Hej! Jag ser över mina kollektivavtalade tjänstepensioner, som betalats av olika arbetsgivare. Vissa (de premiebestämda) kan man ju styra över/välja placeringsform för. Det förespråkas ofta, att det är bättre att byta till fondförvaltning (fr.a. när man är ung), istället för traditionell förvaltning (jag är medveten om skillnaderna mellan dessa).
Min fråga: Om man har kvar tjänstepensionen som traditionellt förvaltad, kan man inte betrakta den delen som den trygga delen i sitt sparandet? Istället för att den trygga delen är i räntefonder, eller på ett bankkonto med viss ränta? Och att allt jag har på mitt ISK, placeras i aktiefonder. Om man betraktar allt detta (ISK, tjänstepensionsförsäkring) som en portfölj, som har man ju samma risknivå som en klassisk 80/20-portfölj? Istället för att krångla med att byta placeringsform för mina tjänstepensionsförsäkringar (vilka är väldigt många), så ökar jag bara aktieexponeringen i mitt ISK?
I stort sett låter det sunt. Det som talar emot lite är väl att det kanske blir svårt att ombalansera eller ha en strategi där man går in med mer pengar i aktier när marknaden sjunkit 20/30/40%.
Jag har mentalt tänkt precis så genom åren.
Dvs låtit min ITP gå till traditionell förvaltning. Låtit det vara en ”tråkig bas” och sen investerat ganska aggressivt mot fonder och aktier i mitt privata månadssparande.
Ser fram emot ett kommande avsnitt av @janbolmeson om just traditionell förvaltning. Det finns säkert mycket högt och lågt att belysa runt detta och som vanligt är det bra att förstå och jämföra regelbundet. T.ex. har min ITPK inom ITP2 i Alecta gett 8,5% som snitt på 10 år enligt Konsumenternas
Vilket ju ändå är rätt OK för en passiv-hink över tid. Men sämre än fond-förvaltning hos HB över samma tid. Lätt att vara efterklok när man har facit
Det trygga sparandet är väl en buffert för oförutsedda händelser? Hur ska du använda tjänstepensionen om du blir av med jobbet och måste flytta till en annan stad? Jag tycker inte att det funkar. Lågrisksparandet som jag har (bufferthink och mellanriskhink) ska vara tillgängligt att använda när det behövs. Annars kan jag lika gärna lägga allt i aktier.