Detta önskar jag att jag visste om pensionsparande tidigare…

Jag är 28, snart 29 och vet INGET om pensionsparande. Du som redan har börjat läsa på om pension eller snart ska ta pension eller till och med redan tagit pension, vad önskar du att du visste tidigare om pensionsparande?

4 gillningar

Att man inte behöver överdriva månadssparandet så himla mycket för att det ska bli mycket pengar i slutändan vid pension, sålänge man sparar länge. 10% av nettolön räcker gott och väl både för trygghet&pension😊

Om du menar tjänstepension&premiepension: en globalfond långsiktigt blir bra i slutändan :blush:

6 gillningar

Att billiga indexfonder är bättre (se modellportdöljerna), att vissa persionsförvaltare tar en hög kapitalavgift (du betalar en del av hela din pension varje år) och att vissa tar en del av inbetalningen din arbetsgivare gör. I första hand byt till billiga fonder. I andra hand flytta din tjänstepension. Ap7 i premiepension.

2 gillningar

Jag är lika gammal som du.

Mina key takeaways har vari:

se till att du har tjänstepension hos din arbetsgivare. Förstå den och jämför med kollektivavtal om det är någon egen variant.

Se till att så mycket som möjlig är investerat i aktiefonder (breda, billiga)

Rör inte premiepension

Spara själv till pensionen om du vill på eget ISK men se det mer som krydda - det finns så mycket annat du bör lägga pengar på, och spara till, på kort sikt, så spara inte onödigt mycket själv

7 gillningar

Privat sparande specifikt för pensionen slutade jag ganska tidigt med, när jag insåg hur mycket pengar tjänstepensionen kan ge om man tjänar hyfsat från 30-årsåldern och framåt.

För sparande generellt, som någon skrev: det är tiden som gör framgången. Att stadigt spara rimligt mycket utan att överdriva. Och ha något konto som man inte rör ”no matter what”. (Det är därför jag gillar Lysa. Bara att köra autogiro och ”glömma”. Ganska enkelt att hålla fingrarna ifrån, jämfört med ett vanligt ISK. Så är det för mig iallafall.)

4 gillningar

Tjäna iaf 100K över brytgränsen för statlig skatt och sätt av minst 5k per månad av detta extra till tjänstepensionen.
Spara i billiga globala indexfonder med ett automatiserat sparande och sen kollar du utvecklingen max 2 ggr per år.
Jag har en liten excel jag kollar hur det utvecklar sig och sen gör jag lite ränta på ränta kalkyler för hur pengarna växer till fina nivåer.

1 gillning

Som 29-åring behöver man inte veta särskilt mycket, bara några enkla grejer. Sedan kan man titta på det igen när man är 45:

• I PPM, lämna det i förvalda (AP7 Såfa)
  • I tjänstepensionen, välj billigast möjliga fondförvaltning, sätt allt i den globala aktieindexfond som har lägst avgift.

Du kan få hjälp att hitta rätt fond för din leverantör med Småspararguidens fondguide:

5 gillningar

Tag reda på försäkringsbolagets samtliga avgifter om du har tjänstepension. Utöver förvaltningsavgiften (som du kan påverka genom fondval) är det vanligt att man tar ut en ”skalavgift” och det är inte ovanligt att den ligger på 0,65%.

2 gillningar

Flytta gamla tjänstepensioner om du kan. Jag är nöjd att jag flyttade från Folksam och Futur Pension till Avanza men hade gärna gjort det många år tidigare om jag vetat hur mycket det skiljde i avgifter.

Även kollektivavtalspensioner går att flytta, via din valcentral (t.ex. Collectum för ITP). Här har jag flyttat bland annat från Nordea till SPP.

7 gillningar

Visst, det är ju bra. Men som råd är det konstigt att sätta det som nå’n sorts kravbild. Merparten av svenskarna är inte på den sidan strecket. Än mindre om man är under 30…

I övrigt håller jag med om AP7 Såfa och att inte nojja så mycket. Jo, en sak till… kolla inte så ofta på minpension.se, för innan man fyllt 40 (typ) känns det mer som en dålig tripp än som nå’t man blir glad av.

2 gillningar

Då flera andra nämnt allt med fonder så kommer jag med andra råd.

1. Se till att försöka vara skuldfri till pensionen.
  2. Försök leva innan pensionen och satsa ej 100 procent på att göra allt vid pension (har några senaste åren som jag ytligt känner som trillat sv pinnen innan pension eller är för dåliga kroppsligt för att kunna resa etc.

Vet att vissa kam argumentera för o dra upp skulder om man öndö ska dö snart etc det är ju ett sätt o göra det på också :slight_smile:

8 gillningar

En grej som folk ofta missar på, och som många sen blir besvikna på när de får reda på hur mycket man får i pension, är att det handlar om att jobba många år och ju högre lön, desto bättre. Chilla några år, åka jorden runt, jobba deltid, sänker pensionen. Är det ett medvetet val man gör så är det förstås OK men det är så dags när det är nära till pension om man inser att “tänkte inte på det”. Pension är uppskjuten lön.

6 gillningar

Det där har jag funderat på. Har KAP KL hos LF och en ITP1 hos SPP. I transaktionslistan hos SPP syns inga avgifter som de tar förutom avkastningsskatt. Men LF drar några kronor varje månad i administrativavgift. Kollade nu och det är drygt 0.85%. Är det LF eller något med KAP KL? Har även en icke kollektivavatalad tjp hos SPP och där ser de ut att också ta en avgift varje månad.

Jag tycks ha 0,88% i avgift :flushed: också kap kl, men Nordea liv och pension, tror jag…

Nordea skriver iaf ut avgiften, det har inte LF ens bemödat sig utan jag fick räkna själv.

Men det verkar vara något specifikt för KAP? Jag har inga sådana avgifter i min ITP1 tjp vad jag kan se.

1. Att minpension.se hade funnit på min tid. Finns nu inget att skylla på att man inte vet hur mycket och var det är investerat. Kräver bara läskunnighet och lite engagemang samt att lära sig lite nya termer :slight_smile:

2. Kolla upp valen i tjänstepension. Om man är på ett jobb med kollektivavtal är ”icke valet” ofta bra men skadar inte att vara insatt i vad det är. Om man är icke-kollektivavtalad, kolla upp så villkoren (avsättningen) är i paritet med kollektivavtal, kolla så avgifterna är ok och dina alternativ för att investera det. Tala med HR, valcentralen (mer nedan) eller facket om man behöver mer info/hjälp. Ta hjälp om det behövs!

3. Flytta pensionskapital om man inte är nöjd. Valcentralen hanterar flyttar för de olika kollektivavtalen. Kolla med jobbet eller googla vilken som gäller för en. Det är deras jobb att hjälpa mig. Valen oftast lätt att göra online. Om man är icke-kollektivavtalad så fråga HR/chefen/facket vad ens val är för att kunna placera tjänstepensionen.

4. Starta ett privat pensionssparande tidigt på ISK eller fondrobot. Det blir pengar över årtiondena. Öka sparandet när man kan. Kan man sätta av 10% av nettolönen blir det bra, kanske t.o.m. riktigt bra. Kan vara svårt att göra i perioder (ung samt under barnåren) men det är ok.

5. För premiepensionen / PPM (del av statliga pensionen, 2.5% av lönen) är AP7 Sofa bästa valet annat än man vill vara väldigt aktiv (som en del här på RT vill vara, de kommer garanterat att skriva om det)

6. För tjänstepension (typiskt 4.5% av lönen) och privat pensionssparande att man i möjligaste mån väljer ”fondlösning” och antigen sätter det i en billig genererionsfond (styr över mot räntor när man blir äldre) eller billig indexfond som man själv väljer

7. Se över annat försäkringsskydd i tjänstepensionen mht tex återbetalningsskydd (om man har familj/barn). Går att koppla av och på men kan upplevas lite meckigt. Förväntar man sig var singel, eller om partnern inte förväntas behöva få ut min pension, så kan man koppla bort det. Då får man lite mer i pension.

8. Läs på lite på Pensionsmyndigheten.se eller Minpension.se så man förstår de olika byggklossarna. Tex allmänpension = statlig pension = inkomstpension + PPM. Tjänstepension (från arbetsgivaren). Privat pensionssparande

9. Pilla inte på pensionerna. Sätt dem på ett bra/vettigt ställe och låt dem köra. Då blir resultatet bäst för 99.99% av befolkningen.

10. Ha lite tålamod att förstå hur allt hänger ihop. Sverige har inte konstruerat världens enklare pensionssystem. Däremot är det ganska bra faktiskt.

11. Riktvärden på avgifter.
    Premieavgift (dras på inbetalningen) Max 1%.
    Kapitalavgift (kallas också skalavgift, dras på hela kapitalet för all framtid = dyyyyyrt) ska vara 0% för fondlösning och max 0.4% för traditionell försäkring
    Fondavgift under 0.4% för aktiefonder

Lycka till :grinning:

15 gillningar

Det enda jag vet är att förvaltarna är väldigt tysta om skalavgiften. Själv hade jag min tjänstepension hos SEB tills jag upptäkte avgiften. Då flyttade jag över rubbet till Avanza, som inte tar ut någon avgift.

Utifrån egna misstag: Se till att tjänstepensionen inte hamnar i dyra underpresterande fonder. Det och fundera på om du vill löneväxla.

Men löneväxla inte innan du betalar statlig skatt?

Blir du höginkomsttagare tidigt är risken större att man har för mycket pension snarare än för lite. Med för mycket menar jag att man får betala statlig skatt på pensionen. Du behöver troligtvis pengarna mer som ung än gammal.

Jag har hos Avanza också, dessvärre går inte KAP KL att flytta till avanza. :face_with_symbols_over_mouth: