Dags för nytt aktivt val av pensionsförsäkring? (Collectum & ITP1)

Hej,

Förutsättningar:

• Ålder 35 år
  • Kapital inom ITP per idag: 863 967 kr
  • Tjänsteman med anställning av arbetsgivare i privat sektor
  • Årlig insättning från arbetsgivare till Collectum (ITP1) ≈ 100 000 kr
  • 50% Traditionell AMF + 50% Traditionell AMF

Har nu under en 10-årsperiod haft löpande inbetalningar mot Traditionell AMF 50% + Traditionell AMF 50% med en OK avkastning per år mot relativt låga avgifter.

MEN börjar fundera över nästkommande 5-10-årsperiod och ifall det är dags att byta till annat försäkringsbolag för mitt innehav som administreras via Collectum. Framför allt växla över de 50% som är valbart mot fondförsäkring för att ta mer risk och förhoppningsvis få mer avkastning på kapitalet med tanke på min låga ålder och långt kvar till pension.

Har börjat studera vilka valbara alternativ det finns i dagsläget för fond- och traditionell försäkring.

Läste även att Collectum upphandlat nya försäkringsgivare där nytt avtal träder i kraft 1 oktober 2023:

Vore väldigt tacksam för råd, tips, vägledning och intressanta synpunkter/kommentarer vad ni tror om framtiden, hur ni tycker jag ska placera, ska jag avvakta till nya försäkringsgivare är på plats per 1 okt 2023?

/A

Låter klokt. Ett generellt råd är att ha 100% aktiefonder tills man har 10 år kvar. Nu är du tvingad att köra 50% trad, så hade jag varit i din sits hade jag definitivt valt fond för sista halvan. SPP blir valbart i höst och kan vara en intressant kandidat.

1 gillning

Tack @Monica för snabb återkoppling!

Jag bör helt klart gå in på fond sista halvan för att försöka få mer utväxling av kapitalet och våga ta mer risk/reward med tanke på 30 år kvar i arbetslivet.

Okej, tänker du SPP för både traditionell- och/eller fondförsäkring? Vad ligger till grund för att du förespråkar SPP? Haft god avkastning och låg avgift historiskt?

Vet du när man kan byta över på Collectum till nya avtalet? Bör vara runt 1 oktober 2023? Annars kan jag slå Collectum en signal.

Tack på förhand!

/A

SPP har inte varit valbart i trad inom ITP innan, så där har jag ingen synpunkt. Det var fondbiten jag menade: jag gillar deras indexfonder och de har bra rabatt. I oktober så kommer ju Länsförsäkringar med vilket kan vara intressant. Jag har dock inte hittat vilka fonder de kommer att kunna erbjuda. De borde dock ha med Global Index och Sverige. Förhoppningsvis även en småbolagsfond.

De nya bolagen är valbara from 1 oktober, så vill du ha dem får du vänta lite.

1 gillning

Sök efter mitt namn i andra trådar om ITP1. Har där redovisat vad valen innebär för AMF, Handelsbanken och SPP. Har inte tid hitta rätt länkar just nu dessvärre.

2 gillningar

Intressant,

SPP eller Länsförsäkringar på fondförsäkring helt enkelt. Vet du om/när/vart man kan få mer info om deras fonder i Länsförsäkringar?

Får utvärdera alternativet att ligga kvar i AMF Trad eller byta till kanske SPP Trad. För dåligt insatt just nu i SPP och behöver läsa på/analysera vidare innan beslut. Men tack för värdefull input om din erfarenhet!

Vad lära om SPP Fondförsäkring i dess exponering mot olika marknader?

Fick precis en nyhet från SPP i min Kivra. Ser fram emot fler fonder och billigare avgifter senare i år :+1:

5 gillningar

Fick också den precis. Den nya avgiften är väldigt motiverad, 0,07%. Tror ni man kan komma billigare undan? Känns som entrélösning med den avgiften är oslagbar.

Jag kommer fortsätta hos SPP. Tror inte man får en bättre produkt någon annanstans. Jag kommer antagligen flytta traditionella försäkringen till SPP också.

Och värt att nämna också, idag är entrélösningen lika billig som Storebrand Global All Countries (som ju är 70% av entrélösningen, tillsammans med 30% Storebrand Sverige). Så vill man inte ha homebias kommer man lika billigt undan (och förhoppningsvis i höst också) med att välja Storebrand Global All Countries.

Själv har jag 100% i Storebrand Global Solutions, och hoppas att även den blir billigare i höst.

1 gillning

Har själv kört på en ”hemmasnickrad” global fondportfölj (ex Kina) hos SPP med en fond för USA, en Europa, en Sverige och en Japan. Samtliga med 0,10 % avgift. Fördelningen 55, 25, 10, 10 så lite home bias.

Nu med 0,07% på entrélösningen blev valet lite svårare, men 30% Sverige känns för mkt.

Tagit bort personlig information.

2 gillningar

Fick också brev från Spp. Nu äntligen kan man välja deras PLUS fonder till tjänstepensionen. En stor anledning till att jag valde dom för något år sedan vilket var en besvikelse då men gladare nu för detta besked :handshake:

1 gillning

Nää vänta lite, deras Plus-fonder finns redan idag. Iaf för min ITP1?

Global:

Sverige:

EM:

1 gillning

Jag har Alecta idag för traditionell försäkring och ska göra min egen research utöver detta men. Värt att flytta?

1 gillning

Jag är rätt säker på att de la in dessa nu idag. Jag har tidigare inte kunnat välja plus fonderna

Vilka val anser ni är bäst för fondförsäkring i SPP om man vill skippa entrelösning för att man anser 30% för Sverige är rent tok mycket?

Sorry. Läste för snabbt!

1 gillning

Men jag tror faktiskt du har fel :slight_smile: :thinking:

Här är utbudet för ITP1 2013: ITP 2013 Fondutbud | SPP | spp.se

Här är utbudet för ITP1 2018: ITP 2018 Fondutbud | spp.se

Utbudet för 2023 är inte releasade än.

Mina skärmdumpar ovan kom från inloggat läge, d.v.s. vad jag har möjlighet att byta till idag i min 2013 och min 2018 ITP.

Om du fortfarande har denna portfölj (Era portföljer 2023 - Nr 79 av tankaren01) med 10% home bias, så kan du ju skapa en liknande portfölj med 90% Storebrand Global All Countries och 10% Storebrand Sverige :+1: