Har efter möte med banken blivit lite mer insatt i mina pensioner. Jag undersöker möjligheten att flytta över min pension från ITP1 (idag ligger allt i Alecta).
Som jag har förstått det måste ena halvan vara en “traditionell försäkring” och den andra halvan en “pensionförsäkring”.
Kolla in Handelsbankens fondutbud. De har jättebra aktiva fonder som också är jättedyra. Men för vissa avtalsområden har de också jättestora rabatter. Det ser ut som om ITP1 klockar in på alla tre x jätteattribut.
USA, Europa och Norden indexfonder för 0,1% exempelvis. Deras aktiva fond ”Sverige Selektiv” har en rabatt på 1,35% vilket gör att den historiskt gått bättre än alla svenska indexfonder. Med ordinarie avgift har den inte gjort det. Deras förvalda fond består av tre aktiva kraftigt rabatterade fonder för en totalavgift om 0,13% till 0,07%. Grymt billigt.
Den traditionella delen är svår tycker jag. Jag har valt Alecta själv. Men Alecta har varit uppe på tapeten en hel del det senaste. Bland annat på grund av deras aktiva förvaltning av aktiedelen och deras beslut att dumpa svenska banker och köpa amerikanska banker istället. Som strax därefter gick i konkurs…
Men jag har inte bytt bort Alecta än, då jag inte har satt mig in i vilket försäkringsbolag som skulle vara bättre än.
Med tanke på Alectas värdelösa investeringsfilosofi och inte minst p.g.a. deras exponering i bl.a. Heimstaden hade jag flyttat mina pengar därifrån illa kvickt!
På Trad, håller med om att de gör lite knivigare. Om du inte vill rida ut Alecta stormen så ser jag AMF som bästa alternativet. Pålitligt bolag men det trodde man ju om Alecta också. Tänk på att flytt av trad kan ta rätt lång tid, 3-6 mån vad jag förstått.
Sen tror jag det är en ny upphandling på gång för ITP. Den senaste var 2018 så med en ny upphandling kan det komma nya val. Kanske kolla med Collectum som är Valcentral när ev ny upphandling är klar så du inte behöver flytta igen.
Det är på Collectum.se som du gör ändringar/omval. De är Valcentral och ska ge dig info/hjälp. Det är deras jobb. Banken kommer oftast att prata i egensyfte hur eminenta de är. Collectum är objektiva och får betalt för att hjälpa dig.
Hur gammal är du?
Ang. tradden så har SEB sämst avkastning på 10 år. De brukar ligga i botten bra börsår och i toppen under dåliga börsår - därav att de har klarat sig bra på sista tiden. Folksam är den som har bäst historik, men den har sannolikt en hel del aktier i sig eftersom den rört sig mer som en fond.