanza, Swedbank, och det är helt ok. Går inte att konsolidera mer för oss. Det är ju inte så ofta man behöver logga in, kanske en gång om året för att kolla läget om man inte vill uppdatera en Excel-fil oftare än så. Hyfsat enkelt trots allt. Så jag hade inte stirrat mig blind på att samla allt hos en. Mer att hitta bästa banken per avtalsområde. Men visst kan man slå ihop mer hos en så underlättar det lite mht interface

Lycka till :+1:

1 gillning

Nedanstående är bara skrivet för kännedom. Om jag har fler frågor kommer de förmodligen att dyka upp om några dagar. Tack såhär långt!

Nu har jag kollat lite, men bolagen är inte särskilt villiga att ge ut detaljerad information, utan man får gräva en del.

På alla valcentraler har jag valt att byta till fondförsäkring hos Länsförsäkringar. Det verkar som att jag alltid kommer att hamna i entrélösningen i ett första skede och först när pengarna (och jag) är där kan jag byta till en globalfond.

Hos Avtalat.se var det tydligt att det rörde sig om en kapitalflytt (och ja, hälften av pengarna var fast i en traditionell fond hos Alecta, så de de fick vara kvar där). Hos Valcentralen.se och Fora.se var det mindre tydligt om det bara rörde sig om vart nya pengar skulle ta vägen eller om det också rörde sig om flytt av kapital. Hos Valcentralen.se gick det i alla fall smidigt att genomför en kontroll inför en flytt, vilket jag gjorde efter att ha bytt till Länsförsäkringar. De kommer nu att samla ihop hur mycket pengar jag har hos respektive förvaltare, samt hur mycket av det jag kan flytta, något som kan dröja några dagar. När det kommer lär jag få veta om bytet även innebar en kapitalflytt, eller om den behöver göras separat. Fora.se var nog otydligast, så där blir jag nog tvungen att bara vänta några dagar och se om det kommer information om kapitalflytt eller ej.

Jag återkommer när jag har fått besked om flyttar och om jag har fler frågor. :slight_smile:

1 gillning

Bra jobbat :raising_hands:

Länsförsäkringar är ett bra val, varesig det gäller deras entrelösning eller om du senare väljer deras globala indexfond

Ja, det tar lite tid och det kan nog stämma att en del kan vara otydligt mht premier vs kapital som flyttas

Sen är det ju typ en engångsgrej. Väl flyttat så behöver du inte göra mer förrän inför pensionen, och inte ens då behöver du göra något om det ligger i entrelösningen för den drar ju ner risken inför pension vilket är lämpligt för många