Tjänstepension folksam

Hej är 24år

Tänkte fråga när det gäller tjänstepensionen var ska man plasera de?

Jag har flyttat de från (fora) till “folksam” utan att veta hur de förvaltar och på ett år har jag fått bara 4% i avkastning med tanken på länsförskring global index har avkastat 24% under på ett år.

Jag vågar inte göra nåt mer när gäller tjänstepensionen men samtidigt är det väldigt tråkigt att gå misste om 20% avkastning på bara ett år.

Uppskattar era tips och förslag :blush:

Du får ju dina 4 % eller däromkring även när börsen är minus 20% också, det är ju en helt annan placering. Lätt att kolla i backspegeln och känna sig utanför eller att man gjort fel val. Inget att lägga energi på.

Har du mer än 20 år kvar till pension skulle jag placera i LF global direkt eller liknande billig indexfond. (Även med kortare tid kvar men det kommer fler om och men in i bilden)

Beror på vilket avtal du omfattas av, men det finns nästan alltid en billig globalfond.

1 gillning

Om det handlar om ITP genom Collectum brukar det finnas en del som kan placeras i traditionell försäkring (lägre aktieandel/möjlig avkastning) och en som kan placeras i traditionell eller fondförsäkring (högre aktieandel/möjlig avkastning).

Har en många år kvar till pension är upplägget såklart lite trist men så är det.

Är det SAF-Lo? Du kan byta allt om du vill till Länsförsäkringar fondförsäkring. Högre risk men också troligare högre avkastning.