Pension, hjälp :)

Hej. Ny på forumet och har varit lyckligt obrydd om pensionen fram tills jag hittade hit

Skulle behöva lite hjälp och råd kring min pension.

Är i dagsläget 38 år och har tidigare inte gjort några val eller ens kollat genom min pension så tänkte att det var dags.

Allmän pension:

Inkomstpension (inget jag kan göra något åt antar jag)

Premiepension: AP7 såfa (ska vara bäst som jag förstår det)

Tjänstepension

Har ITP1 och kan dela in det i två delar

50% Alecta traditionell. (Här kan jag byta till AMF, Folksam, Nordea Liv och pension, SPP. Jag kan bara av någon anledning ha traditionell på dessa 50% men kan alltså byta från Alecta till någon av ovanstående.

50% Länsförsäkringar fondliv (fond). Här har jag tidigare haft 50% på samma som ovan (Alecta traditionell) men förstod från rikatillsammans att det var bättre att byta till fond här. Därför bytte jag till Länsförsäkringar fondliv som skall vara en entrelösning om jag förstår det rätt. Förutom Länsförsäkringar fondliv kunde jag även byta till: Alecta (trad), AMF (trad), Folksam (trad), Nordea Liv och pension (trad), SPP (trad), Handelsbanken Liv (trad), Nordea Liv och pension (fond), SPP (fond), Swedbank försäkring (fond).

Jag såg även att jag kunde ”flytta kapital” från det jag haft på Alecta traditionell till något annat.

Utöver detta har jag även en tjänstepension i Swedbank (Swedbank generation KAP-KL) som skall vara 100% aktiefonder tills jag fyller 55 år. Denna tjänstepension är från tidigare arbetsgivare och därför förs det inte längre några pengar in dit.

Frågor och funderingar:

Allmän pension

Jag antar att jag skall stanna kvar på AP7 såfa i premiepension och att inkomstpensionen inte går att ändra på, stämmer detta?

Tjänstepension

Den delen som är 50% traditionell som jag inte kan byta till fond, bör jag stanna kvar där på Alecta eller byta till någon annan traditionell?

Den andra delen av 50% bytte jag till fond, var detta rätt val? Borde jag byta från Länsförsäkringar fondliv till något av de andra alternativen? Är entrelösningen tillräckligt bra eller borde jag grotta ner mig i det?

Jag kan flytta kapital från Alecta traditionell, borde jag göra det och isf vart?

Gällande Swedbank så undrar jag om det är en bra tjänstepension där eller om jag borde byta? Jag tänker att eftersom det inte förs in några pengar där mer pga nytt arbete så kanske det är värt att flytta det?

Då jag är ny och oinsatt gällande ekonomi och pension vill jag göra så lite som möjligt men ändå maximera min pension.

Mycket frågor och tankar, ber om ursäkt för det men är tacksam för alla svar

Med vänlig hälsning,

Peter.

3 gillningar

Spännande, jag fortsätter tråden lite om det är ok

Har liknande samma tankar och helt samma upplägg som dig, Måste man ha 50% ”trad” även om man flyttar allt till Länsförsäkringar eller hur funkar det?

Är det någon som vet om man kan flytta 100% från Alecta och lägga det hos LF i deras global index :man_shrugging:

1 gillning

Länsförsäkringar globalfonder är ett säkert kort, bara flytta allt du kan dit. Alecta verkar vara bäst vad gäller traditionella försäkringen.

för att du ska kunna få lite bättre råd är det bra att veta hur mycket du tjänar, en itp1 med höglön och du behöver inte göra så mycket. Har du däremot svensson lön kan man fundera på att skjuta till lite.

har du ett privatsparande också? När vill du gå i pension? Satsar du på riktåldern eller vill du gå tidigare?

1 gillning

Okej vad bra. Då låter jag det ligga kvar 50% på LF fondliv (entrelösning) och 50% Alecta traditionell.

Hur tycker du jag skall göra med det gamla pensionskontot i Swedbank? Det är också en entrelösning som jag förstått det och är osäker om det går att flytta från Swedbank.

Jag tjänar 42945/mån innan skatt. Men jag får ut ca 36-37/mån pga OB+tillägg då jag arbetar som lokförare.

vet inte vad detta betyder, standard valet brukar vara sisådär. du behöver välja globalfonden själv skulle jag tro :slight_smile:

2 gillningar

Det kan ingen annan säga. Det beror på hur du värdesätter risk kontra möjlig extra vinst.

Man bör dock vara medveten om att trad, om aktiemarknaden går de kommande 40 åren som den gjort de senaste 40, medför betydligt lägre pension.

1 gillning

Avtalat.se Jämför bolagen

Av de bolag som är valbara i den traditionella försäkringen har vissa högre andel aktier än andra. Jag vet att Nordea har 55% aktier + 10% onoterade aktier i sin tillväxtportfölj. Folksam minskar aktieandel från 57% när man är 25 år till 45% när man är 50 år. AMF har runt 48% aktier.

Om du tror att du kommer ha en väldigt stor ITP har AMF och Alecta ett maxtak för avgifter. Tänk på att bolagen har olika system för avgifter. En del har förvaltningsavgift, en del har fast avgift och en del har kapitalförvaltningskostnad.

3 gillningar

Mycket bra svar från @Gult_betyder_stanna.
Mer info LF Global Index är nu billigaste fondförsäkring (avgift 0.07%), ITP1 upphandling 2023

Nej, 50% måste ligga kvar i traditionell. 50% kan flyttas till fond, där LF erbjuder globalfond.

1 gillning

Tack för alla svar, det känns tryggare att ta mina beslut med hjälp av er​:folded_hands: .

Jag kör på med 50% alecta (trad) samt 50% LF entrelösning (fond).

Tycker ni det är en bra idé att köra på detta? Hade ni gjort annorlunda?

Sen gällande flytt av kapital tänker jag att jag flyttar det jag fått in på alecta trad till LF fond som jag nu då bytt till. Tankar kring detta?

Den andra delen som är låst till 50% trad (se nedan) låter jag vara kvar som den är och flyttar därför inte något kapital på den delen

Jag vill bara förtydliga en sak - det du har på LF Fond skulle jag ha placerat på fonden “LF Global Index”, inte på entrélösningen - det är så jag själv har gjort. Annars ser det finfint ut.

Det går också att testa på Avanza om man har någon pension man kan flytta dit. ITP brukar inte gå att flytta till Avanza tyvärr. Men om det finns någon del som kan flyttas dit så är deras fondutbud mycket större - samt att jag personligen har mitt sparande där, vilket gör att jag samlar översikten på eett ställe.

Annars har jag Alecta (Trad pension), LF (Fond pension) och Avanza (pension från ej kollektivansluten arbetsgivare samt privat fondsparande)

Bra att du tänker till runt detta, det kommer att ge dig mer i plånboken när det är dags för pension :slight_smile:

Tack för svar. Jag har valt att köra på entrelösningen då jag vill göra så lite som möjligt själv. Om jag väljer ”LF Global Index” istället, behöver jag då vara mer aktiv (ha koll på börsen, ränta osv)? Jag vill helst bara låta det vara och inte behöva fundera på det mer :blush:

LF global funkar jättebra för att slippa engagera sig. Köp och glöm bort i 10 år, så funkar det som bäst :smiley:

4 gillningar

Tack så jättemycket​:folded_hands:. Då blir det LF GLOBAL som gäller framöver.

Får jag lov att fråga om du anser att jag ska flytta det sparade kapitalet från Alecta Traditionell till LF fond också? Eller är det dumt på något sätt att göra det? Det står att det inte skall varav någon flyttavgift. Tack för hjälpen!

1 gillning

Min personliga åsikt är att allt som kan placeras i fond istället för trad bör flyttas till fond. Det ger dig frihet att hantera dina placeringar själv, och ger möjlighet till bättre avkastning.

Läs på denna tråd, där det diskuterats

Se till att du känner dig insatt innan du tar några beslut, och lita inte blint på mig eller ngn annan på nätet :smiley:

2 gillningar

Tack alla för er svar och råd, det hjälper mig att få en bättre förståelse för pensionen och hur man bör tänka. Känner att jag har ett upplägg som jag kommer köra på.

Det är endast en till sak som jag undrar över. Har ju en tidigare arbetsgivare där pensionen lagts i Swedbanks entrelösning (Swedbank generation KAP-KL). Där förs inte längre några pengar in då jag bytt arbetsgivare. Ca 250 000 ligger där just nu.

Eftersom jag bytt från Alecta trad till LF (fond) så tänker jag att jag bör flytta kapitalet från Swedbank, där det inte längre förs in några pengar, till LF fond där också. Då borde det kapitalet från Swedbank växa bättre i LF fond där jag har aktiv insättning från arbetsgivare?

Så att jag har 50% Alecta trad (går ej att byta till fond) samt resterande, inklusive kapitalet från Swedbank, på 50% LF fond.

Vad är eran tanke kring detta?

Återigen, tack för ert engagemang och hjälp till att förbättra min pension :folded_hands:

/Peter

Jag skulle säga att det räcker med rätt blygsamma belopp innan t ex Alctas tak på 480 sek per år blir meningsfullt.

Bra val!

Jag hade inte ändrat på något. Alecta är bra som Trad. LF bra som fondlösning

När det gäller ITP1 så kan man flytta 50% av två saker

• Nya premier / insättning kan delas 50 / 50 mellan Trad och Fondlösning
  • Befintligt kapital kan även det delas så 50% är kvar i Trad medan resten kan flyttas till Fondlösning

Det enda jag hade gjort är att kolla så du genomfört båda flyttarna ovan. Det låter lite som du bara flyttat den ena.

Enklast är att kontakta Avtalat.se så kan du få besked där om det är något mer du kan göra

Lycka till

Tack för feedback​:blush:.

Än så länge har jag bytt från 100% Alecta trad till 50% Alecta trad samt 50% LF fond (skall byta från entrelösningen till LF global index).

Gällande befintligt kapital så har jag inte flyttat något än men tänker att jag flyttar det jag kan från Alecta Trad till LF fond.

Hur anser du jag skall tänka kring min gamla tjänstepension som just nu ligger i Swedbank (se gärna mitt inlägg ovan)?:folded_hands:

1 gillning

Swedbank är säkert helt ok / bra. Kollektivt upphandlade och generationsfond innebär att det är billigt och enkelt.

Osäker på vilka fondbolag du kan välja inom det avtalet men tror att du skulle kunna välja LF även där, om du vill samla det.

Men jag tror inte det är någon större skillnad annat än enkelheten att ha det på samma ställe.

Inget jag hade förlorat sömn över :sweat_smile:

1 gillning

Tack! Då kör jag som jag tänkte. 50% Alecta trad och 50% LF fond (globalfonder) och flyttar allt kapital jag kan dit. :blush:

2 gillningar