Jag är en tjej på 21 år som för första gången ska välja vart jag ska placera min tjänstepension. Jag hade tänkt använda en fondförsäkring istället för traditionell men har svårt att jämföra de olika fonderna. Jag studerar just nu och vill inte ha en fond med en avgift som äter upp min intjänade pension. Jag ingår i SAF-LO och har dessa att välja bland:
AMF
Danica Pension
Folksam LO Pension
Handelsbanken Liv
Länsförsäkringar fondliv
Movestic Liv & Pension
Nordea Liv & Pension
SEB
SPP
Swedbank Försäkring
Just nu lutar jag mot att välja någon av Index fonderna från Daniva Pension t.ex. Danske Invest Global Index SI eller Pictet-USA Index USD.
Jag gjorde nyligen ett liknande övervägande iom ett jobbyte i förra året som gjorde att jag bytte avtalsområde, och därmed behövde välja hur jag skulle placera min tjänstepension. Inom AKAP-KL hade jag till 80% samma leverantörer att välja på.
Jag kommer göra (i mars) mina fondval för att efterlikna globala barnportföljen som den såg ut förra året: 50% global, 10% Asien, 10% Emerging markets, 10% Småbolag, 10% Sverige, 5% Korta räntor, 5% Långa räntor. Detta eftersom sparhorisonten är så lång för tjänstepensionen.
Hej Linnea, är du säker på att du får någon tjänstepension nu med tanke på din unga ålder.
Normalt betalas inte någon tjänstepension till de anställda som ingår i SAF-LO innan man fyller 25.
Om jag ville göra det enkelt så hade jag valt Länsförsäkringar och deras globalfond. 0.2% avgift och har innehav på runt 1500 aktier. Ev blanda in liten del småbolag så de historiskt har gått bättre än index som helhet.
Även AMF är ett bra alternativ nu när de sänkt avgiften till 0.2% på deras globalfond men antalet innehav i den fonden är betydligt färre.
Jag hade nog valt mellan AMF och Futur (fd Danica).
Om man orkar bygga en egen globalfond av regionala fonder kan man komma lite billigare undan hos Futur. Men AMF har den billigaste färdiga Globalfonden och bättre utbud på räntesidan den dag det blir aktuellt.