Hej!
Jag har största delen av mitt sparande i Skandias kapitalförsäkring med en genomsnittlig ränta på ca 4% under dom senaste 5 åren. Sparandet är långsiktigt och sannolikt kommer pengarna att användas för att dryga ut min framtida pension. Idag är jag 42 år.
Jag har börjat fundera på om det är smartare/ bättre avkastning att investera pengarna i mitt ISK-konto och köpa större globala fonder istället (t ex Länsförsäkringar global index).
Jag är nyfiken på vad ni har för synpunkter på detta, tacksam för svar,
Jag hade också Skandia Liv kapitalförsäkring om det är den du menar? Jag valde att sälja allt och köpte Länsförsäkringar Global Index. Satte in allt i en klumpsumma. Skandia har inte så jätte bra utveckling och kostar för mycket. Bättre att satsa på global indexfond istället.
Är det samma som @Thompa.th menar så verkar den kosta 0,5% i avgift samt kass avkastning och vara av typen traditionell försäkring. Känns meningslöst tycker jag. Hade absolut bytt till vanligt ISK och billiga indexfonder, alternativt en fondrobot.
Hej!
Tack för era synpunkter. Det stämmer att det är Skandia liv kapitalförsäkring med 0,5% avgift.
Har börjat misstänka att jag nog kan investera pengarna bättre på annat håll.
Kontaktade Skandia häromdagen. Det dom säljer in är att det dom erbjuder är ett stabilt långsiktigt sparande med låg risk. Tycker verkligen att den är stabil, sjunker sällan dom gånger börsen rasat men jobbar samtidigt i väldigt långsam takt uppåt.
Hur länge hade du haft försäkringen när du sålde den? Kostade det något?
Jag hade haft den sen 2021 och sålde i år. Det kostar alltid 350 kr. I och att man säljer innan 10 år tar de 1,5% avgift extra av totalbeloppet. Så det blir då 1500 kr per 100000 kr + 350 kr. Har du 100000 blir det 1850 kr. 200000 kr blir då 3000 kr + 350 kr dvs 3350 kr. Det är värt att ta den avgiften tycker jag.
Traditionell försäkring har generellt lägre andel aktier än vad som möjliggörs i fondförsäkring. Det gör att dina placeringar inte har så stora svängningar upp och ner som t.ex 100 % aktier. Med tanke på att sparandet är långsiktigt och ämnat för pension, tycker jag personligen att det är rimligt att se till att ha majoriteten, om inte allt, i aktieindexfonder istället. Det kommer sannolikt att bli större svängningar under tiden, men du ökar sannolikheten att på lång sikt få högre avkastning än med traditionell försäkring.
Hej🌻
Jag har en liknande försäkring på Folksam, det som jag uppskattat är att jag kan själv välja förmånstagare eftersom det är just en försäkring, vid dödsfall så tillfaller ju annars all kvarlåtenskap arvingar.
Anneli
Dessa traditionella försäkringar är dessutom ofta ganska komplicerade produkter och som kund har man oftast väldigt dåligt insikt i vad man faktiskt investerar i. De har ofta flera olika tillgångsslag som räntor, fastigheter och “övrigt”. Svårt att veta vad man faktiskt köper.
Du kan ha KF hos t.ex. Avanza eller Nordnet för samma effekt utan att behöva ha den dyra traditionella förvaltningsdelen. Då kan du välja själv vad du vill ha, t.ex. globala indexfonder med låg avgift.
Tusen tack för era synpunkter!
Tycker att det lutar åt att jag säljer försäkringen. Vet ni om Jan Bolmesson fört något resonemang kring detta tidigare?
Vet inte om specifikt detta men allmänt om pensionssparande är att köra indexfonder i så stor utsträckning som möjligt med låg avgifter. Åtminstone tills mn närmar sig pension. Då kan man kanske fundera på att sänka risken med räntefonder.