Flytta tjänstepension till Swedbank för bättre bolåneränta – värt det?

Hej! Jag överväger att flytta min tjänstepension (just nu 50% Alecta och 50% SPP) till Swedbank för att få bättre bolåneränta som helkund. Jag skulle uppskatta era tankar!

:pushpin: Min situation:

• Bolån idag hos SEB:

• Belopp: ca 3,57 miljoner kr
    • Ränta: 3,10% (3 mån)
  • Swedbank erbjudande (helkund):

• 2,79% rörlig (blir 2,54% nu)
    • Gäller om jag flyttar 2 av dessa 3: tjänstepension, sparande, försäkring
  • Pension idag:

• Alecta Optimal Pension: ~0,08% avgift
    • SPP ITP1: ~0,20% avgift
    • Totalt kapital: ca 540 000 kr
    • Månatligt ITP1-insättning: ca 2 250 kr
  • Swedbank Pension:

• Försäkringsavgift: 0,16%

• Fondavgift: ca 0,10%

• 0,65% avgift på varje ny premie

:bulb: Vad jag räknat ut:

• Jag sparar ca 11 000 kr/år i ränta på att flytta bolånet
  • Men förlorar ca 800–1 000 kr/år i pensionsavgifter
  • Netto blir det ändå plus, men är det värt att binda upp pensionen hos en dyrare aktör?

:question: Frågan:

• Har någon av er flyttat sin tjänstepension för att få bättre bolåneränta?
  • Hur resonerade ni kring avgifterna?
  • Finns det risk att Swedbank höjer avgifterna senare när man väl är bunden?

Tack för era svar!

1 gillning

Är det byte från kollektivavtalad tjänstepension till individuell tjänstepension?

Pensionssystemet är i min erfarenhet ett träsk att penetrera om man vill förstå alla avgifter, får elmarknaden att framstå som en barnlek.

1 gillning

Utan att ha kollat dina siffror så ville jag bara nämna att även Skandia ger rabatt på bolån om någon av låntagarna har tjänstepension där. Dessutom rabatt om huset har energiklass A eller B. Grundräntan sätts utifrån belåningsgrad, har du under 60% får du bästa räntan. Fördelen med Skandia (SBAB har liknande modell men ingen pensionsrabatt) är att modellen är helt transparent.

Det finns heller inget krav på belopp i pensionen eller att den är aktiv. I mitt fall flyttade jag en mindre försäkring från ett pensionssystem som jag inte tillhört på många år.

Min erfarenhet av storbank (SEB i mitt fall) är att deras rabatt inte var mycket värd på några års sikt för referensräntan den var ställd mot följde inte marknadsräntor och med jämna mellanrum krävdes omförhandlingar som det kändes som om de alltid slutade med sämre ränta… Har inte haft bolån hos någon av storbankerna på närmare 10 år nu, flyttat runt mellan SBAB, Landshypotek och Skandia.

Utan att ha kollat dina beräkningar så känns det helt rimligt att du gör en vettig besparing. Bolånet är så pass mycket större att räntesänkningen ger mer än lite högre ITP1 avgifter kostar.

ITP 1 SPP / fondlösning kan du alltid flytta igen om du lämnar Swedbank. Så du blir inte inlåst. Ganska lätt och hyfsat snabbt att flytta.

Alecta / traditionella delen kan inte flyttas till Swedbank eftersom de inte erbjuder trad sparformen i ITP1. Sen är det alltid lite knepigare att flytta trad för dels tar det längre tid och dels kan man riskera förlora en del av garantibeloppet.

Kanske räcker att flytta fond delen?

1 gillning