Du behöver gå in på minpension.se, logga in och sätta igång en ny insamling av alla dina pensioner. Valcentraler är för kollektivavtalade tjänstepensioner så vitt jag vet. Alla tjänstepensioner utanför dessa ligger hos respektive bolag och om man har många olika arbetsgivare, kan det bli ett eller flera bolag per arbetsgivare över tid.
@Melwa du får gärna lägga in vilka avtal det är du har pension inom. Det är många som har lagt sina tjänstepensioner hos de du tar upp även utanför de kollektivt förhandlade tjänstepensionerna. Blanketten du har skärmdump exempelvis säger det är inom ramen för GTP. Lista alla de namnen .
Eftersom detta kan vara av nytta för fler än mig, så låter jag siffrorna vara synliga.
Det verkar som mitt kollektivavtal från min tidigare arbetsplats hade en försäkring som fortsätter betala ut lite tjänstepension varje månad. Trots min sjukskrivning och sjukersättning.
Det viktigaste att ha koll på är om det är en traditionell försäkring elller fondförsäkring. I traditionell försäkring är det som en blandfond och du kan inte välja något. I fondförsäkring väljer du själv och de bör alla ha en billig global indexfond. Personligen tycker jag trad har för låg risk så jag kör allt som går i fondförsäkring med billiga indexfonder. Men din situation vet jag inget om så det är svårt att säga vad som är bäst för just dig.
Alla avtal har olika avgifter och alla valbara alternativ har specifika avgifter för varje avtal och fond. Vilket betyder att en och samma fond från ett och samma bolag kan kosta olika mycket mellan olika avtal som just det bolaget tecknat.
Överlag erbjuder dock de flesta tjänstepensioner rabatterade avgifter. Så också med Folksam i ditt fall. Där har du i förvalda lösningen en rabatt på 0,05%. Rabatten på fonderna i det valbara utbudet varierar, men fonderna från Öhman exempelvis runt 0,25% mer än vad du har i avgift inom ramen för SAF-LO. Det är rabatterat oavsett vad du väljer.
Jag har ägnat alldeles för många timmar och dagar åt att undersöka alla möjliga kollektivavtal och dess tjänstepensionslösningar under sommaren. Det är en djungel. Detaljerna ligger innästlade längst i den mörka urskogens bottenlösa tjärn och vaktade av diverse djur man absolut inte vill vara i närheten av.
Själva fonderna har jag en äldre sammanställning av, så avkastningen som visas är inte uppdaterad SAF-LO - Pensionsguiden
Med tanke på att du har så lång tid kvar till pension så låter det som en fondförsäkring är rätt val för dig. Vill du inte välja själv så kan du alltid välja något bolags entréfond (brukar vara en globalfond, en Sverigefond och med tiden även en räntefond). Du kan jämföra dem hos Konsumenternas.