Hej alla!
Jag behöver lite hjälp med att förstå min tjänstepension, har varit passiv och inte gjort några val tidigare men vill nu ändra på det.
Jag är 29 år och min nuvarande arbetsgivare har tjänstepension via Avtalat, företaget har även Max Matthiessen som rådgivare men jag har förstått det som att alla val görs via avtalat, loggar man in på Max Matthiessen blir man hänvisad till avtalat.
Min tidigare arbetsgivare hade söderberg och partners, och då blev man inkallad på ett möte inom första månaden man blev antälld. Jag jobbade där i två år och pensionen placerades i nordnet (~ ligger på ca 59k). Sen bytte jag jobb till min nuvarande arbetsgivare som har kollektivavtal så jag har inte tänkt på att kolla på pensionen. Enligt infon på Max Matthiensens hemsida så lägger företaget 4,5% av månadslönen till tjänstepensionen.
Sedan har jag endel småpengar från sommarjobb och deltidsjobb vid sidan av studierna men det är så små summor 19k KPA och 3k Kåpan, vet inte vad jag ska göra med dem om det kan vara bäst att låta dem ligga.
Och eftersom jag inte gjort några val så har pengarna placerats 50% Alecta traditionell försäkring …och 50% Alecta traditionell försäkring?
Det ser lite märkligt ut, men det är för att endast 50% är vabart och det verkar vara obligatoriskt att ha minst 50% trad försäkring om man inte gör ett aktivt val så placeras allt 50% trad försäkring.
Så jag kan inte välja 100% fond. Det som är valbart är då:
- Alecta Trad
- AMF Trad
- Folksam Trad
- Nordea Liv & pension Trad
- SPP trad
- Handelsbanken Liv (Fond)
- Länsförsäkringar Fondliv (Fond)
- Nordea Liv & Pension (Fond)
- SPP (Fond)
- Swedbank försäkring (Fond)
Jag hittar ingen info på avtalat där man kan jämföra dessa, vad är det för fondavgift och utveckling?
En annan fråga, nu när jag är bunden till att ha minst 50% trad är det fördelaktigt att ha trad från samma företag som fonden?
Tänker att då jag har en del år kvar att jobba så vill jag ju få in lite mer risk/fonder, verkar som att jag är låst till 50% trad så lutar då mot att sätta resterande 50% i fond men i vilken av de som erbjuds har jag ingen aning om. Hade gärna velat jämföra dem vilket avtalat inte gör åt mig.
Vi snackade några kollegor på lunchen och vi sa alla att vi inte har någon koll på hur pengarna placeras och skämtade om att vi säkert blir lurade på det viset. Men så här i efterhand så skäms jag lite över hur passiv och insatt jag är. Vill verkligen göra en förändring i mitt pensionsparande, tar tacksamt emot tips på hur jag ska tänka. ![]()
Allt gott,