Synpunkter pĂ„ mina pensionsval, tack!đŸ™đŸ»

Det har lĂ€nge varit ett svart hĂ„l, litat blint pĂ„ gamla arbetsgivare som gör det mest optimala för mig. Nu har jag gjort en översyn pĂ„ minpension och sammanstĂ€llt det jag har nedan. Tacksam om nĂ„gon har konstruktiva synpunkter pĂ„ hur jag bĂ€st förvaltar mitt kapital, dvs maximerar avkastningen. Är 45+ sĂ„ mĂ„nga Ă„r kvar i arbetslivet och tar gĂ€rna hög risk (aktiefonder)

AMF- ITP 1- Traditionell, antar att jag sitter fast i det, stÄr sÄ pÄ min pension? Har mailat och frÄgat om det gÄr att byta till fondförsÀkring.

SPP- ITP 1 och ITPK- SPP entrelösning, verkar bra dÄ avgiften Àr 0,12 och det ser ut som att den viktas om vid 55-60

Folksam-ITP1 - Storebrand global och LF global index, har begÀrt flytt till Avanza

KTP2- PÄ min pension stÄr ett belopp som jÀmförelsevÀrde. NÀr jag loggar in pÄ Folksam stÄr ett belopp jag kommer fÄ utbetalt per mÄnad frÄn Är xx. Antar att det Àr som det Àr med den? Sen finns ett mindre belopp pÄ KTPK- 2000kr placerad som traditionell

LÀnsförsÀkringar ITP 1 tror jag, stÄr inget pÄ min pension - LF global index

PPM- AP7

• Maila och frĂ„ga alla bolagen hur det fungerar. Ofta behövs flera vĂ€ndor dĂ„ dom ofta inte svarar tydligt utan ger till synes “klippa och klistra svar” som ofta Ă€r ofullstĂ€ndiga.
    Jag har ett exempel dÀr jag för lÀnge sedan frÄgade om jag kunde lÀgga till efterlevandeskydd pÄ en av mina större tjÀnstepensioner.
    Ja men bara efter en godkÀnd utförlig hÀlsoundersökning ( jag skulle betala sjÀlv) sa man dÄ. Pga diverse krÀmpor dÄ valde jag att inte gÄ vidare.
    MEN nÀr jag efter riktÄldern skulle starta utbetalningarna sa man istÀllet att det gick att vÀlja efterlevandeskydd vid uttag upp till 20 Är utan vidare. Det hade jag gÀrna vetat tidigare för min planering.
  • Ring och prata med banken pensionskunniga pĂ„ bolagen. Dom brukar ofta ta kontakt nĂ€r man nĂ€rmar sig pension men att frĂ„ga tidigt Ă€r vettigt. Lyssna men tro inte pĂ„ allt “sĂ€ljarna” sĂ€ger.
  • Avanza har en tjĂ€nst dĂ€r man ger dom en fullmakt att kolla hos dom bolag man har vilka tjĂ€nstepensionsdelar som gĂ„r att flytta. Den frĂ„gan kan man stĂ€lla Ă€ven utan avsikt att byta till AVANZA. (Jag vet inte om svaret alltid Ă€r 100% korrekt).
  • Det kan förekomma att pensionsdelar finns som inte dyker upp nĂ„r man loggar in pĂ„ det stĂ€lle andra tjĂ€nstepensioner finns frĂ„n samma arbetsgivare och heller inte syns pĂ„ minpension.se
    Jag har en bekant som vid blÀddrande i gamla gulnande papper hittade en tjÀnstepensionsdel som hen inte hittade nÄgon annanstans.
    NÀr hen ringde företagets del som som hanterade detta och pÄpekade att hen bara kunde se 3 av 4 olika pensionsdelar rotade man fram informationen efter lÄngt vÀntande i telefon.
    Visade sig att en livslĂ„ng betalning frĂ„n den “osynliga delen” skulle ske med hela 3000 Sek per mĂ„nad skulle ske. :smiley:
    Det störande var att det Àr svÄrt att planera uttagen om man inte kan fÄr en korrekt överblick tidigt nÀr man vill ha den.

Hur vanligt Àr det att allt inte syns pÄ minpension? DÄ skulle man vilja ha en komplett lista pÄ alla bolag och logga in. Hur ska man annars ta reda pÄ om det finns nÄgot placerat som inte syns pÄ minpension?

Ingen som kan kommentera om det ser bra ut, om jag ska göra nÄgon förÀndring eller annat att tÀnka pÄ?