Jag är 40 år gammal och har tyvärr först nu insett att man kan och bör flytta tjänstepensionen till fondförsäkring på den del som är valbar (inom ITP1). Jag förstår inte hur det flugit mig över huvudet, att jag inte visste tidigare att man själv skulle placera. Premiepensionen har jag haft koll på och sparar privat i ISK på Avanza. Nu har jag iaf precis gjort en aktiv flytt så det är på gång.
Men jag får lite magont över att jag inte gjort detta tidigare och orolig över hur mycket pengar jag gått miste om
Är det någon här som har bra koll på skillnaden mellan Alecta traditonella förvaltning jämfört med tex LF eller SHBs entrelösningar? Hur mkt kan jag ha gått miste om här under de senaste 10 åren?
Förstår inte hur alla andra får information om att detta ska göras?!
tog mig några år också att inse detta.
Alecta traditionell har åtminstone sedan 2020 haft högre andel “riskabla” tillgångar än konkurrenters traditionella. Gör vad du vill med informationen men jag kör Alecta av denna anledningen så jag får en mindre andel räntor än om jag valt deras konkurenter.
Jo på den traditionella delen som ej är valbar har jag valt att ha kvar den på Alecta. Men är den valbara delen till fondförsäkring som jag borde flyttat för länge sen . Nu är det dock initierat.
Ja det var tur man kom på det nu iaf och inte ännu senare. Grämer mig själv över det för har annars bra koll på min ekonomi, har pengar på börsen, privat pensionsspar. Hade t.o.m. en pensionsdag med en vän för typ 6-7 år sedan då vi loggade in på minpension och kollade ihop på de olika pensionsdelarna… nåväl, kan inte göra så mkt åt det nu.
Jag har 39% av mitt kapital (ITP1) i min traditionella försäkring och 61% i min fondförsäkring. Insättningar kontinuerligt sedan 2011 till idag, så liknar din situation.
Jag håller helt med att information som denna som berör så många bör åtminstone pratas mer om.
Man fokuserade som ung på att jobba och leverera istället för att lägga ner tid på sånt förmodar jag. Det berömda ekorrhjulet…
Det kan vara så också att intresset för pension och annat börjar växa ju äldre man blev. Flyttade också de 50% som jag kunde flytta vid 39års åldern efter att ha haft ett möte med banken och en mycket engagerad och kunnig rådgivare. Det skall tilläggas här också att det var endast pga att banken hade blivit valbara som fond. Annars hade förmodligen denna diskussion aldrig uppstått.
Alecta trad har ändå levererat en stabil avkastning senaste 15 åren så visst totala kapitalet kunde ha varit större men man har ändå inte gått helt tomhänt.
För min del när jag räknar ränta på ränta med samma insatta kapital med noll som startpunkt(dagen man började jobba), de månatliga insättningarna och utvecklingen på marknaden över tid så handlade det om några miljoner som jag gått miste om pga att allt låg i Trad. Surt men inget man kan påverka så här i efterhand dessvärre. Man får trösta sig med att man har haft en mer ”safe” exponering mot marknaden helt enkelt.
Bättre sent än aldrig som några redan skrivit här.
Jag upptäckte detta också…. Kanske för sent i mitt tycke, men det är som det är om man inte haft intresset innan. Flyttade i oktober förra året från AMF trad. till LF Fondförsäkring, blev klart i januari precis innan den dåvarande toppen på marknaden
Det som talar lite för ändå är väl ca 32 års tid kvar innan pengarna kan tas ut så de hinner jobba effektivare under den tiden förhoppningsvis.
Flexpension och deltidspension är såvitt jag vet olika ord för samma peng. Jag gissar att det är olika kollektivavtal som har olika namn på “samma” sorts peng. Men jag kan ju ha fel.
Absolut, det har du helt rätt! Det var därför också jag skrev som jag gjorde. Men det är i de unga åren man kanske vill och kan vara lite mer riskbenägen.