Avgift pension -hur välja?

Hej! Bestämde mig för att ta tag i pension och är nu på tjänstepensionen. Vilken djungel, håller på att bli tokig så nu ber jag om någon här har kunskap och skulle vilja hjälpa till😂.

Jag började logga in på collectum, ser att jag har en traditionell försäkring hos Alecta och en fondförsäkring hos Swedbank.

Beloppen är inte så stora och min tanke är nu att sätta båda i fondförsäkringar. Är det en god tanke när man är 43år? Då ska jag alltså välja fondförsäkring, och tittade på värdeutveckling och avgift. Vilket jag nu kört fast på och förstår inte hur jag skall tolka avgifterna.

Se bifogad bild

Kolumn 1=årlig avgift
Kolumn 2= varav fondavgift
Kolumn 3= årlig avg. öppna marknad
Kolumn 4 = årlig avg öppna marknad

Här ser vi då utveckling

Vilken fond är billigast? Vilken fond ser bäst ut ur RK perspektiv ? :hot_face:

Hoppas någon är bättre på det här än jag.
:pray:t2:.

1 gillning

Du har ju kommit långt och är redan inloggad på Collectum :slight_smile: Det är din “valcentral” för ITP tjänstepension så du kan alltid ringa dem och fråga. Det är deras jobb att hjälpa och förklara alternativen och det är där man väljer mellan bolaget. Specifika fondval gör man sedan på respektive bank/försäkringsbolag när väl pengarna kommit in där.

Det verkar som om du har ITP1 pension och då sätts 50% av pengarna i Traditionell försäkring och 50% i Fondlösning om man gjort det valet, vilket du har gjort en gång i tiden. Så det är två val du kan/måste göra. Man kan inte välja 100% fondlösning på gott och ont.

Traditionell försäkring innebär att man överlåter investerandet till försäkringsbolaget/banken. Det är inga val man behöver göra utan de tar hand om det och investerar det på det sätt de tycker är bäst. Lite av en “svart låda” men såklart kan bolaget upplysa om hur de investerar dina pengar.

För Trad delen så har tidigare 1a hands valet legat på Alecta med lägst avgift. Sen har de ju kommit i blåsväder som du säkert sett i media. Om du inte gillar Alecta längre så hade jag närmast tittat på AMF för Trad delen. Å andra sidan är skadan redan skedd för Alecta. Svårt att sia om vad som är bäst. Tänk också på att det kan ta rätt lång tid (månader) att flytta trad pensioner.

För Fonddelen så kan du väl egentligen ligga kvar i Swedbank bara att välja rätt fonder. ITP1 har alltid en entrelösning (som alla får om man inte valt fonder) som oftast kallas “generationsfond” och dessa är oftast bra och billiga. Dessa drar även ner på risken automatiskt när man närmar sig pension vilket är bra för de som inte vill pilla med det själv, alltså flyttar stegvis kapital från aktiefonder som är högre risk till räntefonder som har lägre risk inför pensionen under flera år. Smidig lösning. Det är nog det valet jag hade gjort om man inte vill hålla på själv. Beror på hur intresserad man är, och förväntas vara nästa 20 år :slight_smile:

Du kan läsa mer om Swedbanks entrelösning i länken nedan. Detta väljer du i så fall hos Swedbank i inloggat läge. Vill du ha ett något billigare alternativ så är det i min mening bästa alternativet på SPP entrelösning. Länkar även till deras entrelösning nedan.

Tänk också på att Collectum har gjort en ny upphandling för nästa 5 år som börjar gälla 1 oktober. Länk nedan.

• Då försvinner Movestic och Futur pension från fondlösningen (så onödigt att välja flytt till dem om du nu hade fastnat för dem). Istället kommer Länsförsäkringar och Nordea in. Länsförsäkringar kan vara ett bra alternativ till Swedbank och SPP (har inte detaljerna) men som sagt du kan inte välja dem förrän i höst.
  • På Trad sidan försvinner SEB och Skandia och istället kommer Nordea och SPP in. Men Alecta, AMF och även Folksam för den delen är kvar.

Om du vill välja egna fonder istället för entrelösning/generationsfond så kan du såklart återkomma här i tråden. Lycka till … och välkommen till pensionsträsket :joy::+1:

https://internetbank.swedbank.se/ConditionsEarchive/download?bankid=8999&id=PD1013

https://www.spp.se/privat/spp-entrelosning/spp-ett-val-itp-2018/

3 gillningar

Tack snälla för fin pedagogisk information :pray:t2:.
Jag var i kontakt med collectum och fick precis det du skriver förklarat för mig, (trad kontra fond). Då guidade han mig till den plats där jag kan välja fonder. Det var där jag körde fast med att jämföra vilken fond jag ska välja. Förstår inte riktigt hur jag ska tolka siffrorna på de blider jag bifogade. Vilken av de listade är billig, bred och bra😅? Där är väldigt många siffror och jag hänger liksom inte med på vad jag ska jämföra osv… tänker att avgiften är viktig samt värdeutvecklingen, men har kanske fel🫣.

Tack!

Angående den valbara fonddelen:.

Inga tjänstepensioninsättningar kan vara oinvesterade. Avgiften och avkastningen som respektive förvaltare refererar till avser deras så kallade entrélösning. Det är ett knippe fonder som förvaltaren valt ut som default-läge. Gör du inga andra val kommer insättningar placeras enligt den fördelningen.

När flytten är genomförd är det däremot lätt att byta bort förvaltarens entrélösning och istället välja foder efter eget huvud. Exempelvis en billig global indexfond. Alla förvaltare erbjuder någon version av en sådan fond, ofta med en avgift runt 0,2-0,3%.

1 gillning

Skulle säga att alla entrelösningar är bra och billiga och breda. Det är sådant som kollas av Collectum vid upphandlingen.

Det år bara gradskillnader mellan dem skulle jag säga. Om någon skulle hålla en pistol mot mitt huvud och tvinga mig att välja så hade jag tagit SPP. Något vassare med något lägre avgift.

Historisk avkastning säger bara något om historiken o ch inte framtiden. Därför brukar jag hellre titta på hur de investerar, antal innehav, geografisk profil för det påverkar framtiden.

Om allt annat är hyfsat lika så tar jag den billigaste. Avgiften är helt säkert att den tas ut även i framtiden.

Hoppas det hjälper dig lite :slight_smile:

1 gillning

Tusen tack! :pray:t2:

Tusen tusen tack för all hjälp!
Då var det gjort. Skönt :joy:.

1 gillning

Undrar var jag fått ifrån att entrélösningar i tjänstepensioner är dyra och dåliga? Ni behöver inte svara, jag behövde bara tänka högt.

Var det så “förr i världen”, den kan ni svara på, ni som var med :wink: