Vilket av alternativen (ITP1) ska jag välja hos Collectum?

Hej,

Jag har inte varit aktiv alls med mina pensionspengar. Inte valt något alls. Jag har SÅFA etc för premiepension etc. (jag har väl inte varit så intresserad hittills)

Jag fick tips från min bank att byta hos collectum från traditionell till fond för tjänstepensionen.
Och det lät väl vettigt (?) men det finns en del olika att välja på.
Just nu har jag Alecta traditionell försäkring. Jag är för övrigt 37 år gammal (antar det kan påverka ens val).

Så vilken rekommenderar ni att man väljer? Håller ni med om att fond är bättre?
Är det viktigt att vara aktiv senare eller kan man välja en fond och sedan inte göra så mycket mer?

Jag hittade någon tidigare som ställt liknande fråga på detta forum för ett par år sedan och då rekommenderades SPP som fond. gäller det fortfarande?

för övrigt verkar jag ha en tjänstepension på 500kkr vid det här laget. Ingen aning om det är mycket lite, eller normalt. Jag har jobbat på mer kvalificerade jobb ca 10 år nu efter universitetsstudierna.

Hej Martin,

SÅFA är en väldigt bra fond för PPM, den behöver du inte göra något åt.

Vilket TJP-avtal går du under? Alltså vad jobbar du med och vars så brukar man kunna veta vad du har för alternativ :slight_smile:

Mycket beror på vad man har haft för lön då man får mycket högre avsättningar om man tjänar över ca 45tkr i månaden, men låter som att du har haft bra med avsättningar till din TJP👌🏻

Jag har KAP-KL och jag har valt AMF-pension för att kunna få tillgång till fonder som AMF Småbolag, aMF Global. Låga avgifter.

tack för alla era svar först och främst!

TJP avtal? vart kan man se det? Jag jobbar som ingenjör inom privat sektor.

Jag kan välja mellan dessa bolag enligt listan på collectums sida:
AMF (trad)
Folksam (trad)
SEB(trad)
Skandia (trad)
Futur pension (fond)
Handelsbanken liv (fond)
Movestic (fond)
SPP(fond)
Swedbank försäkring (fond)

Jag fastnade för SPP och Ett val ITP (2018). En bra globalfond som bas kompletterat med en bra Sverigefond ingår. Avgiften är mycket låga 0,13%.

Jag är också ingenjör i liknande ålder som du inom privat sektor, jag har valt SPP fondförsäkring för min TjP. Jag kollade upp avgifter och placeringar inom de valbara alternativ inom Collectum för ett år sen ungefär och landade i att SPP Entrélösning - Ett val SPP (2018) var det bästa alternativet. Med bästa menar jag globalfond med home bias med låg avgift.

Samma här, flyttade nyss över till fondförsäkring på SPP istället (den delen man kan flytta). Baserat på denna artikel Vad skall jag välja inom ITP (ITP1 och ITP2)? | Småspararguiden från 2018.

Jag har också valt SPP för min ITP. Jag brukar kolla konsumenternas jämförelser:

Jag har valt att ha en större del av min tillväxtmarknadsallokering där eftersom de har en rabbaterad vettig indexfond för tillväxtmarknad.

Jag har valt SPP och Swedbank för den fonddelen.
SPP för att de har bra instegslösning, men också för att de har bra rabatter på tillväxtmarknad och deras globala fonder.

Swedbank för att få Robur Ny teknik till billigare pris, 0.42% istället för 1.25% i avgift. De har även bra rabatt på deras andra fonder vilket gjorde att tog in dem nu.

Det är väldigt svårt att jämför tjänstepension mellan olika personer, beror på lön, bonus och utveckling. Men jag har jobbat som ingenjör sedan 2015 och har 350kkr i tjänstepensionen. Men det är främst de sista två åren som har bidragit starkt till storleken, både aktiva val och löneökningar.

Mellan dessa så hade jag valt SPP eller AMF, kör AMF själv men SPP har också väldigt bra fondalternativ!

Tänk på att AMF är traditionell pensionsförsäkring så bara ca. 60% aktier.

Jag har också itp 1 och har valt SPP och Movestic i mitt valbara.

Av dem hade jag
antingen valt AMF om jag ville ha traditionell (dvs de sköter placeringarna sannolikt med lägre risk/aktieandel och låg avgift)
eller SPP om jag velat ha en fondlösning (där jag själv kan placera pengarna och SPP har helt ok/bra fondutbud men be dem speca så du har tillgång till hela deras fondutbud, inte någon begränsad del)

De andra bolagen har åtminstone inte jag så mycket förtroende för.

Valet beror också på hur hög/låg risk du tar/vill ta med ditt andra sparande.

Enligt Konsumenternas är Handelsbanken billigare och har den bästa avkastning senaste 3 år:

Det var krångligt att flytta till dem för att de krävde att man skulle besöka kontoret och man måste använda deras enhet för att verifiera bankid.

Varför skulle vara SPP bättre?

Jag hade valt AMF eller Handelsbanken. Entrélösningen hos AMF med Global + Sverige och Global Tema + Norden Selektiv hos Handelsbanken.

1 gillning