Jag är en tjej på 21 år som för första gången ska välja vart jag ska placera min tjänstepension. Jag hade tänkt använda en fondförsäkring istället för traditionell men har svårt att jämföra de olika fonderna. Jag studerar just nu och vill inte ha en fond med en avgift som äter upp min intjänade pension. Jag ingår i SAF-LO och har dessa att välja bland:
AMF
Danica Pension
Folksam LO Pension
Handelsbanken Liv
Länsförsäkringar fondliv
Movestic Liv & Pension
Nordea Liv & Pension
SEB
SPP
Swedbank Försäkring
Just nu lutar jag mot att välja någon av Index fonderna från Daniva Pension t.ex. Danske Invest Global Index SI eller Pictet-USA Index USD.
Jag gjorde nyligen ett liknande övervägande iom ett jobbyte i förra året som gjorde att jag bytte avtalsområde, och därmed behövde välja hur jag skulle placera min tjänstepension. Inom AKAP-KL hade jag till 80% samma leverantörer att välja på.
Jag kommer göra (i mars) mina fondval för att efterlikna globala barnportföljen som den såg ut förra året: 50% global, 10% Asien, 10% Emerging markets, 10% Småbolag, 10% Sverige, 5% Korta räntor, 5% Långa räntor. Detta eftersom sparhorisonten är så lång för tjänstepensionen.
Hej Linnea, är du säker på att du får någon tjänstepension nu med tanke på din unga ålder.
Normalt betalas inte någon tjänstepension till de anställda som ingår i SAF-LO innan man fyller 25.
Om jag ville göra det enkelt så hade jag valt Länsförsäkringar och deras globalfond. 0.2% avgift och har innehav på runt 1500 aktier. Ev blanda in liten del småbolag så de historiskt har gått bättre än index som helhet.
Även AMF är ett bra alternativ nu när de sänkt avgiften till 0.2% på deras globalfond men antalet innehav i den fonden är betydligt färre.
Jag hade nog valt mellan AMF och Futur (fd Danica).
Om man orkar bygga en egen globalfond av regionala fonder kan man komma lite billigare undan hos Futur. Men AMF har den billigaste färdiga Globalfonden och bättre utbud på räntesidan den dag det blir aktuellt.
Jag skulle bygga en pension efter bloggens principer men vid så unga år skippa räntefonderna.
Om man tänker använda entrélösningen håller jag med.
De är bättre utformade än jag trodde. Men man kan ha vissa synpunkter på dem.
Jag skulle valt fonder själv, men är man inte intresserad så duger dessa gott.
Jag skulle föredra AMFs entrélösning över LFs pga valet av ränteexponering.
Majoriteten av folk är inte intresserade och då är det bäst och smidigast välja hela ferdiga paketet. Även om man är jätte intresserad gör inte saken mycket bättte och portföljen om man tar några% hit/dit. I så fall om man tror på något får man övervika ganska ordentligt om du vill att slut resultatet skulle vara ev lite bättre långsiktigt. När man sparar i index brukar vara bäst så lite aktivitet som möjligt och så globalt som möjligt. Bäst att lägga fritiden på något roligare än börsen och som ger mindre stress.
Mvh. JK
Jag håller också på att omplacera min tjänstepension till en fondförsäkring men har svårt att bestämma mig. När jag jämför olika fondförsäkringar på konsumenternas sida då är AMF fondförsäkring sämst.
Hej Linnea, är du säker på att du får någon tjänstepension nu med tanke på din unga ålder.
Normalt betalas inte någon tjänstepension till de anställda som ingår i SAF-LO innan man fyller 25.
Om jag ville göra det enkelt så hade jag valt Länsförsäkringar och deras globalfond. 0.2% avgift och har innehav på runt 1500 aktier. Ev blanda in liten del småbolag så de historiskt har gått bättre än index som helhet.
Även AMF är ett bra alternativ nu när de sänkt avgiften till 0.2% på deras globalfond men antalet innehav i den fonden är betydligt färre.