Skandia trad pensionsförsäkring förhandla avgift?

Hej, har någon här lyckats förhandla ned avgiften på Skandia traditionell pensionsförsäkring? Min ligger på 0.65% (ca 3Mkr värde). Tyvärr är det flyttavgifter på den ett par år till så det känns trist att byta om det går att få ned avgiften en bit.

Välkommen till forumet!

Hur lång är din sparhorisont?

Varför inte sälja av den helt och köpa globala indexfonder istället för då kommer du ner i avgift?
Alternativt skaffa Lysa som trots att de har högre avgift än globala indexfonder i alla fall har lägre än vad du nu har.

Hur hög är flyttavgiften?
Jämför den med den förväntade avkastningen på ditt nya ställe under tidsperioden som du inte kan flytta gratis. Kanske kan det vara värt att flytta ändå?

Min erfarenhet är att Skandia är stentuffa och aldrig släpper på avgifterna.

Tror inte man kan ta ut hela beloppet på en gång?? brukar väl vara minst 5 års utbetalningstid?

Ja du har rätt om det är Pensionsförsäkring Traditio­nell Skandia Fram­tid. Pengarna betalas ut tidigast från 55 år. Kortaste utbetalningstid är 5 år, längst är 40 år. Vid utbetalningarna betalar du inkomstskatt.

Jag tänkte på Kapitalförsäkring Skandia Liv som man har privat då kan man ta ut när man vill till en avgift.

Det är svårt att förhandla en avgift inom ramen för traditionell försäkring. Skandia är ett ömsesidigt bolag som ägs av sina kunder. När det gäller portföljen i Skandia Liv så delar kunder på såväl vinster och förluster. Möjligtvis kan priset förhandlas när man ingår ett avtal då förmedlaren, rådgivaren, försäljaren kan avstå provision. Om försäkringen är äldre än 2006 är den troligtvis inte flyttbar, om den är yngre än 10 år tas det ut avgifter vid flytt. Om avgifterna är motiverade beror givetvis på vad du förväntar dig i avkastning på kapitalet framåt i en fondförsäkring. Det skall också sägas att det är lite som att jämföra äpplen med päron då en traditionell försäkring har en viss garanti vid uttag, medan en fondförsäkring inte har det. Är man nära pension och avser att ta ut sin pension på relativt kort tid kan en traditionell försäkring vara ett bra val. Har man lång tid kvar till uttag skulle jag hellre valt en fondförsäkring. Det som komplicerat ditt fall är att du inte varit med på uppgången i aktiemarknaden fullt ut. Om du nu skulle byta förvaltningsform, och det blir en kraftig nedgång, kan det vara tufft att komma ifatt.

1 gillning

Tack för att ni tar er tid att svara, mycket uppskattat!
Jag är 51 och tänkte nog börja ta ut pension vid 58-60, så det är relativt sett kort horisont. Har tjänstepension även på LF men med mycket lägre avgift än de 0.65 som Skandia tar. Svårt att jämföra Trad mot vanlig fond dock.
Det är 2% flyttavgift i två år till, sedan är det 1% i ytterligare tre år, sedan gratis att flytta. D v s den blir gratis att flytta när jag är 56.

Ingen som provat att förhandla med t ex flytt av bolån till Skandia som påtryckningsmedel? Det är väl iofs skilda avdelningar inom Skandia men banker brukar ju gilla “helkunder”

Horisonten till första uttag är inte jättelång, men du får betänka att sista kronan skall tas ut om tidigast fem år från första utbetalningskronan (inkomstskattelagen säger minst 5 års utbetalningstid). Kolla med Länsförsäkringar om de är beredda att ta din kostnad. Jag vet att de just nu i vissa länsbolag erbjuder just 2% i kundbonus. Då är det dock viktigt att säkerställa hur ditt nya avtal ser ut. Ibland kan det finnas årliga kapitalavgifter även i fondförsäkring. Du kommer inte ha någon framgång i att flytta dit bolån till Skandia. Däremot har du en lånerabatt på Skandia om du både har tjänstepension och bolån där.

Min erfarenhet är också att Skandia är helt omöjliga. Höga avgifter och helt omöjliga att förhandla med.Tyvärr. Har flyttat mitt kapital ifrån Skandia.

Om man nu vill ha en traditionell försäkring är de nog bäst i branschen. Men om man inte vill det, så finns det starkare alternativ, både när det gäller fondutbud och fees.

Jag avslutade min trad försäkring på skandia för ett år sedan. Det kostade 600 kronor, vilket Avanza pytsade in åt mig. Jag har nu tjänat hundratusentals kronor på att byta (även om man kanske inte kan räkna med 20% avkastning varje år).

De ringde mig och hade ett ganska trevligt avslutningssamtal med mig när jag hade satt igång flytten. De sa då att man kan konvertera sin tradförsäkring till en fondförsäkring. Jag tackade nej och så var det inte något mer med det. Men du kan alltså konvertera till en fondförsäkring hos Skandia. Då slipper du kanske inte avifterna men om du vill öka exponeringen mot aktiemarknaden är det såklart ett alternativ utan att få betala en dyr flyttavgift. Samtidigt är det i uttagsfasen en trad är som bäst (mest förutsägbar, fungerar bra vid kraftig börsnedgång etc)

1 gillning