Hej!
Jag är en 34-årig kvinna med ett nyväckt intresse för min privatekonomi. Rika Tillsammans-podden har verkligen varit en ögonöppnare för att jag behöver ta tag i både ett och annat inför framtiden!
Nu har jag flyttat och bytt kommun och står inför att välja tjänstepension. Så det är ju ett utmärkt tillfälle att börja någonstans! Jag har försökt att sätta mig in en del genom att lyssna på RT och läsa på i forumet här. Har väl snappat upp ett och annat - men är osäker på om jag har förstått rätt.
Så om ni vill hjälpa mig med om jag tänker rätt eller hur jag ska tänka så skulle jag bli otroligt tacksam!
PPM har jag AP7 Såfa, vilket jag har förstått är bra att stanna kvar i.
Så det är tjänstepensionen som rör till det. Så här går mina (säkert något röriga) tankar just nu. Jag delar in dem i tre frågor:
Fråga 1, frågor om valet av nya tjänstepensionen:
Valet jag står inför i den nya kommunen är till AKAP-KL. Jag vill nu välja fonder istället för traditionell som jag automatiskt kommer hamna i annars. Väljer jag då först en entréfond t ex hos AMF eller LF och när det har blivit godkänt så väljer jag specifika fonder? Eller väljer jag de specifika fonderna från början?
Fonderna jag överväger är:
AMF - Aktiefond Global (0,2% rörlig avgift), Aktiefond Sverige (0,2%), Aktiefond Asien Stilla havet (0,3%)
eller är det bättre att ta AMF Småbolag istället för Asien Stilla havet? Läste någonstans på forumet att Global innehåller tillräckligt med tillväxtmarknader som den är så att man inte behöver välja det också? Eller är det bättre med Aktiefond Världen (0,35%) än Global?
hos LF överväger jag:
Global Indexnära (0,2% rörlig avgift), Sverige Indexnära (0,2%), Tillväxtmarknad Indexnära A (0,4%)
eller är Sverige Aktiv B (0,5%) eller Småbolag Sverige B (0,5%) bättre än Sverige Indexnära? Och är Tillväxtmarknad Aktiv B (0,65%) bättre än Tillväxtmarknad Indexnära A?
Tycker alla inom både AMF och LF har så lika namn så förstår inte riktigt vad som är vad!
Eller har jag stirrat mig blind på AMF och LF och borde välja något helt annat?
Och oavsett AMF eller LF - hur ska fördelningen se ut? 70 Global - 20 Småbolag eller Tillväxt - 10 Sverige? 70-15-15? 65-25-10?
Det var min första fråga…
De andra frågorna jag har rör placering av tidigare tjänstepension. Jag har under min 20-årstid av olika anledningar bara pluggat eller jobbat på ganska dåligt betalda jobb eller timmar. Så intjänad tjänstepension är väldigt liten. Men de två delarna jag har sitter just nu på traditionell, där det mesta sitter på KPA som jag har förstått är bland det sämsta man bara kan ha.
Så fråga 2, om tidigare tjänstepension på KPA trad.:
Den på KPA trad. går under KAP-KL. Jag skulle vilja välja fonder här också med samma upplägg som ovan. Är det möjligt, trots att det står att man inte själv kan välja hur pengarna ska placeras?
Så här står det på KPA:n (som är på ca 81tkr):
Och fråga 3, om tidigare tjänstepension på AMF trad.:
Jag har en liten “slatt” från när jag jobbade timmar i mataffär också, som går under SAF-LO. Den är bara på ca 6.000:-
Vad gör jag ens med den slatten?! Ligger hos AMF trad. Känns som att den kommer försvinna helt innan pensionen bara på avgiften.
Skrev visst en hel roman här nu! Hoppas att ni orkar läsa och ge mig svar. Pensionen jag ska välja i den nya kommunen måste väljas senast 17 september, så det brinner lite i knutarna.
Supertacksam om någon vill ta sig tid att svara!
Ber om ursäkt om mitt inlägg är rörigt. Det är mitt första försök på att skriva här på forumet och någonting öht om ekonomi.
Allt gott!
Hälsningar,
Anna