Val Collectum ITPK

Collectum har tydligen gjort en upphandling och då finns AMF (som jag har nu) inte med som alternativ om man vill ha fondspar, bara traditionell försäkring.
Jag måste alltså byta. Och då har de olika bolagen olika entrélösningar. Man kan ändra dessa inom vissa ramar vad jag förstår.

Jag tittar då på SPP

och Länsförsäkringar

Tanken är att byta fonderna till bara globala index-fonder. Eventuellt en del Sverige-index.

Det jag skulle behöva lite råd omkring är räntedelen. Vad anser ni om de olika räntefonderna som ligger som standard? SPP har ju dessutom med obligationer. Jag kan ingenting om räntefonder och obligationer. Ska jag bara låta deras val i dessa delar vara kvar?
Det lutar åt Länsförsäkringar.

Tillägg lite senare: Det verkar inte som varken SPP eller LF har någon Sverige-indexfond som går att välja här så det får väl utgå.

1 gillning

Är detta bara för nyinbetalningar? Jag har kvar en gammal ITPK som det inte betalas på längre, och har inte fått information om att jag behöver byta.

Ja, gäller bara framtida inbetalningar.

1 gillning

De som har sitt sparande i bolag som inte blev upphandlade kan fortsätta att spara i dessa. Man behöver bara konfirmera detta. Samma för FUTUR kunder.

Om dina framtida premier i så fall placeras till liknande vilkor som tidigare bör man kolla det upp dock.
Som jag har observerad det blir upphandlingarna bättre och bättre kostnadsmässigt för varje period.

1 gillning

Kolla upp rådgivningstjänsten som Avtalat (informationsbolaget som ägs av fack- och arbetsgivarorganisationerna som står bakom ITP-avtalet). Förutom råd om val av bolag och placeringsinriktning ges råd om bl a utformning av efterlevandeskyddet. Kan vara lönsamt att lägga stunden det tar att klicka sig igenom. Helt gratis dessutom.

(Disclaimer: för ca 10 år sedan var jag inblandad i utvecklingen av tjänsten.)

4 gillningar

Ja, det stämmer när jag läser en gång till. Jag hade inte uppfattat att man kunde fortsätta insättningar i AMF.
Dock är jag nog inne på att flytta allt, även tidigare insatta pengar, till LF då AMF inte har någon global indexfond som jag kan välja.

Fortfarande skulle jag tacksamt ta emot synpunkter på LF:s räntefonder som man styr över kapital på efter 59 års ålder. Är deras default okej? (Se bild i mitt första inlägg)

SPP har Storebrand Sverige. Jag har satt ihop olika portföljer här: Dags att välja inom ITP1 och ITPK (pensionsguiden.nu)

Nja, de som var med i senaste upphandlingen kan hänga med i fem år till, men de som var upphandlade 2013 (dvs AMF fond och SEB Fond) har nu nått sin respittid. I TS fall har han ett val från 2013.

Jag är inte expert på räntor men samtliga entréfonders räntedelar brukar vara ok.

Tack! Då tror jag att jag styr över till SPP istället enligt ditt förslag 80% Storebrand global och 20% Storebrand Sverige.

3 gillningar