Dags för nytt aktivt val av pensionsförsäkring? (Collectum & ITP1)

Tack för hjälpen! Portföljen är fortfarande densamma. Smart tanke att även köra tjänstepensionen på samma vis.

Har du funderat om du ska byta din traditionellförskring? Har också min hos AMF 50% som är obligatorisk.

Jag är också 35 med 600,000kr pensionkapital 50% traditionell Alecta, 50% fondförsäkring SPP.
Jag fick en e-mail som SPP kommer bli valbart traditionell försäkring, men vad är avgiften?
Just nu Alecta traditionell har den lägsta avgift.

Ger mig! :grin::grin: men de fanns inte i september iaf när jag gjorde mitt itp val senast

1 gillning

Detta påverkar bara nya insättningar eller kan man flytta gamla? Har nyligen avslutat min ITP1 och gått över helt till TJP.

Här kommer uppgifter från Collectum:

Det ser ut alla avgifter för traditionella försäkringar är sänkt och de har tagit bort SEB, Folksam och Skandia. SPP traditionell har ingen kapitalavgift, men de inför en fast avgift 50kr per år.

och SPP fondutbud 2023:

Tror dom har skrivit fel avgift på Storebrand Global All Countries.

Förvaltningsavgift 0.13% och Årlig avgift 0.07%.

På Collectums hemsida är den årliga avgiften 0.14% under den nya fonden vilket är rimligare om förvaltningsavgiften är 0.13%.

Storebrand All countries 0.13%
Storebrand Global Plus 0.13%
Storebrand USA 0.10%

Men nu är LF valbart hos ITP1 fondförsäkring med 0kr flyttavtift och mycket billigare avgifter:
LF Global Index 0.07%
LF USA Index 0.07%

Dags att flyta till LF från 1:a October :slight_smile:

Det hände säkert en hel del bra saker: inga övergångsavgifter, lägre avgifter och bättre fondval

Bland de nya alternativen jag gillar:

• Swedbank - Carnegie Listed Private Equity (0.50%)
  • Handelsbanken - Latinamerika impact (0.48%)

Inte så bra om Swedbank tar bort Ny Teknik och Access Sverige.

Personligen kommer jag troligen att flytta traditionellt till Alecta + 25% Swedbank + 25% Länsförsäkringar/Handelsbanken. Tidigare haft 50% trad SEB + 50% Swedbank med viss summa fast i SPP pga 200kr övergångsavgifter som jag kommer att kunna flytta gratis

1 gillning

Någon som skulle kunna förklara skillnaden mellan “Förvaltningsavgift ITP” och “Årlig avgift ITP”?

Collectum PDFen säger:

Här presenterar vi de upphandlade försäkringsgivarnas fondutbud. Morningstar Rating är per 2023-05-31. Den avgift som presenteras under rubriken ”Årlig avg ITP” heter ”Ongoing Cost Estimated” hos Morningstar och är den senaste tillgängliga (motsvarar Årlig avgift). SFDR, Sustainable Finance Disclosure Regulation, är senast tillgängliga hos Morningstar i maj.

Vad betyder detta? Är första kolumnen nuvarande pris och andra kolumnen är nya priset i oktober? Sitter och jämför t.ex. SPPs globalfond mot LFs globalfond, men märkte att jag inte riktigt förstår avgiften.

Då börjar det närma sig möjligheten att byta bolag enligt ny upphandling och är inne på att köra SPP på både traditionell 50% och fond 50% då jag förstått att det är intressant produkt/relativ låg kostnad.

Jag slog en signal till kundtjänst och fick förklarat att innan 1 oktober (morgon tisdagen 3 oktober helt enkelt enligt info på Collectum) går det inte byta till de nya försäkringsprodukterna.

Likaså kommer jag flytta över allt befintliga kapital jag har mot AMF i dagsläget, någon som gjort detta tidigare och har tips för att få så låg avgift för flytt som möjligt?

Tacksam för råd, tips, vägledning och intressanta synpunkter/kommentarer om ovan.

2 gillningar

Flyttavgiften på 200 kronor tas ut av AMF oberoende av vilket bolag du väljer att flytta till. Är du ute efter låg avgift så är både Länsförsäkringar och Nordea billigare än SPPs fond.

På Collectum står det att det endast är möjligt att byta 50 % till fondförsäkring då 50 % måste ligga i traditionell. Det finns inget sätt att kringgå detta och få mer till fondförsäkring?

Nej tyvärr. Det är så det är inom ITP1 vilket är väldigt synd! :frowning:

Vågar man ligga kvar på Alecta (trad)? Kör Alecta (trad) och Handelsbanken (fond). Hur blr man köra från oktober?

Jag kunde då logga in nu och välja nya avtalen utan problem så deras underhållsfönster verkar vara stängt :slight_smile:

De har tagit bort flyttavgiften i nya ITP upphandling som gäller från 1:a October 2023

Jag önskar att du hade rätt, men AMF har valt att ha den kvar för trad. Det är dock lägre avgift än innan.

2 gillningar

Konsumenternas verkar redan ha uppdaterat sina jämförelser för ITP 1:

Men de verkar inte heller tagit hänsyn till den “dolda” transaktionskostnaden utan Nordea framstår som det förmånligaste alternativet?

1 gillning

aha, du menar för trad. OK det stämmer. De har tagit bort flyttavgiften för fondförsäkringar.

Är det någon här som har koll på vilken tradionel försäkring itp1 jag ska ha om jag vil ha störst andel aktier som mögligt med bredt fokus och låg avgift? Just nu har jag alecta…?

Fråga 2: hur lång tid är man utan för marknaden om man flytter sin försäkring (gäller då båda traditionel och fondförsäkring som jag just nu har hos spp men överväger att flytta evt. till LF )…