Skandia liv traditionell/ indexfond

Hej alla kloka! Står emellan valet att investera pengar i Skandia liv traditionell förvaltning eller Läns försäkringar global indexnära. Vad hade ni gjort och varför? Motivera gärna allt vad ni orkar, för- och nackdelar !!

Tack på förhand!
// C

Kort svar då det beror på många parametrar du inte beskrivit :slight_smile: . Har du pengar kan jag rekommendera köpa rådgivning från just Småspararguiden.

Tack för svar!! Inlägget du länkar från småspararguiden ger ett ganska tydligt svar… Nej till traditionell försäkring!

Om jag nu beslutar mig för tex Länsförsäkringar global index … räcker det då att jag bara har denna eller är det klokt att dela upp på flera olika index fonder?

1 gillning

Om du ska följa @Runnemo till 100% räcker det så klart med allt i LF Global indexnära :ok_hand: . Allt annat är finlir och det kan bli lite bättre eller lite sämre blanda in lite andra lands index långsiktigt :thinking::+1::person_tipping_hand:

Okej toppen!!:+1: Eftersom jag inte är så insatt så känns det nog bäst att köra allt i samma och då får det bli LF global index. :grinning::grinning: Tusen tack för era svar!! Mvh C

4 gillningar

Brukar också avråda från trad. liv - men det finns tillfällen då den kan vara bra - t.ex. efter 55 års ålder och om man har vunnit det ekonomiska spelet. @RicardNylund är en duktig finansiell rådgivare som kan mycket om dessa produkter som anses vara mest komplexa inom finans.

1 gillning

Några motfrågor:

• Hur gammal är du?

• Är det en privat försäkring? Eller tjänstpension? Om tjänstepension - kollektivavtalad eller icke kollektivavtalad? Om kollektivavtalad - vilket pensionsavtal?

• Hur är dina andra pensioner och ditt privata sparande placerat och hur ser du på att kapitalet kan öka och minska mycket mellan olika år? Jag är inte ute efter vad du har i övrigt utan mer om det är tryggt placerat eller om du har allt du har på börsen. Om du har tryggt placerat i övrigt så kan du ta risk och ta ta en fondförsäkring. Om du är ung och kan hantera att det svänger på börsen är fondförsäkring överlag att föredra för att få del av börsens avkastning mer än vad du får i en tradtionell försäkring.

Generellt sett så är Skandia Liv och SEB de sämsta bolagen när det tradtionell försäkring så om du ska ha en tradtionell försäkring, välj ett bättre bolag. Bifogar konsumenternas jämförelse för tjänstepensionerna inom ITP, bara som ett exempel. Jämför villkor och välj tjänstepension i ITP 1 | Konsumenternas

1 gillning

Okej, tack Jan för ditt svar ! Rent spontant så känns det inte riktigt jag att hålla på med det mest komplexa inom finans :sweat_smile: :see_no_evil: Jag är mer för “good enough” och är som person ganska försiktig av mig, så tack för tips om rådgivare, jag tror det skulle vara bra för mig för att få en plan framåt !

Stort tack Monica för ditt svar ! För att besvara dina motfrågor så är jag strax under 40 år. Det gäller en privat försäkring. Jag har en del sparande redan nu i en global indexfond och är ute efter att sprida riskerna och inte lägga alla ägg i samma korg ( men det gör man väl inte om man har en global indexfond i och för sig :thinking:) Som person så är jag ute efter att vinna det ekonomiska spelet och kunna sova gott om natten, dvs jag är ganska försiktig av mig och är inte särskilt cool med jättestora svängningar. Men är inte särskilt orolig över det sparande jag redan idag har i LF global indexnära, dessa svängningar känns överkomliga för mig, tror jag.

Bra att du sände mig bild över konsumenternas jämförelse, det fick mig att tänka till och stämde ganska lite överens med den bild som min kontakt på banken målat upp. :see_no_evil:

Ok, du har lång tid kvar till pension så jag skulle ändå rekommendera en fondförsäkring. Den är mer flexibel än en traditionell när det gäller flyttmöjligheter och förtida lösen.

Om du ändå vill ha en traditionell försäkring så välj ett bättre bolag och kolla möjligheterna att kunna flytta den om du framöver skulle vilja det.

1 gillning

Tack snälla för ditt svar och tips!!!:pray: