Tjänstepension, traditionell försäkring eller fondförsäkring?

Hej,
Jag önskar inspel ifrån er.

Jag har precis bytt jobb och har sett över min tjänstepension. 2,5% av min lön kan sättas av varje månad i en traditionell tjänsteförsäkring eller i en fondförsäkring.

Risknivån på min nuvarande traditionella försäkringen är satt efter min ålder (33 år) och består utav 50% aktier 25% räntebärande papper och 25% fastigheter. Har jag denna försäkring är jag garanterad en pension, jag får alltså tillbaka minst de belopp som jag har satt in och förhoppningsvis lite mer om det har gått bra.

Avgiften är 18 kr per år (6kr/försäkring x 3) för försäkringarna + 0,06 % på det totala belopp (oklart sådant) för de som ingår i samma försäkringsgrupp som mig. Väljer jag däremot en fondförsäkring har jag inga garantier men har kanske en större chans till en högre avkastning.

Och om jag skulle välja en fondförsäkring räcker det att välja exempelvis en globalfond (typ Länsförsäkringar Global Indexnära) eller är en bredare portfölj nödvändig?

Jag önskar att hålla det relativt enkelt och långsiktigt hållbart.

Eftersom du är 33 år gammal och därmed har 32 år till pension så skulle jag säga vanlig tjänstepension. Sannolikheten för att du ska få tillbaka mer än du har investerat under den perioden är mer än 99.9 % i en global indexfond. Så det argumentet för trad liv faller. :slight_smile:

1 gillning

Fondförsäkring så klart och 100% Global indexfond :+1:. Vilken TP avtal tillhör du?

Har min tjänstepension hos SPV (statens tjänstepensionsverk) där Kåpan pensioner förvaltar pengarna. Funderar på om det är ett vettig och bra alternativ/beslut att investera allt (= 2,5% av lönen varje månad) i en och samma fond (LF Global indexnära) eller om jag bör bygga på med fler fonder. Alltid bra att få inputs och synpunker.

Tack! Ska ta och läsa det.

Fondförsäkring så långt det går!!!

En eller flera fonder är upp till dig, det ger inte så stor skillnad på avkastningen. Störst skillnad gör att komma från trad o in i fond!