Dags för nytt aktivt val av pensionsförsäkring? (Collectum & ITP1)

Om jag förstått de nya valbara alternativen så är på pappret SPP billigast gällande Traditionella försäkringen för ITP1? Om jag förstår alla tabeller rätt eller finns de mer att ta hänsyn till?

Nej det är Alecta som är billigast för Traditionell försäkring.

Ja Nordea dyrare än Länsförsäkringar. Märkligt av både Collectum och Konsumenterna att inte visa det.

Aha, jag kanske var inne när de uppdatera för då var där ingen förvaltningsavgift på SPP :slight_smile:

Det verkar vara AMF som är billigast för Trad. De tar 500kr max i avgift (vs Alecta 480kr) men de tar 0,03% i förvaltningskostnad (vs Alecta 0,06%).

Alecta har lite mer i aktier dock. Så kan man hoppas lite mer i avkastning också.

Den är Alecta, enligt Småspararguiden

1 gillning

Nej, Alecta är billigaste. Kapitalavgift för Alecta 0.05%, AMF 0.15%. Båda har 0.03% kapitalförvaltningskostnad, men Alecta har 0.064% total kapitalförvaltningskostnad (AMF 0.110%). AMF har också fastavgift 40kr.

1 gillning

Det matchar inte vad som står här: Jämför bolagen - Collectum

Alectas webbsidan, kapitalförvaltningskostnad 0.03%.

Screenshot 2023-10-03 at 12.42.10

Låga avgifter är viktigt för en bra pension. | Alecta.

Hej! Har valt Länsförsäkringar Liv på collectum. Trodde att jag skulle kunna välja deras globala indexfond. Är det något jag missar?

1 gillning

Så utifrån mina förutsättningar i början av denna tråd och att jag “måste” växla över till mer risk (fondförsäkring) på resterande 50% av valbart vad röstar ni på för kombination av de valbara alternativen?

Dvs 50% trad och 50% fond.

Tack på förhand!

/A

Ja, förmodligen ett misstag på Collectums sida.

1 gillning

När man väljer fondförsäkring så hamnar man automatiskt i deras entrelösning. När man väl har hamnat där så kan man själv välja att frångå entrelösning och välja fonder och fördelning själv.

1 gillning

När kapitalet är hos LF, du får välja LF Global index 100% (total avgift 0.07%) som är den billigaste indexfond inom ITP. Om du inte välja, du får automatiskt entrelösning som investerar LF Global 80%, LF Sverige 20% (total avgift 0.10%).

2 gillningar

Fick en bra känsla så valde precis SPP på 50% trad och 50% fond. Låt oss se hur detta kan utvecklas under 5-10 år i förhållande till tidigare AMF 50% trad + AMF 50% trad.

1 gillning

Uppföljning i tråden (efter snart 2 år med SPP - Traditionell 50% och Fondförsäkring 50%).

4,40% i år utveckling på Traditionell (14,89% 3 år):

1,55% i år utveckling på Fondförsäkring (Entré lösning ‘SPP Ett Val ITP)

I jämförelse mot en 5 års horisont på valbara fonder hos SPP (vad tycker ni alla mot utfall/avkastning och om jag ska gå in i andra fonder som potentiellt kan ge bättre avkastning - men inte allt för hög avgift).

Tack för er input - tillsammans blir vi rikare.

Hej, inom ITP1 fondsörsäkring den bästa och biligaste val är LF global index 100% med endast 0.07% avgift. Många av oss lämnade SPP i 2023 när LF blev valbar. Du kan läsa mer här:

Betyder det då att om jag växlar över framtida insättningar till LF Fondliv att jag auto blir tilldelad LF Global Index? Eller har LF likt en Entré lösning som SPP som man blir tilldelad default och att jag därefter behöver byta fond till LF Global Index?

Likaså ser jag att “flytt av aktiva ITP” går att flytta kostnadsfritt.

Några tips på val av traditionell? Har just nu SPP också 50%.

Likaså ligger jag sedan tidigare på ett kapital (Inaktiva försäkringar) om 1 MKR i AMF traditionell (om jag ska flytta detta till annan traditionell 50% och/eller fondförsäkring 50% för potentiellt bättre avkastning - men låg avgift såklart.

Tack för input!

Man måste flytta kapitalet till LF först. När kapitalet är inne man väljer fonder tex 100% Global indexfond. Om du väljer inte du får automatiskt entrelösning.

2 gillningar

Är det en stark rekommendation istället för att ligga kvar med kapitalet hos SPP? (just nu deras fondförsäkring och entrélösning löpande). Tack!

Den har ju inte gått så bra senaste åren - men det har ju att göra med vår omvärld/inflation/krig/tull såklart och påverkar generellt fonderna.