Vad ska jag välja till min tjänstepension hos AMF och Länsförsäkringar?

Hej!

Jag är en 34-årig kvinna med ett nyväckt intresse för min privatekonomi. Rika Tillsammans-podden har verkligen varit en ögonöppnare för att jag behöver ta tag i både ett och annat inför framtiden!

Nu har jag flyttat och bytt kommun och står inför att välja tjänstepension. Så det är ju ett utmärkt tillfälle att börja någonstans! Jag har försökt att sätta mig in en del genom att lyssna på RT och läsa på i forumet här. Har väl snappat upp ett och annat - men är osäker på om jag har förstått rätt.
Så om ni vill hjälpa mig med om jag tänker rätt eller hur jag ska tänka så skulle jag bli otroligt tacksam!

PPM har jag AP7 Såfa, vilket jag har förstått är bra att stanna kvar i.

Så det är tjänstepensionen som rör till det. Så här går mina (säkert något röriga) tankar just nu. Jag delar in dem i tre frågor:

Fråga 1, frågor om valet av nya tjänstepensionen:
Valet jag står inför i den nya kommunen är till AKAP-KL. Jag vill nu välja fonder istället för traditionell som jag automatiskt kommer hamna i annars. Väljer jag då först en entréfond t ex hos AMF eller LF och när det har blivit godkänt så väljer jag specifika fonder? Eller väljer jag de specifika fonderna från början?

Fonderna jag överväger är:
AMF - Aktiefond Global (0,2% rörlig avgift), Aktiefond Sverige (0,2%), Aktiefond Asien Stilla havet (0,3%)

eller är det bättre att ta AMF Småbolag istället för Asien Stilla havet? Läste någonstans på forumet att Global innehåller tillräckligt med tillväxtmarknader som den är så att man inte behöver välja det också? Eller är det bättre med Aktiefond Världen (0,35%) än Global?

hos LF överväger jag:
Global Indexnära (0,2% rörlig avgift), Sverige Indexnära (0,2%), Tillväxtmarknad Indexnära A (0,4%)

eller är Sverige Aktiv B (0,5%) eller Småbolag Sverige B (0,5%) bättre än Sverige Indexnära? Och är Tillväxtmarknad Aktiv B (0,65%) bättre än Tillväxtmarknad Indexnära A?

Tycker alla inom både AMF och LF har så lika namn så förstår inte riktigt vad som är vad!
Eller har jag stirrat mig blind på AMF och LF och borde välja något helt annat?

Och oavsett AMF eller LF - hur ska fördelningen se ut? 70 Global - 20 Småbolag eller Tillväxt - 10 Sverige? 70-15-15? 65-25-10?

Det var min första fråga…

De andra frågorna jag har rör placering av tidigare tjänstepension. Jag har under min 20-årstid av olika anledningar bara pluggat eller jobbat på ganska dåligt betalda jobb eller timmar. Så intjänad tjänstepension är väldigt liten. Men de två delarna jag har sitter just nu på traditionell, där det mesta sitter på KPA som jag har förstått är bland det sämsta man bara kan ha.

Så fråga 2, om tidigare tjänstepension på KPA trad.:
Den på KPA trad. går under KAP-KL. Jag skulle vilja välja fonder här också med samma upplägg som ovan. Är det möjligt, trots att det står att man inte själv kan välja hur pengarna ska placeras?

Så här står det på KPA:n (som är på ca 81tkr):
tjänstepension KPA

Och fråga 3, om tidigare tjänstepension på AMF trad.:

Jag har en liten “slatt” från när jag jobbade timmar i mataffär också, som går under SAF-LO. Den är bara på ca 6.000:-
Vad gör jag ens med den slatten?! Ligger hos AMF trad. Känns som att den kommer försvinna helt innan pensionen bara på avgiften.

Skrev visst en hel roman här nu! Hoppas att ni orkar läsa och ge mig svar. Pensionen jag ska välja i den nya kommunen måste väljas senast 17 september, så det brinner lite i knutarna.

Supertacksam om någon vill ta sig tid att svara!
Ber om ursäkt om mitt inlägg är rörigt. Det är mitt första försök på att skriva här på forumet och någonting öht om ekonomi.

Allt gott!
Hälsningar,
Anna

3 gillningar

Hej och välkommen

Läs den här och du får alla svar på dina frågor :+1:

Allså den korta svaret flytta allt till Amf fondförsäkring och låta det vara i Amf entrelösning som sköter sig själv långsiktigt :+1:.

Ppm bästa valet Ap7 Såfa. :+1:

1 gillning

Om du väljer en fondförsäkring så placeras normalt kapitalet automatiskt i deras entrélösning utan att du behöver göra något. Därefter kan du själv byta mellan fonderna som erbjuds och göra detta i princip hur ofta du vill; det tar ett par dagar att göra ett byte.

AMF småbolag kan vara bra om du vill ha mer expondering mot Sverige; jag hade övervägt att ta den istället för AMF sverige. AMF asien stilla havet kan vara bra om du vill mer spridning i det området.

Ja det stämmer att AMF global innehåller tillväxtmarknader så om du inte vill ha extra mycket av det så behöver du inte lägga till det utöver globalfonden. Om du specifikt vill ha tillväxtmarknad så är det dock inte den fonden utan AMF tillväxtmarknad som du bör ha. AMF stilla havet har en stor del av innehållet i Japan.

AMF världen har mer än hälften av innehavet exponerat mot Sverige så den skiljer sig väldigt mycket mot AMF global. Om du vill ha mycket i Sverige så skulle jag istället välja AMF Sverige och AMF global som separata fonder.

Jag tycker att en bra sak i det läget är att kolla i faktabladet för fondera. Där står det precis vilka regioner och branscher som fonderna har innehav i.

Jag hade utgått från 100 % global som bas och sen övervägt om jag ville lägga till något fler fonder. Jag har inte så bra koll på fonderna hos LF men hos AMF tycker jag att deras globalfond ger en bra spridning utan att en behöver känna att en har missat något uppenbart.

Vid traditionell förvaltning så kan du normalt inte göra några val alls. Om du har flytträtt på insatt kapital så måste du flytta den till en fondförsäkring först i så fall.

Kolla hos valcentralen för SAF-LO om du kan flytta den till någon som har lägre avgift. Eventuellt kan det dock vara en avgift för att flytta den, men om det inte tas ut någon större avgift för att flytta den och du kan flytta den till ett alternativ med lägre förvaltningsavgift så hade jag gjort det.

Du verkar redan ha fått goda råd i tråden. Jag har flyttat min KAP-KL till fondförsäkring hos AMF. Har för närvarande 50 % i globala fonden och 50 % småbolag. :see_no_evil: Har tolkat det som att Sverigefonden inte är superimponerande. Men entrélösningen är nog helt okej egentligen.

Har även jag en liten summa SAF-LO som låg i traditionell försäkring hos AMF. Den är för närvarande under flytt till deras fondförsäkring. Även en liten summa kan växa under tid tänker jag. Man kan ju även välja att ta en högre risk (byta fonder från entrélösningen till andra fonder, typ småbolag eller annat) om man känner för det.

Och - flytten från AMF traditionell till fondförsäkring är gratis! Så inget att vänta med. :grinning:

1 gillning

Hej!

Tack för svar och bra länk!
Det verkar ju bra fördelat mellan Global och Sverige där och väldigt skönt att det är automatisk riskjustering från att man är 55 år. Det här låter som ett lockande val, måste jag säga :slight_smile:
Stämmer det att jag då väljer det som heter AMF Fondförsäkring AB och då automatiskt hamnar i deras entrélösning? Eller måste jag välja entrelösningen sedan på något sätt?

Hälsningar
Anna

Hej!

Stort tack för att du reder ut alla frågetecken på ett så tydligt sätt! Det hjälpte mig mycket - känner mig klokare nu :slight_smile:

Jag kollade på valmyndigheten och jag får flytta min gamla KAP-KL och så ska jag välja nu från början var jag vill placera min tjänstepension i den nya kommunen också. Så står nu och väger mellan om jag ska köra entrélösningen hos AMF för att den verkar ha bra fördelning och ett stort plus att den justerar risken åt en när man fyllt 55 år. Men är lite rädd att missa det här med småbolag så funderar också lite kring att välja AMF Fondförsäkring och sen själv välja kanske bara Global + Småbolag 80-20 eller 85-15 eller nåt sånt. Har du något råd om hur jag borde tänka mellan dessa val, jag som är väldigt mycket nybörjare på allt som har med fonder att göra?

Tack för rådet om SAF-LO också!

Hälsningar,
Anna

Hej!

Tack för svar!
Du och de andra känns alla som att ni är inne på samma spår, så det känns bra. Känner mig redo att placera! :slight_smile:

Toppen att SAF-LO:n kan flyttas gratis också! Det får jag göra på direkten.

Hälsningar
Anna

2 gillningar

Du behöver inte välja något. Du hamnar automatisk i entrelösning. Amf fondförsäkring. :+1:. Jag anser inte att det är värt anstränga sig välja 20% småbolag när man kan ha det automatisk i entrelösning 75% Globalt. 25% Sverige amf Sverige

1 gillning

Då småbolagsfonden har ett mer begränsat innehav så skulle jag själv luta åt att ge den en mindre tilldelning. Kanske kan 85-15 vara lämpligt i så fall att börja med om du väljer de fonderna.

Om du vill ha den automatiska riskjusteringen vid ett senare tillfälle så går det även att gå tillbaka till entrélösningen; då gör du i så fall ett nytt byte och väljer då deras generationsportfölj, den finns med som ett valbart alternativ bland fonderna.