Flytta tjänstepension till avanza?

Hej jag håller på att kolla över min och min frus tjänstepensioner.

Jag är ansluten till SAF-LO och har via facket (if metall) blivit rådd att använda Folksam. Där har jag deras ”Entré 100” ( avg 0,31) som ändå verkar gått hyfsat bra. Den innehåller bl.a global indexfond, sverige och tillväxt.

Jag skulle kunna välja Länsförsäkringar som fondförvaltare och gå över till LF’s paketlösning ( avg 0.20%) med 80% global indexnära och 20% Sverige MEN inga tillväxt. Så som det ser ut nu har faktiskt Folksams entré 100 gått lite bättre än LF’s paketlösning så jag tror jag behåller den så länge.
Eller byter till LF och slänger in ”LF USA indexnära” den har gått bra senaste iallafall. (När jag säger bra jämför jag med det jag har på Folksam). Nån som har erfarenhet av detta?

Nu till min frus.
Hon har inget kollektivavtal men får sin tjänstepension avsatt till Movestic ”avancera 75” som tydligen innebär att kursen inte kan gå ner under 25%, då blir det stopp.
Länk

MEN avgiften är ju skyhög! 1.83% (!)
Jag tror inte hennes arbetsgivare har varit så insatt utan säkert tatt det han har till sig själv och företag.

Så min egentliga ickefråga är nog ganska glasklar.
Ska vi försöka flytta hennes TP till Avanza och köra på ”Basportföljen” där med följande fonder

70 % Länsförsäkringar Global Indexnära|
10 % PLUS Allabolag Sverige
10 % Avanza Emerging Markets
10 % Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SE

Grejen är också att, som det ser ut nu, att han kommer gå i pension de närmsta åren och att min fru ska starta eget företag men pengarna från Movestic måste ju ändå flyttas annars lär ju avgifterna börja äta upp avkastningen om det inte fylls på.

Så frågan är kanske är ”Basportföljen” en bra TP-portfölj? :slightly_smiling_face:

1 gillning

Basportföljen funkar jättebra till tjänstepension!

Jag undrar dock om ni ens kan flytta tjänstepensionen till Avanza så länge den är aktiv. Kanske får ni vänta tills hon bytar arbetsgivare. Annars tror jag att hennes chef behöver starta en ny fondförsäkring hos Avanza och om han nu inte var så insatt så är det tveksamt om han vill det.

Aha ja det är kanske lite försäkringar man behöver tänka på osv.

Jag tänkte att om vi startar portföljen där så kan han ”bara” börja sätta in den procenten på hennes lön som är till TP där. Men det är nog mer att tänka på än att ”bara”.

Risken är väl att man börjar ”nalla” av pengarna om de inte är bundna tills det är dags att ta ut dom. Får luska lite i det och prata med hennes arbetsgivare :slightly_smiling_face:

Ja, tyvärr är det svenska pensionssystemet onödigt komplext och nästan riggat för att bedra hederliga småsparare. :face_with_symbols_over_mouth:

Jag frågade Avanza om att flytta förra året och fick detta svaret:
"
Det är din arbetsgivare som väljer med vilka bolag dom tecknar avtal för tjänstepension.
För att få sin tjänstepension inbetald till Avanza behöver din arbetsgivare teckna planavtal med Avanza pension. Vi kommer sedan fakturera arbetsgivaren varje månad för din tjänstepensionsinsättning. Prata med din arbetsgivare och om det är OK att din tjänstepension går till Avanza så kan vår säljavdelning kontakta arbetsgivaren för att teckna avtal!

Har du kollektivavtalad så kallad avtalspension så går den tyvärr inte att flytta till Avanza som det ser ut i dagsläget. Har man tex en ITP 1 Avtalspension så kan man logga in på www.collectum.se för att flytta pensionen mellan en handfull olika aktörer (ej Avanza)"

Jag ska själv snart byta arbetsgivare så jag kan flytta min pension. Tråkigt då jag trivs bra men vill inte ge skurkarna på M&M mer pengar nu.

1 gillning

Jag håller på med samma sak, just pga sjuka avgifter pga gammal ”gratis rådgivning” (eller som jag kallar det, rångivning ;))

Jag gillar helt klart Avanzas tjänstepensionslösning efter att ha lusläst deras info paket. De har flera unika (?) fördelar.

• 0% kapital avgift vilket spar oerhört mycket pengar under ett liv (jämfört med vad jag sett 0.2-0.6% beroende på bolag och rådgivnings kick-back)
  • Att man kan spara även i aktier åtminstone fram till uttagen börjar (därefter måste det vara fonder vilket är mer än Good Enough för mig).
  • Många fonder att välja på så man kan vara säker på låga avgifter för tex en Bolmesonsk portfölj :+1:
  • Man kan själv sälja av den/de fonderna man vill vid uttag (fördel när man är i pension, undvika sälja fonder som tillfälligt gått ner, mer egen kontroll helt enkelt). Mig veterligen unikt.
  • Man kan även ändra utbetalningstiden efter 5 år i uttag, vilket är eminent!

På det hela taget en mer sparar vänlig lösning.
Det blir :star: :star: :star: :star: :star: för mig!

Du kan alltid kontakta Avanza kundtjänst - ta snippets från Min Pension på de olika kontons detaljer (under intjänad tjänstepension) och fråga dem OM det går.

Det beror som andra sagt på om de är kollektiv avtalade eller ej. Generellt sett är kollektiv avtalade med vettiga avgifter. Tror du kan se ”valbara” bolag på Collectum.se som är samordnare av kollektivtavtalade tjänstepensioner.

Din frus tjänstepension låter grymt dyr och undrar om den verkligen är kollektivavtalad. Så den kanske kan flyttas till Avanza tex.

Oavsett - frågan är fri - så är du osäker kontakta Avanza kundtjänst

Lycka till! :grinning::+1:

2 gillningar

Hennes är inte kollektivavtalad (tack och lov), frågan är vad arbetsgivaren har för avtal med Movestic ifall det går att plocka ut den medans hon jobbar där eller måste vänta till hon slutar/startar eget. Jag får ta ett snack med hennes chef :grinning_face_with_smiling_eyes: han är bra att ha å göra med iallafall, så det är hur snikna movestic är!

Jag har frågat movestic vad det skulle kosta att flytta TP men inte fått svar än. Men 1/4 skulle det väl inte kunna kosta mer än 600:- pga ny lag vad jag fatta det som. Och den kostnaden tar ju avanza :hugs:

Kan inte annat än att hålla med @JFB och fortsatt stor humor med “rångivare”. :joy:

Även Nordnet har samma regler för innehav under utbetalningen. Det kluriga för fond/depåförsäkringarna är att man inte får ha likvida medel under längre tid, så under utbetalningsperioden skulle ett alternativ vara att flytt över till en traditionell försäkring för att få en viss utjämning om det är svängt på marknaden.

Den informationen jag fått är att “fritt att ändra efter första 5 åren”-upplägget i huvudsak är en fråga som har med beskattning att göra, så att man få rätt skatt vid utbetalning.

Noterar också att Nordnet och den här förmedlaren har samma upplägg, men det verkar också kunna beror på försäkringens villkor om man läser postningen på Pensionsmyndighetens blogg.

Som vanligt när det gäller pension är det ytterst oklart! :scream:

1 gillning

Gick in och placerade om fonderna lite på min frus TP.

80% [Öhman Global Marknad Hållbar A]

10% [Öhman Etisk Index Sverige]

10% [iShares Emerging Markets equity Index Fund (LU]

Så nu kostar portföljen 0.451 istället.

Är fördelningen bra nog? Eller skulle man lagt till nåt? Inte mycket bra att välja på dock.

Bra info!

Ja då verkar Nordnet och Avanza vara likvärdiga. Jättebra att de båda sätter press på industrin! Och att de får hjälp av riksdagen som fattar nya bra sparar-vänliga lagar! Äntligen! :grinning::+1:

Jag läste Avanzas regler här.

Precis som du säger. Om man har uttag längre än fem år, så får man ändra uttagstiden i skiftet mellan 4e och 5e året om man behöver. Toppen att ha den flexibiliteten.

Också precis som du säger man får inte ligga på likvider för länge, men tillräckligt länge för att få uttag (15e i månaden) draget från likvid och inte fonder. Det kan vara bra när det är/har varit en krasch eftersom man kan styra uttagen mot försäljning av räntefonder. Lite knöligt kanske men det är ju inte hela tiden man är i en krasch (förhoppningsvis :slight_smile: ) så ok under en period.

Avvaktar nu till 1 april när lagen om flyttavgiften ändras i mitt fall från 2.5% av kapitalet hos SPP (:scream:) till Max 600 kr/konto (:star_struck:). Baserat på vad alla säger så kommer de säkert att förhala, försena och försvåra men jag tror inte de vet hur envis jag är :grinning:

1 gillning

Just uttagsbiten inom en fondförsäkring är klart klurig, det vanliga är ju att man under en utbetalningsfas går över till en traditionell försäkring just parera att man landar mellan två toppar som under 2000 eller 2008 kraschen som båda tog närmare 7 år att återhämta sig ifrån, Wikipedia har har en pulshöjande graf. :scream:

Min ambition är att få ut tjänstepensionerna så fort som möjligt så man kan lägga in i ISK/KF istället och då är det fem år med risk för tragisk tajming som exempel ovan, plötsligt så är det lockande med tråkigheten och tryggheten i en traditionell försäkring. :older_man:

@Ballongpinne

Jag har även ett gammalt IPS jag håller på att flytta till Avanza. Då passar kanske basportföljen på den med? Det kommer inte sättas in mer pengar på den. Eller ska man bara lägga 100% LF global på den tycker ni?