Var hittar jag mina tjänstepensionsleverantörer?

Toppenbra avsnitt, hade gärna sett ett lite längre! Men hoppas på fler i framtiden!

En fråga, var hittar jag mina tjänstepensionsleverantörer?

Har aldrig hört talas om dom eller att det går att göra val kring det. Har jobbat främst privat på 5-6 olika arbetsplatser under mitt arbetsliv.

Tack för bra avsnitt! :raised_hands:

2 gillningar

Nu är jag lite osäker, men det är väl här:

2 gillningar

Du behöver gå in på minpension.se, logga in och sätta igång en ny insamling av alla dina pensioner. Valcentraler är för kollektivavtalade tjänstepensioner så vitt jag vet. Alla tjänstepensioner utanför dessa ligger hos respektive bolag och om man har många olika arbetsgivare, kan det bli ett eller flera bolag per arbetsgivare över tid.

4 gillningar

Tack @janbolmeson och @Jacke78, jag börjar där! :blush::see_no_evil:

1 gillning

Jag verkar ha

Pensionsmyndigheten
AMF
Folksam

Gissar att de första inte går att ändra.

Läste lite hos Folksam, den verkar gå att flytta, men är osäker på till vad. :see_no_evil:

Har 52% avkastning på 11 år hos Folksam. Är det dåligt? Känns inte så bra! Men är alternativen bättre? :thinking:

Kidnappning av tråd igång…

@Melwa du får gärna lägga in vilka avtal det är du har pension inom. Det är många som har lagt sina tjänstepensioner hos de du tar upp även utanför de kollektivt förhandlade tjänstepensionerna. Blanketten du har skärmdump exempelvis säger det är inom ramen för GTP. Lista alla de namnen :slight_smile: .

Frågan är om mina frågor ska läggas över i en ny tråd? Det kanske drar iväg! :see_no_evil:

Tack för flytt!

Eftersom detta kan vara av nytta för fler än mig, så låter jag siffrorna vara synliga.

Det verkar som mitt kollektivavtal från min tidigare arbetsplats hade en försäkring som fortsätter betala ut lite tjänstepension varje månad. Trots min sjukskrivning och sjukersättning.

Det jag tror jag vill flytta är delen på Folksam, men är osäker på om alternativen är bättre? Se blanketten i tidigare inlägget.

Se där mycket bättre :slight_smile:

SAF-LO hanterar du hos valcentralen FORA.

GTP hanterar du hos valcentralen Pensionsvalet.

3 gillningar

Det viktigaste att ha koll på är om det är en traditionell försäkring elller fondförsäkring. I traditionell försäkring är det som en blandfond och du kan inte välja något. I fondförsäkring väljer du själv och de bör alla ha en billig global indexfond. Personligen tycker jag trad har för låg risk så jag kör allt som går i fondförsäkring med billiga indexfonder. Men din situation vet jag inget om så det är svårt att säga vad som är bäst för just dig.

1 gillning

Tror lite högre risk inte skadar, då jag har 23-27 år kvar till pension. Ska läsa på lite mer, men det blir nog en fondförsäkring.

Tack för att du förklarade skillnaden! :blush:

1 gillning

Du bör kunna logga in hos AMF och Folksam för att se hur pengarna är placerade idag.

Folksam har 0 info utöver att den har traditionell förvaltning. :see_no_evil:

Kikade in på Futur Pension. :grimacing:
https://futurpension.se/fondutbud

Lagom lättsmält och utan filterfunktion. :exploding_head:

1 gillning

Du kan hitta Folksams fondurval och deras grundpaket härifrån:

1 gillning

Tack! :raised_hands:

De har ganska höga avgifter, är det normalt inom tjänstepensionsval?

Denna ska du nog välja och 0,35 är inte så dyrt

1 gillning

Alla avtal har olika avgifter och alla valbara alternativ har specifika avgifter för varje avtal och fond. Vilket betyder att en och samma fond från ett och samma bolag kan kosta olika mycket mellan olika avtal som just det bolaget tecknat.

Överlag erbjuder dock de flesta tjänstepensioner rabatterade avgifter. Så också med Folksam i ditt fall. Där har du i förvalda lösningen en rabatt på 0,05%. Rabatten på fonderna i det valbara utbudet varierar, men fonderna från Öhman exempelvis runt 0,25% mer än vad du har i avgift inom ramen för SAF-LO. Det är rabatterat oavsett vad du väljer.

Jag har ägnat alldeles för många timmar och dagar åt att undersöka alla möjliga kollektivavtal och dess tjänstepensionslösningar under sommaren. Det är en djungel. Detaljerna ligger innästlade längst i den mörka urskogens bottenlösa tjärn och vaktade av diverse djur man absolut inte vill vara i närheten av.

4 gillningar

Jag kunde inte logga in på valcentralen utan fick detta svaret:

OBS! Det finns flera valcentraler - om du inte finns i vårt system så tillhör du en annan valcentral.

Kommun och region, KAP-KL/AKAP-KR:
Valcentralen www.valcentralen.se eller
Pensionsvalet www.pensionsvalet.se
Privatanställd arbetare, SAF-LO: Fora www.fora.se
Privatanställd tjänsteman, ITP: Collectum www.collectum.se
Statliga tjänstepensioner: SPV www.spv.se
Kooperativt eller folkrörelseägt företag: Folksam, www.folksam.se

Du kan jämföra försäkringarna hos Konsumenternas. Jämför villkor och välj tjänstepension i SAF-LO | Konsumenternas

Själva fonderna har jag en äldre sammanställning av, så avkastningen som visas är inte uppdaterad SAF-LO - Pensionsguiden

Med tanke på att du har så lång tid kvar till pension så låter det som en fondförsäkring är rätt val för dig. Vill du inte välja själv så kan du alltid välja något bolags entréfond (brukar vara en globalfond, en Sverigefond och med tiden även en räntefond). Du kan jämföra dem hos Konsumenternas.

1 gillning

Om du loggar in på minPension.se så ser du vilka pensionavtal du tillhör och sen loggar du på den valecentral du tillhör.

1 gillning