Hej. Ny på forumet och har varit lyckligt obrydd om pensionen fram tills jag hittade hit
Skulle behöva lite hjälp och råd kring min pension.
Är i dagsläget 38 år och har tidigare inte gjort några val eller ens kollat genom min pension så tänkte att det var dags.
Allmän pension:
Inkomstpension (inget jag kan göra något åt antar jag)
Premiepension: AP7 såfa (ska vara bäst som jag förstår det)
Tjänstepension
Har ITP1 och kan dela in det i två delar
50% Alecta traditionell. (Här kan jag byta till AMF, Folksam, Nordea Liv och pension, SPP. Jag kan bara av någon anledning ha traditionell på dessa 50% men kan alltså byta från Alecta till någon av ovanstående.
50% Länsförsäkringar fondliv (fond). Här har jag tidigare haft 50% på samma som ovan (Alecta traditionell) men förstod från rikatillsammans att det var bättre att byta till fond här. Därför bytte jag till Länsförsäkringar fondliv som skall vara en entrelösning om jag förstår det rätt. Förutom Länsförsäkringar fondliv kunde jag även byta till: Alecta (trad), AMF (trad), Folksam (trad), Nordea Liv och pension (trad), SPP (trad), Handelsbanken Liv (trad), Nordea Liv och pension (fond), SPP (fond), Swedbank försäkring (fond).
Jag såg även att jag kunde ”flytta kapital” från det jag haft på Alecta traditionell till något annat.
Utöver detta har jag även en tjänstepension i Swedbank (Swedbank generation KAP-KL) som skall vara 100% aktiefonder tills jag fyller 55 år. Denna tjänstepension är från tidigare arbetsgivare och därför förs det inte längre några pengar in dit.
Frågor och funderingar:
Allmän pension
Jag antar att jag skall stanna kvar på AP7 såfa i premiepension och att inkomstpensionen inte går att ändra på, stämmer detta?
Tjänstepension
Den delen som är 50% traditionell som jag inte kan byta till fond, bör jag stanna kvar där på Alecta eller byta till någon annan traditionell?
Den andra delen av 50% bytte jag till fond, var detta rätt val? Borde jag byta från Länsförsäkringar fondliv till något av de andra alternativen? Är entrelösningen tillräckligt bra eller borde jag grotta ner mig i det?
Jag kan flytta kapital från Alecta traditionell, borde jag göra det och isf vart?
Gällande Swedbank så undrar jag om det är en bra tjänstepension där eller om jag borde byta? Jag tänker att eftersom det inte förs in några pengar där mer pga nytt arbete så kanske det är värt att flytta det?
Då jag är ny och oinsatt gällande ekonomi och pension vill jag göra så lite som möjligt men ändå maximera min pension.
Mycket frågor och tankar, ber om ursäkt för det men är tacksam för alla svar
Med vänlig hälsning,
Peter.