Val av tjänstepension som ung

Hej!
Hur ska jag som 30 åring tänka kring val av tjänstepension? En billig (lägre avgift) traditionell försäkring eller en fondförsäkring med chans för högre prognosränta? Riskskillnader?

Nåt jag önskar att jag fattat när jag var yngre är att kolla om det som erbjuds faktiskt är det enda man kan välja på. På min första tjänstepension valde jag “rätt” av de alternativ som visades upp, men jag hade kunnat välja billig indexfond om jag visste om att det alternativet fanns. Jag hade i första hand valt billig fondförsäkring.

2 gillningar

Välkommen till forumet. Välj fondförsäkring och globala indexfonder.

6 gillningar

Mic drop

1 gillning

Här är ett bra avsnitt att börja med K29. Pension: sju saker att göra rätt | En inbjudan att släppa oron för pensionen

Jag skulle absolut säga att det bästa är att placera din tjänstepension i tex LF Global eller motsvarande beroende på vad du har för alternativ. Antar att det är ITP1? Var har du din tjänstepension idag? Avtalat? Fora?

Tack för era svar. Skulle ha tillagt att jag i dagsläget har en kollektivavtalad tjänstepension: pensionsavtalet AKAP-KR och KPA som administratör.

Man kan väl i generella termer säga så att för kollektivavtalade tjänstepensioner, t.ex. ITP1, KAP-KR eller liknande så anses det långsiktigt bäst att ha en fondförsäkring placerad i en global indexfond med låg avgift (precis som allt annat långsiktigt sparande).

Hur du gör detta, beror på vilket avtal du har. Men man går in på någon sida för val av tjänstepension och kunna flytta till fondförsäkring (ex Avtalat eller Valcentralen) och väljer fondörsäkring där. Efter att flytten är klar kan du sedan logga in hos bolaget du flyttat till, och välja vilka fonder specifikt du vill ha. Gör du inte det hamnar du i någon entrélösning, vilken inte behöver vara dålig men inte nödvändigtvis bra heller.

Har du icke-kollektivavtalad tjänstepension så ser det säkert väldigt olika ut, och då får du väl kolla på ditt företags intranät hur man gör.

Grattis till en bra tjänstepension! Akap-Kr sätter av 6% på lönesumma under brytpunkt och hela 31,5% över brytpunkt(7,5 inkomstbasbelopp).

Du har kostnadsfritt Familjeskydd som i många andra tjänstepensioner kostar ganska mycket pengar. Glöm trots det inte att fundera över om du vill ha Återbetalningsskydd också. Det är också avgiftsfritt men du missar arvsvinster. Arvsvinster är dock väldigt små belopp fram till du är 55-60 då de börjar öka markant. Den generella rekommendationen är att välja Återbetalningsskydd, åtminstone om du har en maka/make/sambo eller om du har barn som inte har kommit ut i arbetslivet och står på egna ben. Har du hela livet haft låg inkomst, litet sparande, eller är singel - välj bort. Men har du låg inkomst, litet sparande och en livskamrat med hög inkomst - välj bort ditt Återbetalningsskydd men se till att din livskamrat har ett Återbetalningsskydd!

Du är ung så Fondförsäkring är en enkel generell rekommendation. Den sk Entrelösningen brukar ha väldigt låg avgift, bra riskspridning och ofta automatiskt byta till lägre risk när du närmar dig pension. Kan absolut vara ett bra val om du vill “slippa tänka “ på tjänstepensionen. Är du intresserad kan du jämföra de olika alternativen på KPA.SE och avgöra vad som passar dig och din riskprofil. Se till att inte hamna i fällan att välja en av de aktörer som erbjuder “fritt val” bland alla deras fonder och gärna vill att du tar en med hög avgift. Även en så liten skillnad som 0, 5%-enheter högre avgift kan kosta dig flera hundratusen kronor på 30-35 år.

En väldigt bra och pedagogisk(men basic) infofilm finns på Youtube som förklarar hur just AKAP-KR funkar. Rekommenderas, väl investerade 10 minuter.

2 gillningar