Fundera också flytt av ITPK. Dels från Alecta trad till SPP. Dels en äldre SPP från år 2000 jag upptäckte har en fast kapitalavgift på 0,6%.
Hur lång tid tar en flytt tro och är värdeutvecklingen fryst under flytten?
Jag letade upp min flytthistorik hos Collectum och det visas så här:
Flytt registrerad 2019-10-17
Ansvar övergick 2020-01-01
Avtalsområde ITPK
Från Alecta (trad)
Till SPP (fond)
I mitt fall 2,5 månad alltså. Värdeutvecklingen frysas inte under tiden. Annars hade det varit mycket trevligt om man lyckas pricka en flytt precis innan en börskrasch!
Efter flytten kommer du automatiskt hamna i SPPs entrélösning. Då är det bara att låta det vara eller börja välja egna fonder och fördelning.
Även jag har gått i planer på att flytta min BTPK till SPP. Jag gillar deras fonder och tycker entrelösningen verkar helt ok. Känns dock svårt att motivera då skalavgiften (precis som Rolf säger) ligger på 0,6% årligen på hela kapitalet. Har Shb Liv idag till skalavgift 0,2% vilket känns mer rimligt även om jag kanske hellre hade valt SPPs fonder.
Avgiften på 0,6% tillhör i mitt fall en äldre produkt från år 2000, med hela SPP,s fondutbud att välja på.
Väljer du SPP idag hamnar du i entrélösningen, SPP Ett val ITP med förvaltningsavgift på inledningsvis 0,13 %. Den minskar sedan successivt ner till 0,07 procent i takt med omplaceringen till räntefonder.
Avgiften gäller från 1 oktober 2018. Här finns 15 fonder att välja om du inte är nöjd med entrélösningen.
Källa: SPP Ett val ITP 2018 | spp.se