första inlägget här, så har ingen aning om detta är rätt forum-kategori men försöker här
jag har bytt en del jobb under åren där jag haft kollektivavtal på samtliga och idag är mina tjänstepension fördelat på följande:
Alecta(trad)
AMF(trad)
Skandia(trad)
då jag förstått att trad innebär traditionell förvaltning tänkte jag det bör väl va bättre att flytta dessa till en fond då de lär leverera västentligt bättre avkastning. jag är ändå rätt ung fortf. sen strax innan pension kan jag sen flytta tillbaka till trad.
gått in på avtalat.se och där kan jag göra följande byten:
AMF(trad) kan enbart flyttas till andra traditionella förvaltningar ,tex: alecta, folksam, SPP & nordea. fattar inte varför, men så är det. är det möjligt att tex flytta amf till alecta och sen därifrån flytta in den i fond?
Alecta & skandia kan nämligen flyttas till fonder:
Handelsbanken liv(fond)
Länsförsäkringar fondliv(fond)
Nordea liv & pension(fond)
Spp(fond)
Swedbank försäkring(fond)
om ni inte orkar läsa hela stycket, sammanfattningsvis är mina frågor:
kan jag få över AMF(trad) in i fonder genom att först flytta över denna till andra traditionella förvaltningar via www.avtalat.se ??
vilken fond av de jag listat i punktlistan ovan bör jag flytta min traditionella förvaltning till? är det någon fondförvaltare som ni har koll på som är bättre än någon annan? helst vill jag ju bara ha en global index fond egentligen, precis som jag har mitt privata spar-kapital i(har länsförsäkringar global där och även lite mot deras USA index).
Ps, min premiepension är placerad i AP7 Såfa, det verkar bäst vad jag förstår då den drar ner risken automatiskt med ökad ålder men har ni någon annan synpunkt så är det så klart välkommet.
Har precis flyttat mitt kapital från traditionell till fondförsäkring. Har inte sett nån info om rabatterade fonder inom mitt område SAF-LO så antar att det är olika där, å andra sidan är global indexfond redan hyfsat billig.
Jag har redan försäkringar, lån, sparande hos LF så var givet för mig att flytta tjänstepensionen dit också.
Ser inga problem att köra globalfonden i både pension och eget spar, du nämnde att du redan har den, är samma för mig. Vad jag kan se är fondutbudet begränsat i fondförsäkring, dvs bolagen har till stor del endast sina egna fonder med några få undantag.
Vill man göra en enkelt viktad tjänstepensions-portfölj kan den se ut så här: