TJP - hjälp! Borde ha koll men är förvirrad

Jag skulle gärna vilja ha lite feedback på hur ni ser på min tjänstepension.

Jag är 42 år och får erkänna det är först nu, mycket tack vare RikaTillsammans, som jag verkligen börjat sätta mig in i de olika delarna av min ekonomi, pensionen extra specifikt, och förstår vad jag faktiskt är investerad i. Först nu jag hittat in på Avtalat och kikat i detalj. Pensionen har tyvärr knappt fått min fokus. Förrän nu.

Jag har idag (rätt eller fel??)

• 50 % traditionell försäkring

• 50 % fondförsäkring hos SPP

Fonddelen (ca 1 200 000 kr) är fördelad enligt följande:

• Storebrand Global All Countries: 55%

• Storebrand Emerging Markets Plus: 25%

• Storebrand Sverige Småbolag Plus: 20%

När jag tittar på det idag känns det inte helt rimligt. Får erkänna att jag inte vet helt när jag gjorde dessa val. Edit: kom på att ovan nog var ett råd via Lifeplan på jobbet

Borde jag helt enkelt lägga 100 % av fonddelen i Storebrand Global All Countries? Eller något helt annat? Är SPP ett bra val? Hur hade ni resonerat gällande totalen? Vet det finns massvis av bra innehåll här, men ser inte alltid skogen för alla träd och blev stressad nu när jag loggade in på Avtalat och SPP. Vilken djungel. Känner mig både lite lost och lite dum. Bra med ett anonymt forum!

Jag har många år kvar till pension och tar gärna emot både ris och ros - och tips (inkl länkar till bra avsnitt / trådar jag kan ha missat)

Vilket avtal gäller det?
ITP? Mycket bra info här LF Global Index är nu billigaste fondförsäkring (avgift 0.07%), ITP1 upphandling 2023 - Nr 6 av Monica

1 gillning

ITP1

Tack!

Jag har precis som du itp1 och har valt att lägga hela fondförsäkringen i Länsförsäkringar, placerat i LF Global index. Billigast och rationellt. Andra halvan ligger just nu i en traditionell förvaltning hos Alecta.

2 gillningar

Tack! Kör privata ISK till stor del LF global, kanske borde köra samma här…

Håller med om att det är rörigt. Tog en stund innan jag själv förstod hur allt hängde ihop och gör det nog fortfarande inte till fullo, så känn dig inte korkad för det!

Jag bytte själv precis från SPP entrélösning till Länsförsäkringar för att kunna ha Global Indexnära, vilket är den billigaste globalfonden just nu i ITP1. Det är det mest rationella. Andra delen har jag också i Alecta.

1 gillning

Tack snälla, orimligt rörigt är mitt betyg efter att ha klickat runt idag…

Låter klokt och rationellt!

Jag har också SPP och funderar på att byta till Länsförsäkringar Global Index, dock hittar jag inte den när jag klickar på “lägg till ny fond”. Får du upp den?

Nej, då måste vi flytta till Länsförsäkringar som erbjuder - visst hade du gjort det nyligen @Frilosofen_H och kan kanske beskriva lite hur det gick till?

Du gör det via din valcentral, du ser vilken/vilka det är via minpension.se

Vanligaste tror jag är Avtalat och Fora.

Sen följer du instruktionerna i din valcentral.

Edit: Såg i första inlägget att du har avtalat. :slight_smile:

1 gillning

Ja det är så ITP1 ser ut. Du kan däremot påverka valen inom respektive 50%are

Trad - Alecta är ett vettigt val. Har för mig att det är den Trad med högst andel aktier, högst risk, vilket ju är vettigt i ditt fall. AMF är också populär om du vill titta på alternativ.

Lite tårta på tårta i min mening mht emerging markets. SB Global All Countries innehåller redan marknadsvikt av emerging markets (all countries dvs).

Så jag tycker det är onödigt att övervikta med SB Emerging Markets som dessutom kostar mer.

SB Sverige Småbolag Plus tycker jag att du kan byta ut mot en generell svensk indexfond som SB Sverige med säg de 20% du har idag. Det är en övervikt mot Sverige men det rekommenderas av många inkl Lysa. Avgiften går också ner markant med det valet.

Två fonder för globalt och Sverige räcker fint. Avgiften blir då också lägre runt 0,28%

Tycker inte nödvändigtvis att du måste byta till Länsförsäkringar om du ändå vill ha emerging markets.

LF Globalt index innehåller nämligen inte emerging markets så då behöver du i så fall addera LF Tillväxtmarknader (0,5% avgift) och med deras Sverige fond så blir avgiften bara någon hundradel lägre.

Vill du byta till LF så ska det nog vara av andra skäl som du tex vill samla konton där eller om det tex ger en fördel mht bolån eller något.

Du kan ju ha flera äldre TJP om du jobbat på andra ställen tidigare. Logga in på Minpension.se där alla pensioner samlas för att se om det finns någon annan TJP du kan se över och placera bättre

Tycker jag inte du behöver känna dig. Du har en bra sits och vi har alla varit noviser mht sparande och pensioner. Om något så skulle jag säga att du tagit tag i det bra mycket tidigare än mina vänner :sweat_smile:

Lycka till :+1:

1 gillning

Det stämmer, flytten är faktiskt fortfarande pågående.

Man behöver bara göra ett nytt val för den valfria delen på avtalat.se, men jag minns inte exakta menyvalen. Jag tyckte inte det var helt tydligt heller om nya valet bara gällde framtida inbetalningar, nuvarande kapital, eller alltihop. Så jag frågade och fick svaret att allt hanteras som ett paket, så nuvarande kapital kommer flyttas över och även framtida inbetalningar gå in i samma försäkring. Anledningen till att jag frågade särskilt om detta var för att jag för ett antal år sen också bytt några gånger med resultatet att jag hade inte mindre än 3 olika försäkringar med samma val och innehåll. Blev lite handpåläggning att få den sammanslagna till en, och jag slipper gärna behöva göra om det. Återstår att se om det blir rätt nu.

1 gillning

Kan man välja det hos AMF? Har deras globala på 70%, resterande på EM.

Tack! De gör det verkligen inte lätt för en att förstå.

Välja vad då?
LF Global finns bara hos LF inom ITP1 systemet.

Tusen tack för fint och utförligt svar! Uppskattas!

1 gillning

Tack för tips och råd! Hoppas det löser sig. Onödigt krångligt!

1 gillning

Funderar på om det finns lista över bästa fonderna för kollektivavtalad tjänstepension likt det finns “de bästa fonderna per bank”?

Som i detta exempel att är det ITP1 så är det kanske Länsförsäkringar Global index om jag förstått det rätt?

Jag tycker att det låter som en utmärkt fördelning, beroende på avgifter. 100 % global går också bra. Men att övervikta Sverige och tillväxtmarknader är något jag gör själv (om än inte småbolag), på vad jag vill påstå är solid och forskningsgrundad bas.

Jag är lite osäker på om faktorentusiaster numera rekommenderar småbolag utan värdebias, dock. Och som sagt, avgifterna är viktiga. Är det dyrt, byt.

1 gillning