Jag ska om en månad köpa en bostadsrätt och ta ett lån på 3 500 000 kr. På Skandia kan man ju få 0,1 % rabatt om man har tjänstepension hos dem. Jag har därför varit inne på Collectum (är privatanställd tjänsteman ITP1) och kollat runt på mina tjänstepensionsplaceringar. Har flyttat 50% valbar del till Länsförsäkringar. Den 50%-iga delen som jag måste ha kvar i traditionell försäkring kan jag välja Skandia på MEN jag hittar inte denna att jämföra med de andra på konsumenternas.se, varför är den inte med där?
Jag har därför varit inne själv och försökt jämföra Skandia med Alecta och då jag bara har 184 000 kr i totalt kapital (alltså hälften av det i Skandia) så borde det löna sig att välja Skandia framför Alecta för att få en ränterabatt på 0,1%. De avgifter jag jämfört är årlig kapitalavgift och kapitalförvaltningsavgift.
Stämmer det att den årliga kapitalavgiften på Skandiga är 12 gånger högre? Vad innebär det i konkreta kronor?
Risken med sådana här upplägg är att det man vinner på bolånet förlorar man på avgifterna i sparandet. Det senare tenderar att vara mycket större i belopp…
Jag har samma dilemma. Har en rabatt som går ut efter årsskiftet. Jag är dock kommunanställd och funderar på om jag kan flytta bara en liten del av min tjänstepension.
När ja kollade tidigare i år tyckte jag det såg dyrt ut o ha tjänstepensionen hos Skandia, eller om deras fond/er hade fått betydligt sämre än där jag har min tjänstepension nu (är sjukt dåligt insatt i pensionsfrågor för egen del, har inte gjort något aktivt val alls)
Jag fick avslag på vår bolåneansökan till Skandia pga av att jag bytte jobb för 3 månader sen och är provanställd i 3 mån till. Detta trots goda inkomster från både min man och mig, flera miljoner i sparande hos Avanza och en arbetsmarknad för min del där jag kan välja och vraka bland jobb. Har varit bolånekund hos Skandia innan och upplevt samma sak då; att de har noll individuell bedömning och inget personligt bemötande. Är som att prata med en robot när man ringer dem.
Men jaja, det löste ju mitt dilemma iaf. Har pratat med Länsförsäkringar som matchade Skandias ränta.