Lagom till tjänstepensionens dag slänger jag ut denna fråga: var ska man placera sin tjänstepensionen? Är anställd i region, har AKAP-KR, och är 39 år. Enl översikt av valbara placeringalternativ visar att det skiljer hundratusentals kr i total avgift mellan dessa, men också att de med högre avgifter ger i snitt dubbelt så mycket i avkastning (13.2 vs 6.8). Hur ska man tolka detta? Ska jag byta från det förvalda gratisalternativet till något med potentiellt bättre avkastning? Eller hur ska man tolka informationen?
Bilderna blir otydliga på min telefon, men om du har lång sparhorisont bör du byta allt som går till fondförsäkring.
Skiljer det verkligen mycket i avkastning mellan de alternativen?
Antar också att det är entrealternativet som jämförs?
Härligt att du engagerar dig i din tjänstepension (lagom till tjänstepensionens dag
).
Då du har mer än 10 års tidshorisont till första uttaget är standardrekommendationen.
Idag har du en traditionellt förvaltad försäkring, dvs pensionsbolaget bestämmer hur kapitalet ska fördelas. Det brukar vara ca 30-50% i aktier och resten i fastigheter, alternativa investeringar och när man blir äldre så övergår det till mer och mer räntor.
Just KPAs traditionella försäkring har tveklöst sämst avkastning av alla kollektivupphandlade försäkringar (inom alla avtal så denna i bottenklass), så vad som helst är bättre än det du har, men helst en fondförsäkring då du har tiden på din sida.
Tack så mycket! Ska se till att ändra till fondförsäkring direkt.