I samband med att jag tog bolån för ett antal år sedan så lyckades Nordea göra mig till totalkund. Min ekonomiska medvetenhet var inte så stor vid tillfället men tack vara Rika tillsammans och en ekonomiskt intresserad vän har jag insett att jag fick en del “deals” som inte var så fördelaktiga. Bland annat fonder med höga avgifter (dessa är nu utbytta enligt RT:s förhållningssätt).
Nu är det dags att styra upp pensionen som Nordea också lade vantarna på. Premiepensionen har jag bytt tillbaka till AP7 Såfa, det var en enkel manöver. Nästa steg är att ta tag i tjänstepensionen. Nordea har flyttat det som går att placera om i en fond som heter Nordea Pensionsportfölj. Dvs större delen av min tjänstepension ligger där. Detta vill jag placera på ett bättre sätt, tyvärr vet jag inte hur jag ska gå tillväga rent praktiskt och vad som skulle vara ett bra val.
Hur placerar jag dem någon annan stans? Ska jag ta kontakt med Nordea eller någon annan bank och be dem om hjälp? Eller ska jag göra det genom minpension.se? Jag kan väl inte ta ut pengarna och själv placerade dem i vanliga fonder?
Jag behöver alltså först och främst hjälp med hur jag löser detta rent praktiskt. Men också hur jag ska placera dem, ska de placeras i fonder motsvarande den globala barnportföljen?
Känner mig lost!
Jag är ny på forumet så hoppas jag inte gör något omedvetet övertramp, hoppas inte heller jag låter allt för bitter
Nordea Pensionsportfölj är entrelösningen för en fondförvaltad tjänstepension.
Därifrån kan du själv välja dina egna fonder istället för Nordeas entrelösning.
Jag har själv Nordea och har valt Nordea global passiv, spiltan Investmentbolag och Nordea Asian Stars , den sistnämnda tyvärr alldeles för dyr men är nöjd i övrigt.
Hade planer att flytta till Länsförsäkringar men där blev småbolagsfonden för dyr istället.
Jag är i exakt samma situation som du. Håller för närvarande på att flytta ut allt ur Nordea. Tjänstepensionen, som är kap-kl har jag kontaktat Länsförsäkringar för. I dagsläget har jag precis som du Nordeas pensionsportfölj med kostnad på 0,86% ,men jag har tänkt placera hela beloppet hos Länsförsäkringar i deras globala indexnära fond för 0,20%.
Jag har också bytt tillbaka till AP7 Såfa.
Sedan har jag ett privat pensionssparande som hos Nordea legat på ”framtidskapitalskonto”, men de pengarna tänker jag sätta i Lysa fondrobot 100% aktier.
Har utöver andra fördelningar i fondrobot även börjat plocka ihop en portfölj som visserligen inte är för pensionen, men lite bredare än bara LF globala indexnära, så skulle det gå trögt med bara LF får jag kanske överväga att räkna in en del av portföljen i pensionssparandet, fördela om placeringen av tjänstepension. Men jag har 30-35 år kvar till pensionen, så det lär ju svänga några ggr innan det är dags att börja plocka ut.
Jag har lagt över ansvaret på LF, att de ska hämta in mitt sparande från Nordea.
Okej tack för info! Ska kika på hur jag kan välja fonder genom Nordea och vilka fonder som kan vara aktuella. Annars kanske det blir till att byta bank.
Intressant att läsa att du är i samma situation och vilka val du väljer mellan! Du kontaktade helt enkelt LF och sa att du ville flytta ditt pensionssparande till dem så löser de det? Vet du om det tillkommer någon kostnad för flytten? Jag kommer undersöka vilka alternativ som finns genom Nordea, fick ju tips på några billiga fonder här ovan.
Ja det kan vara lite överväldigande. Nordea har jag några pensioner hos men ska flytta dem.
Bra val med AP7 för PPM.
Som andra sagt så kan du förbättra situationen genom att byta till andra Nordea fonder … men själv har jag valt att flytta mina pensioner till bästa möjliga ställe.
Det du kan/ska göra beror på vilken typ av tjänstepension det är.
Först - Logga in på minpension.se och titta på detaljerna om dina tjänstepensions konton. Notera om de är kollektivavtalade eller icke-kollektivavtalade. Skillnaden ligger i HUR du flyttar dem.
Därefter loggar du in eller ringer din valcentral så kan de berätta vilka alternativ du har och kan flytta till.
Koll upp billigaste alternativet och fondutbudet samt avgifterna för de fonderna du kan välja mellan. Valcentralen ska hjälpa dig att få det du behöver veta. Om du i det läget har svårt att välja - skjut in en fråga här på forumet så är det garanterat någon som kan ge dig tips på bästa val.
Om icke-kollektivavtalad - ta en skärmbild från minpension på detaljerna om tjänstepensionen. Därefter vänder du dig till Avanza och/eller Nordnet (de två vettigaste alternativen med 0% kapitalavgift och många billiga fonder).
Skicka in skärmbilden på dina tjänstepensioner till någon av dem så kan de berätta för dig om och vilka som kan flyttas till någon av dem.
Därefter fyller man i en blankett och skickar till Avanza/Nordnet. Sedan drar de igång flytten och sköter kontakten med tidigare arbetsgivare (den som betalt in din pension) och Nordea där den ligger idag.
Så har jag ordnat upp min egen pensionsdjungel trots få arbetsgivare så har jag begåvats med ca 10 pensionskonto. Beroende på hur många man har så tar det lite tid att få rätt på det. Men det är det värt för det är ju ens pensionspengar det handlar om.
Lycka till
Jag ringde LF och frågade hur en ev flytt går till och även om 0,20% är den totala kostnaden för fonden.
Det tillkommer någon 0,0…procent men som skulle göra väldigt marginell skillnad på avgiften.
De hade (har?) en kampanj just nu för de med icke avtalsreglerad tjänstepension. Gratis flytt och 1,5-3%% på beloppet.
Jag frågade ifall något av detta gällde även avtalsbunden tjänstepension och fick som motfråga hur stort belopp det gällde. Ca 270 000kr i mitt fall, och då var han ok med att de skulle betala flytten.
Jag fick signera en fullmakt via bank id att de får kolla mina sparanden, så skulle de återkomma till mig denna vecka. Inte hört något än, men gissar att de kommer vilja att jag placerar mer än tjänstepensionen där. Min plan är dock att enbart flytta tjänstepension dig. LF Global indexnära finns nog att köpa genom Nordea också. Den finns på avanza, men tyvärr inte tillgänglig för just tjänstepension/kap-kl.
Jag kollade först på LF men ”dealen” känns inte så bra tycker jag.
För det första är Flyttavgifterna sänkta till Max 600 kr från 1 april enligt ny lag. Så inte mycket det bjuder på där.
För de andra så tar de tar 0.2% i kapital avgift varje år (+ fondavgifter) så betalar 1.5% bonus bara 7.5 år.
Osäker på om de har någon inlåsning att man inte får flytta pengarna. Men eftersom pensionspengar ska stå länge länge så tyckte jag det var bättre att flytta dit det är 0% kapitalavgift dvs Avanza eller Nordnet (jag valde Avanza).
Tack för guiden! Det känns som det enklaste är att ta kontakt med Avanza/Nordnet för flytta tjänstepensionen dit. Så undersöker jag det som måste flyttas via Valcentral senare.
Det som jag har hos Nordea måste ju gå att flytta eftersom det tidigare flyttats till Nordea? Det är ju ändå merparten av min tjänstepension.
Går att flytta absolut. Frågan är bara på vilket sätt. Bra idé att börja med att fråga Avanza/Nordnet. De som inte går att flytta dit bör ju vara via Valcentral
Avanza/Nordnet tar i huvudsak bara icke-kollektivavtalade även om jag hört att de tydligen dykt upp i något kollektivavtal (men jag kan ha missförstått)
Kör på och ta det som ett hobby projekt. Du kommer garanterat att lära dig mycket! Det gjorde jag
Ja, dealen är inte så märkvärdig och gäller inte ens avtalstjänstepensionen… förutom att de kunde bjuda på de där max 600kr då
Med kap-kl är valfriheten ganska begränsad, kan inte flytta till tex Avanza så då kändes LF helt ok men kanske jag ska kika på valcentralen ändå vilka andra möjligheter som finns
Länsförsäkringar ringde upp igår. De försökte inte få mig att flytta mer än vad jag själv tänkt - alltså tjänstepensionen
Jag är inte helt hundra på vad det blir för avgifter, men jag skulle in på valcentralen och klicka i att jag vill till LF. Bifogade skärmdumpar i meddelande till kontaktpersonen på LF då de skulle ta hand om avgifterna. Verkar ev vara en avgift för flytt från Nordea samt en avgift för att hamna hos LF. Har iaf fått bekräftat att skärmdumparna var hjälpsamma och att de tar kostnaderna.
Jag kommer per automatik hamna i deras generationsfond, så får jag själv byta till den/de fonder jag vill ha.
Jag har nyligen flyttat min tjänstepension till Länsförsäkringar Fondliv. Flyttade via valcentral själv. KAP-KL via Pensionsvalet och SAF-LO via Fora. En sådan flytt kan ta upp till 6 månader. Otroligt konstigt att det ska ta sådan tid!
När pengarna väl kom in på LF placerades de i en sk. Entrelösning men det gick snabbt och smidigt att själv byta till eget val/fördelning.
Jag har valt LF-global index och LF Sverige index. Båda har en avgift på 0,20% vilket jag tycker är bra.
Lätt att ändra fördelning/fonder om man vill.
Ska inte ses som rekommendation men jag är nöjd med mitt val hittills