Var inne och läste om pension och tänkte göra slag i saken och titta över tjänstepensionen. jobbar som tjänsteman och har Alecta Traditionell Försäkring. Inne på Alectas sida kan jag inte se vad utvecklingen på min försäkring är , och när jag tittar på listan vad jag kan byta till så ser jag ingen typ global indexfond.
Nån med mer koll som vet om Alecta Traditionell är bra eller något av alternativen är bättre.
jag var inne på att följa rekommendationen om att välja en billig global indexfond.
Om du har ITP1 så måste du välja 50% i en tradionell försäkring. Där tycker jag alecta är bäst då den har låg avgift och ca 60% aktier.
De andra 50% kan du byta till en fondförsäkring istället om du vill. T.ex Spp eller Swedbank. Då hamnar du automatiskt i deras entrelösning. Brukar vara en globalfond och en sverigefond. Bra, enkelt och smidigt. De brukar dessutom ombalansera automatiskt mot mer räntefonder på slutet för att minska risken. Ungefär som AP7-såfa.
För att följa ovanstående principer inom ditt avtal anser vi i allmänhet att du som är under 55 år bör välja att spara i fondförsäkring hos SPP för din ITPK eller den valfria delen inom ITP1. Eftersom vi i allmänhet rekommenderar helt globalt fokus tycker vi att man sedan kan göra lite finlir och byta till fonden SPP Aktiefond Global.