Hej
Jag är 47 år, har en Taditionell försäkring hos SPP.
Jag har följt utvecklingen senaste tre åren och utvecklingen har väl varit si så där:
ITPK (avgift 0.6%)
12 192 -2019
13 332 -2020
13 465 -2021
Vad tror ni om förutsättningarna för bättre tillväxt i en Fondförsälring istället? Givitvis är ju risken högre oxå.
Jag tänkte välja Movestic i så fall.
Tacksam för kommentarer.
Mvh
Fredrik
Hej,
Hmm lite pinsamt men jag vet faktiskt inte från vilken arbetsgivare denna kommer ( ITPK Egenpension ).
Lustigt nog står det inte heller på varken minpension.se eller hos spp.se, märkligt.
Jag arbetar just nu statligt, men jag har inte hört att de har något dyligt. Har för mig att nuvarande arbetsgivares kallas Kåpan.
Mvh
Fredrik
En googling säger att “ITPK Egenpension” liknar ITP (privatanställda tjänstemän) men ligger utanför kollektivavtalet. Så avgifterna är garanterat högre än inom ITP. Inga rabatter på förvaltningsavgifter och årliga skalavgifter (tex 0,65% på hela beloppet) är vanliga utanför avtal.
Jag skulle definitivt först kolla med Avanzas kundtjänst om de kan flytta över pensionen till sig. Du får troligtvis betala en avgift för att flytta pensionen från det bolag du har idag. Om den avgiften är över 600 kr eller om beloppet du ska flytta är under 45 000 kr så ska du vänta med att flytta tills efter 1 april, när nya tak på flyttavgifter börjar gälla.
Får man verkligen flytta sitt befintliga kapital i en traditionell försäkring i tjänstepension?
Trodde bara att man kunde välja om för nytt sparande från tjänstepensionen. Har Två tjänstepensioner där jag valt hälften trad och hälften fond. Men fick för flera år sedan höra att jag inte kunde flytta över det jag hade i trad-delen till fond-delen. Bara välja om för nytt sparande.
Nu har jag dock slutat dessa anställning, så pengarna ligger bara där. Men hade gärna flyttat den traditionella delen.
I ITP1 på collectum så måste 50% vara tradionell försäkring. Man kan bara välja var den ska ligga. De andra 50% kan man välja själv. Traditionellt eller fond, samt var pengarna ska ligga.
Hej
Tack för alla svar.
Detta var tydligen en ITP2. Den gick inte heller att flytta till Avanza. Just nu gick det att flytta till ett fåtal aktörer som verkar vinna en upphandling att få vara förvaltare.
Har ringt och prata med Collectum och tydligen är det någon form av underhåll just nu. Så flytt kan tidigast ske efter 12/4. Jag lutar åt att välja SPP eller Movistic som fond. Jag chansar alltså på att någon av dessa kan förvalta mina pengar bättre ärn SPP Traditionell.
Mvh
Fredrik
Min bild av Movestic är att dom har nischat sig på dyra fonder och höga avgifter. Det kan i och för sig ha ändrats sen jag var där. Jag skulle gått på SPP och deras utbud av billiga indexfonder.