Flytta tjänstepension hos Alecta

Jag har luskat ut att nästan all min tjänstepension är placerad hos Alecta med 60% aktier och 40% räntor. Det känns ju helt fel att ha så pass mycket räntor när jag har en bit över 30 år til pensionen. Går det att flytta tjänstepension från Alecta alternativt ändra fördelningen?

Det beror på vad ditt avtal säger. Det låter som du har din tjänstepension i en traditionell försäkringslösning. Om du har liknande som mig (ITP1) så måste halva tjänstepensionen vara i kvar i traditionell och hälften går att flytta till en fondförsäkring.

Om du har samma som mig så går du in via Collectum - Collectum och kan begära flytt där.

Det går säkert att flytta från Alecta traditionel till en annan traditionell lösning för ett annat bolag, men du lär säkert inte få mer än 60% aktier hos de bolagen. Men kanske något värt att kolla upp.

Jag valde att följa nedan artikel till fullo för att inom ITP1 maxa global aktieexponering till lägsta möjliga avgift.

2 gillningar

Tack, det var det bästa tipset jag fått på länge. Någon som vet ifall ITPn kommer att dyka upp på SPPs hemsida så småningom och om jag där kan ändra fonder?

Jag har gjort bytet relativt nyligen och kan därför inte svara med 100% säkerhet. Av kommentarsfältet på artikeln att döma verkar det som att det är möjligt att byta från entré-lösningen till den globala fondförsäkringen via SPP:s hemsida när bytet från Alecta till SPP är genomfört.

Det låter som att du är runt 35 år och då tillhör ITP1 (eller liknade BTP1 etc).

Antagligen har du valt traditionell försäkring tidigare (eller inte gjort något val och då blir det nog Alecta Trad som icke-val). Det stämmer med 60/40 som du nämner.

Du kan göra ett val att placera hälften i en fondlösning där med nuvarande upphandling nog SPP är vettigast. De har rätt många bra och billiga indexfonder (SPP Aktiefond Global etc) så du kan knåpa ihop en bra portfölj på samma tema som RT modellportföljer. Ny upphandling görs 2023 så då får vi se om det dyker upp något ännu bättre.

Så, ja, du loggar in och väljer dina fonder på SPP när 50% är flyttat dit. Tveksam om du kan flytta 50% av det som redan är inbetalt i Alecta Trad men ring och fråga Alecta eller Collectum (valcentralen). Du får nog räkna med att en flytt tar 2-3 månader eftersom Trad investera långsiktigt så det verkar ta tid att få ut pengarna och sedan flytta dem.

Du kan ju även göra val för var du vill ha Trad delen. Den måste inte vara i Alecta men som jag förstår är de helt ok/bra med AMF som ett alternativ.

En annan möjlighet är såklart att du betrakta Alecta Trad pensionen som mellan risk och lägger den i mellanrisk hinken. Sen kan du ju vara mer aggressiv på ditt privata sparande så får du över tid en bra balans ändå. Det blir inte en all in på börsen med så mycket du kan, men det behöver ju heller inte alltid vara önskvärt. Själv föredrar jag fondlösning men bara så du tänker på alternativen.

Lycka till! :slight_smile:

1 gillning