Flytt av tjänstepension?

Hej
Jag skulle vilja flytta mina fondförsäkringar i tjänstepensionen från SEB (pga höga avgifter) till en annan aktör, undrar vilken kan vara ett bra alternativ för en som har kollektivavtalad arbetsgivare? Möjliga alternativ: Danica, Handelsbanken, Movestic, SPP, Swedbank

Villkoren beror på ditt kollektivavtal men i min erfarenhet har SPP och Swedbank haft bra fondförsäkringar med okej eller bra utbud av indexfonder och inga onödiga avgifter.

Vill minnas att Danica har haft bra utbud med.

På konsumenternas finns en smart jämförelsesida, dock ingår inte utbud och fondernas avgifter i den: Oberoende jämförelser från konsumenternas.se | Konsumenternas

1 gillning

Titta på fondutbud och fondavgifter hos de olika aktörerna. Glöm dock inte att räkna med skalavgiften/ försäkringsavgifter. I mitt fall så är SPPs fonder billigare hos Folksam än hos SPP p.g.a. Höga skolavgifter.

Har flyttat den flyttbara delen av tjänstepensionen i min ITP1 till SPP resp Swedbank för att kunna ta del av bättre fondutbud, tog några månader men fungerar nu bra med egen-större valbarhet.

Har du dessa alternativ har du troligen itp1 och då finns info om avgifter hos collectum. Du hittar bra fonder med rabatterade avgifter hos alla dessa bolag. Kolla här https://collectum.se/privat/gor-val-for-din-tjanstepension/jamfor-bolagen
Där finns info om de olika fondförsäkringsbolagen. Kolla produktbladen så ser du längst ner en lista med fonder som är rabatterade.

2 gillningar

Jag hade liknande val för min ITPK. Jag landade hos SPP som jag tyckte hade bäst erbjudande och fonder för att bygga en variant av Globala barnportföljen med SPP indexfonder.

1 gillning