Flytta ITPK från SEB till Länsförsäkringar?

Jag valde länsförsäkringar för min itpk tjänstepension. Tidigare hade jag SEB.

Finns det någon poäng med att flytta min pensionskapital från SEB till Länsförsäkringar? Vilka är för- och nackdelarna, om det nu finns några.

Enda jag kan komma på är att det är bättre att få utbetald pension från flera bolag eftersom det då blir lättare att ta ut pensioner vid olika tidpunkter och utbetalningstid.

Kan SEB helt plötsligt höja t.ex. avgiften på förvaltningen eller är de bundna till tidigare avtal med pensionsmyndigheten?

Vad hade du för förvaltningsform hos SEB och vad ska du ha för förvaltningsform hos Länsförsäkringar?
Tex du har en tradtionell försäkring hos SEB men väljer att flytta till en fondförsäkring hos SEB.
SEB blev inte upphandlade i sista ITP-upphandlingen som började gälla 1 oktober. Slutsatsen man kan dra är att de andra bolagens erbjudanden är bättre.

Antal pensionsbolag du tar ut ifrån påverkar inte dina uttagsmöjligheter, utan det bestämmer du per försäkring. Så det är ingen skillnad i uttag om du har fem försäkringar hos ett bolag eller en försäkring var hos fem bolag. De kollektivavtalade pensionerna är bundna av de uppgifter de har dett i upphandlingen så de kan inte höja avgifterna i efterhand. Då det är kollektivavtalad pension vi pratar om så har Pensionsmyndigheten ingenting att göra med dem. De hanterar bara den Allmänna pensionen.

Jag har fondförsäkring i båda bolagen. Sen har jag även en försäkring hos LO Folksam som jag har jobbat ihop när jag var kollektiv arbetare i början av yrkeslivet.

Jag har ITPK på SEB. Nackdelen med det är att det fondutbud SEB erbjuder för fondförsäkringar är dåligt (inte alls samma fondutbud som de har för ISK). Det saknas bl a billiga indexfonder, så man måste välja bland endast svindyra fonder. Fondförsäkringarnas avgifter gäller enligt ursprungligt avtal.

Jag har tecknat min ITPK fondförsäkring via förmedlare en gång i tiden, och tydligen fick förmedlaren fond-kickback och/eller provision, som jag alltså betalade för direkt eller indirekt, utan att de utförde några tjänster för mig - fondförsäkringen ligger i fribrev och inga premier kommer in sedan många år. Så jag ringde SEB och sa att de skulle ta bort förmedlaren och också sätta noll i alla avgifter, annars flyttar jag ut. Vilket de gjorde så nu har jag inga avgifter. Men pga avsaknaden av billiga indexfonder funderar jag ändå på att flytta ut.

Man flyttar sin ITPK genom att logga in på Collectum / Avtalat. Man kan där se till vilka fem bolag man kan flytta och vilket fondutbud de har och vad det kostar - mycket billigare (!) eftersom det är upphandlat nyligen.

Jag överväger Länsförsäkringar eller möjligen Swedbank. SPP, Nordea och Handelsbanken är för mig helt ointressanta, jag har ingen relation dit. Länsförsäkringar har bra fondutbud, tycker jag.

SEB tar 500 kr i flyttavgift per fondförsäkring för utflytt. Kanske kan man förhandla med bolaget man flyttar till om att de betalar avgiften?