Lf tjänstepension drar administrativ avgift varje månad?

Jag har märkt att lf säljer av en liten del av mina fonder varje månad för att betala någon slags administrativ avgift. Någon som vet vad detta är? Är det den där 0.65% avgiften?

Ring deras kundservice och fråga, sen flyttar du din tjänstepension till ett annat ställe.

1 gillning

Själv har jag Saf -Lo hos LF och års avg kostar 65 kr då blir det ca 5.41 kr varje månad i admin avg. Hel naturligt och normalt. Det gör alla andra på samma sätt. I Saf -Lo fondförsäkring betalar vi bara fond avg och årsavg på 65kr. Riktigt bra och billigt. :+1:

1 gillning

Nu gäller detta en tjänstepension utan kollektivavtal så det är kanske därför?

På min LF Tjänstepension hade jag både en årsavgift och en kapitalavgift som slukade alla avkastning.

Jag flyttade till Avanza. Det tog ett par tre månader.

Det stämmer och det gör stor skillnad om man har fondförsäkring med riktigt bra kollektivavtal förhandlad som Saf-Lo

Så klart att man ska flytta till Avanza om man inte har det igenom kollektiv avtal. :+1:

Jo jag ska flytta detta till Avanza nu när jag bytar arbetsgivare (gick inte annars). Det nya bolaget har kollektivavtal så förhoppningsvis blir det bättre då. :slight_smile:

Jag är mest förvånad över avgiften…hade den hos SPP tidigare och där såg man inte den, kanske den låg inbakad under något annat.

Har också tjänstepension hos lF, ej kollektivavtalad precis som du. Jag har under våren gått till botten med allt som rör min pension, bland annat alla avgifter. Avgiften du funderar över är årsavgiften/förvaltningsavgift/skalavgift, dvs en avgift för privilegiet att du får ha pengarna hos dem. Den tas ut på en tolftedel av försäkringens värde vid inbetalningsdagen/månadsvis.

Vad avgiften är beror på vad ditt företag har avtalat med LF, vi har 0.35 %. Det fina med det här är att det går att få ner detta till 0, i alla fall i mitt fall. Vi har vad som heter “Friplan”, vilket jag misstänker ni också har, det finns dock två varianter, en med rådgivning som kostar och en som heter självservice som inte kostar. Så jag är i processen att frånsäga mig rådgivningen för att få bort denna avgift.

Tror inte att kollektivavtal eller inte kan ses som en regel för om det är billigare eller dyrare. Med kollektivavtal är du nog dock garanterat mer låst i att påverka saker du inte skulle vara nöjd med.

Tack, ja då är det säkert 0.65%/12 vilket är avgiften vi har. Rätt säker på att vi inte kan frånsäga oss någon rångivning eftersom företaget har avtal med Max & Matthiessen. Men ska som sagt flytta det till Avanza nu dagen efter jag slutar så slipper jag det iaf.

Men bra tips för min nya arbetsplats, de har som sagt kollektivavtal och också M&M fick jag reda på, men kan ju se om jag kan försöka få ner avgiften där. Som jag förstått det har många kollektivavtal en del rabatter hos bankerna vad gäller vissa avgifter? Men det är nog ingen garanti.

2 gillningar

Det är alltså “rådgivning” från LF som man(vi) betalar för, detta kunde vi frånsäga oss. Vidare har du nog kanske rätt att kollektivavtal innebär att någon har engagerat sig i saken och förhandlat avgifter, utan kollektivavtal hänger det ju på hur intresserad arbetsgivaren är.

Intressant…vad för slags rådgivning är det? Hade ni samtal med lf då?

Jupp, har haft två möten med dem, 1 per år men tror inte att det är begränsat till det egentligen. Innehållet på mötena har varit mest generell info om pension och såklart att de säljer in sina fonder. Till saken hör att jag är ibörjan av karriären så vi har inte direkt diskuterat pensionsuttagsstrategier eller sånt, så det kan jag inte uttala mig om hur bra de är på det, men misstänker att man får bättre hjälp hos någon oberoende.

Jag är ganska påläst men låter de hållas på mötena.

Första mötet hölls när jag anställdes, då gjorde jag lite fondval (lf global, så han hade ingen åsikt mer än att det var en bra grund och att när det blev mer pengar så kanske man skulle “krydda” lite med tillväxtmarknader, ny teknink, och annat som ju har gått så bra de senaste åren… ) och så pratade rådgivaren lite om försäkringar och sånt man kunde köpa.

Andra mötet så gjorde vi en överblick av pensionen, t.ex. minpension.se och andra bra saker för den som inte är insatt själv. Överlag måste jag säga att jag tyckte detta var väldigt bra informativt, på ett ganska objektivt sätt. Bra för den som inte har koll som sagt. Vidare så berättade de lite om fonderna, när jag gjorde det klart för dem att jag tyckte mig ha koll på detta så gick vi vidare. Då informerade de lite om försäkringar, som jag ska erkänna att jag inte har lika bra koll på, så det var nog bra. Sen tog jag och korrsförhörde dem kring avgifter och annat som egentligen är helt vanliga kundservicefrågor som man nog kan få svar på via supporten.

Överlag så tyckte jag att de var bra på att informera och upplysa om pension generellt, men absolut inget jag tycker man behöver återkommande. I övrigt så var det i ärlighetens namn säljmöten, men detta viftade jag bort. Inget man vill betala hela arbetslivet för sammanfattningsvis, vill man få säljsnacket så får man nog det utan att betala för rådgivning, vill man veta hur det funkar hos dem så svarar kundservice, vill man ha övergripande riktig rådgivning så är det nog bättre att betala en slant till en oberoende pensionsrådgivare.

Låter ju ändå som vettiga råd. Rångivaren jag hade från M&M ville bara att jag skulle ta massa dyra sverigefonder och när jag sa att jag ville ha index så var det ju inget bra enligt honom… :joy:

2 gillningar

Jag tittade på min pensionsförsäkring jag har hos LF och de drar en administrativ avgift även där. Ringde kundtjänsten som meddelade att det var en kapitalavgift på 0,5% och en årsavgift på 265kr som fördelades ut varje månad. Det blir en flytt för min del.

2 gillningar

För oss har de tagit bort den fasta årsavgiften sedan årskiftet och vi har 0.35 % “förvaltningsavgift” som man kan avtala bort.

Tänk på att för eventuell flytt så måste arbetsgivaren (och försäkringsbolaget) ge sitt medgivande och är det befintlig anställning det gäller även gå med på att sätta in framtida inbetalningar på det nya stället.

För mig har företaget förhandlat fram några bolag där Ava inte ingår så går inte flytta tjp dit, bara bita ihop tydligen.

Ska snart börja på nya jobbet och få rådgivning för tjänstepensionen. Finns det någon bank med lägre skalavgifter för tjänstepensionen än LFs 0.65% eller har alla samma avgift? Ska såklart fråga rådgivaren men tänkte försöka vara förberedd. Är så svårt att hitta dessa avgifter på hemsidorna.

Avanza och nordnet har inga skalavgifter.