Hej jag håller på att kolla över min och min frus tjänstepensioner.
Jag är ansluten till SAF-LO och har via facket (if metall) blivit rådd att använda Folksam. Där har jag deras ”Entré 100” ( avg 0,31) som ändå verkar gått hyfsat bra. Den innehåller bl.a global indexfond, sverige och tillväxt.
Jag skulle kunna välja Länsförsäkringar som fondförvaltare och gå över till LF’s paketlösning ( avg 0.20%) med 80% global indexnära och 20% Sverige MEN inga tillväxt. Så som det ser ut nu har faktiskt Folksams entré 100 gått lite bättre än LF’s paketlösning så jag tror jag behåller den så länge.
Eller byter till LF och slänger in ”LF USA indexnära” den har gått bra senaste iallafall. (När jag säger bra jämför jag med det jag har på Folksam). Nån som har erfarenhet av detta?
Nu till min frus.
Hon har inget kollektivavtal men får sin tjänstepension avsatt till Movestic ”avancera 75” som tydligen innebär att kursen inte kan gå ner under 25%, då blir det stopp.
Länk
MEN avgiften är ju skyhög! 1.83% (!)
Jag tror inte hennes arbetsgivare har varit så insatt utan säkert tatt det han har till sig själv och företag.
Så min egentliga ickefråga är nog ganska glasklar.
Ska vi försöka flytta hennes TP till Avanza och köra på ”Basportföljen” där med följande fonder
70 % Länsförsäkringar Global Indexnära|
10 % PLUS Allabolag Sverige
10 % Avanza Emerging Markets
10 % Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SE
Grejen är också att, som det ser ut nu, att han kommer gå i pension de närmsta åren och att min fru ska starta eget företag men pengarna från Movestic måste ju ändå flyttas annars lär ju avgifterna börja äta upp avkastningen om det inte fylls på.
Så frågan är kanske är ”Basportföljen” en bra TP-portfölj?