Flytta ursprunglig ITPK

Hej på er.

Jag tänkte jag skulle flytta min ursprungliga ITPK från traditionell försäkring till någon form av fondförsäkring.

Det verkar som att man får välja mellan dessa:

Futur Pension
www.futurpension.se

Handelsbanken Liv
www.handelsbanken.se/itp

Movestic
www.movestic.se/itp

SPP
www.spp.se/itp

Swedbank

www.swedbank.se/itp

Jag har (i bästa fall) 22 år kvar till pension och tänkte sätta dessa pengar i relativt hög risk, 80/20 % ungefär.

Nu till frågan:

Vilken av dessa försäkringsbolag och vilka fonder rekommenderar ni för mig?

Hej Henrik!

Bra val att byta till fondförsäkring.
Jag hade valt SPP för den låga kostnaden dom erbjuder, sedan placerat i deras indexfonder:

65% SPP Aktiefond Global
20% SPP Aktiefond Sverige
15% SPP Emerging markets SRI eller den som heter Plus.

Något sådant hade jag valt att göra.

Hej

Kanske dum fraga men hur kan man flytta pengarna fran ITPK? Jag har en hos handelsbanken och de sa att man kan bara ta ut den nar man pensionera sig

Tack i forhand

Mvh

Jdl

ITPK kan flyttas via en valcentral. I ditt fall är det Collectum.

Kolla där och titta på dina möjligheter. Själv flyttade jag min ITPK till SPP för någon år sedan och är nöjd.

Fundera också flytt av ITPK. Dels från Alecta trad till SPP. Dels en äldre SPP från år 2000 jag upptäckte har en fast kapitalavgift på 0,6%.
Hur lång tid tar en flytt tro och är värdeutvecklingen fryst under flytten?

Jag letade upp min flytthistorik hos Collectum och det visas så här:

• Flytt registrerad 2019-10-17
  • Ansvar övergick 2020-01-01
  • Avtalsområde ITPK
  • Från Alecta (trad)
  • Till SPP (fond)

I mitt fall 2,5 månad alltså. Värdeutvecklingen frysas inte under tiden. Annars hade det varit mycket trevligt om man lyckas pricka en flytt precis innan en börskrasch! :nerd_face:

Efter flytten kommer du automatiskt hamna i SPPs entrélösning. Då är det bara att låta det vara eller börja välja egna fonder och fördelning.

1 gillning

Även jag har gått i planer på att flytta min BTPK till SPP. Jag gillar deras fonder och tycker entrelösningen verkar helt ok. Känns dock svårt att motivera då skalavgiften (precis som Rolf säger) ligger på 0,6% årligen på hela kapitalet. Har Shb Liv idag till skalavgift 0,2% vilket känns mer rimligt även om jag kanske hellre hade valt SPPs fonder.

Avgiften på 0,6% tillhör i mitt fall en äldre produkt från år 2000, med hela SPP,s fondutbud att välja på.
Väljer du SPP idag hamnar du i entrélösningen, SPP Ett val ITP med förvaltningsavgift på inledningsvis 0,13 %. Den minskar sedan successivt ner till 0,07 procent i takt med om­placeringen till räntefonder.

Avgiften gäller från 1 oktober 2018. Här finns 15 fonder att välja om du inte är nöjd med entrélösningen.
Källa: SPP Ett val ITP 2018 | spp.se