Hej,
Jag skulle vilja ha ett råd angående fondköp i kapitalförsäkring.
Jag har 2 miljoner på bankboken och funderar på att investera en miljon i vardera auto 3 och 4.
Eller 2 miljoner i Skandia traditionella Kapitalförsäkring.
Jag behöver pengarna om 7,5 år då min tjänstepension är slut och hoppas att pengarna har förräntad sig.
Vad tycker ni?
Kanske ni har ett bättre upplägg/förslag?
Jag vet inte innehaven på Skandia Liv Traditionell, men de har även en minibelopp garanti. Säkert tryggt och bra. Men det kostar nog avkastning. Inget är gratis.
Du skulle kunna sprida ut köpen vid flera tillfällen. Så du inte köper vid ett tillfälle. Speciellt med tanke på din korta sparhorisont.
Jo det är sant, jag var hos en rådgivare som ville att jag skulle teckna kapitalförsäkring Skandia trad och han tog 0,8%. Men om man fixar det själv direkt med Skandia då är avgiften 0,5%.
Samtidigt om du fixar det själv på Nordnet eller Avanza kostar det 0kr i extra avg. Sänkning med 0,50% direkt .
Väljer LF Global index + Amf räntefond har du löst hela problemet. Billigt och utmärkt
Av någon anledning tar många banker en avgift för sina kapitalforsakringar. Avanza och Nordnet tar inte någon avgift vilket gör det till ett enkelt val för mig.
Är det någon som vet varför storbankerna tar ut avgift för kf?
Jag tycker att Skandia Trad är ett bra sparalternativ för ett långsiktigt sparande trots höga avgifter.
Men…. JUST NU skulle jag dock inte gå in med ett större belopp med hänsyn till den låga konsolideringen (104%) och ditt behov av pengarna om ca 7,5 år.
Det är viktigt att förstå att traditionell förvaltning är ett kollektivt sparande med hundratusentals andra sparare och Skandia fördelar ut avkastningen utjämnat och i efterhand via en återbäringsränta.
När man kliver in i traditionell förvaltning vill man att konsolideringen ska vara så hög som möjligt (minst 110%) så att du från dag 1 får ta del av den upparbetade avkastningen.
Just nu ger Skandia 2% i återbäringsränta och har 104% konsolidering.
Lite förenklat skulle man kunna beskriva det som att om Skandia skulle ha en 0-avkastning de närmaste åren så kan Skandia hålla 2% ränta i 2 år, sedan finns det inget mer att fördela ut.
Med hänsyn till hur den finansiella världen ser ut med stora börssvängningar och en osäker kommersiell fastighetsmarknad kan konsolideringgraden mycket väl hamna under 100%.
Skandia likt andra Livbolag får ligga under 100% en kortare period (max 36 månader) vilket inte är någon större fara vid spar- och utbetalningstider som sträcker sig 25-50 år framåt men i ditt fall så ligger ju sparhorisonten betydligt kortare än så.
Om Skandia skulle ha en underkonsolidering just när du har behov av uttag så kommer du inte att få ut hela ditt kapital vid detta specifika tillfälle.
Exempel; Skandia har av någon anledning hamnat på 95% konsolidering så kommer du endast få med dig 95% av vad ditt försäkringsvärde visar. Har du då satt in 1 eller 2 miljoner så kommer du göra en förlust på 50-100K.
Skandias garanti på 80% är ju rätt ointressant vid korta försäkringstider….
Så mitt tips är att avvakta med Skandia Trad tills konsolideringen når åtminstone 110% och en återbäringsränta på minst 4-5%.
Jag har lämnat mitt yrkesliv som rådgivare sedan några år tillbaka och är numera väldigt dåligt uppsjungen på olika placeringar.
Jag rycker mer in på detta forum när det gäller att ge en rättvis bild av sparande i Traditionell Förvaltning.
Det finns många på detta forum som är mer kompetenta än jag att hjälpa dig med dina tankegångar kring placering.
Personligen placerar jag enbart i specifika aktier och i svenska småbolagsfonder och det är inget jag rekommenderar i den situation du befinner dig i.
Trad är lite lurigt. Inte den mest populära sparformen senaste åren men jag kan förstå att garanti kan hägra (kännas bra). Eftersom den inte varit så populär är nog inte utbudet det bästa.
Kolla länken nedan hos konsumenternas där du kan jämföra olika KF. Filtrera på trad / med garanti så ser du alternativen. Ser ut att vara en 5 olika bolag.
Du kan alltid ta reda på vad respektive bolag erbjuder och hur deras konsolideringsgrad och återbäringsränta ligger enligt det som @BroncoKid tipsade om, och se om det är någonsin faller dig i smaken.
Personligen hade jag gjort det själv och inte via en rådgivare som ska ha en del av ditt kapital varje år. Det blir dyrt.
Som jag förstår det (inte kunnig på traddar) så verkar SPP PLUSkapital vara billigast men vet inte om den är bra mht återbäringsränta och konsolideringsgrad. Men det borde de ju kunna svara på
Fast själv hade jag nog gjort en egen portfölj 50/50 eller 60/40 aktier/räntor på en KF på Avanza eller Nordnet. Bra förslag av @anon19088942 ovan som går helt i linje med allmänna RT förslag.
Om du känner dig osäker så har jag två tips eftersom det är rätt mycket pengar och det ”måste” bli rätt för att säkra din privata pension.
Titta på avsnittet nedan om oberoende rådgivning från en i branschen.
Ta hjälp av en oberoende rådgivare - lista i 2a länken nedan. Oftast en engångs grej för att hamna rätt som du betalar på faktura (inte via avgift varje år på ditt kapital)
Ett förtydligande då jag kanske läste lite för snabbt. Uppfattade det som att du behövde dessa 2 miljoner tillgängligt för uttag om 7,5 år.
Men om jag nu förstår dig rätt så ska du börja tulla på dessa pengar månadsvis när din tjänstepension slutar att utbetalas?
Hur som helst så ska du inte i nuläget ge dig in i Trad eftersom du inte vill vara med att bygga upp konsolideringen igen (kan både gå snabbt likväl som långsamt beroende på hur aktiemarknaden utvecklas framöver) utan de gamla kunderna får bygga upp den på nytt innan du eventuellt ansluter…
Fram till dess får du skapa dig en egen portfölj enligt förslag ovan.
När exempelvis Skandia når +110% kan du fatta ett välgrundat beslut på nytt.
Det går att teckna kapitalförsäkring hos bankerna på nätet. Kommer en rådgivare ringa upp om jag vill öppna en kf hos min bank?
Jag vill inte ha någon att prata med men hade gärna haft en kf hos min bank.
Hej, jag har en stor del av min tjänstepension hos Skandia i traditionell försäkring med 0,65% avgift. Är det nån av er som lyckats förhandla ner den avgiften?