Premiär på forumet men låååångväga och trogen lyssnare på podden.
Jag finner mig relativt ofta inte i fas med Jans slutsatser, men uppskattar alltid den energi, kunskap och ödmjukhet som de förs fram.
Jag har haft förmånen att investera långsiktigt under drygt 25 år och är 45 år gammal idag, men då jag började fattig som kyrkråtta i de sämre klasserna så var det extremt små summor initialt. Efter att ha förbrukat halva disponibla sparkapitalet under en sju årstid på upplevelser med familjen så har jag successivt fått rätt bra snurr på investeringstakten de senaste tre åren igen. Min tanke är ifall jag får behålla hälsan att jobba i någon form till runt 70 års ålder även formerna säkert kan variera.
Till min fråga, jag uppskattar inte räntesparande som ofta förespråkats och jag har fyra ”hinkar”:
Pension - 50 % traditionellt försäkringssparande och 50 % i aktiefonder i tjänstepensionslösning. Vilande privata pensionssparande i aktiefonder.
Målsparande - 100 % aktiefonder
Frihetskapital - 100 % aktiefonder och aktier
Kort Målspar/buffert/semestersparande - 100 % kontosparande.
Pensionen är uppenbar i tidsålder, målsparandet är fram till pensionen och frihetskapitalet hoppas jag aldrig behöva använda utan att ungarna och förhoppningsvis deras ungar kan få det i framtiden.
Utöver detta så amorterar jag drygt 1 % av bostadens värde då jag har mellan 50-70 % belåning.
En lång utläggning för att komma fram till frågan.
Jag har under en lång tid funderat på att starta en traditionell kapitalförsäkring som privat pensionssparande för att inte bara ligga i aktiefonder och rena aktier. Den jag har i min tjänstepension är jag extremt nöjd med. Men jag hör aldrig Jan och Caroline lyfta detta som ett alternativ till räntor och guld. Placeringen är ofta mkt diversifierad och hyfsat bra prissatt. Någon som kör på detta själva?