Anonym
(Anonym)
19 Juli 2023 18:47
2
Hej, jag låser denna tråd och kommer lägga in ett antal länkar till existerande trådar om just detta ämne. Det är väldigt populärt och kanske till och med förtjänar en egen samlingstråd med tips och information @janbolmeson .
ITP1 kräver att 50% sätts i en traditionell försäkring. Resterande 50% kan du välja att antingen lägga i 1 fondförsäkring, 2 olika fondförsäkringar, eller i 1 separat traditionell försäkring.
Vad gäller de alternativ du har att välja från kan du läsa mer om dem på denna sida:
https://collectum.se/privat/gor-val-for-din-tjanstepension/for-dig-som-ska-gora-ett-omval
Här är ett antal trådar där din fråga har diskuterats och analyserats:
Collectum har tydligen gjort en upphandling och då finns AMF (som jag har nu) inte med som alternativ om man vill ha fondspar, bara traditionell försäkring.
Jag måste alltså byta. Och då har de olika bolagen olika entrélösningar. Man kan ändra dessa inom vissa ramar vad jag förstår.
Jag tittar då på SPP
[Skärmavbild 2023-07-13 kl. 21.55.22]
och Länsförsäkringar
[Skärmavbild 2023-07-13 kl. 21.55.03]
Tanken är att byta fonderna till bara globala index-fonder. Eventuellt en del Sverige-inde…
Hej,
Förutsättningar:
Ålder 35 år
Kapital inom ITP per idag: 863 967 kr
Tjänsteman med anställning av arbetsgivare i privat sektor
Årlig insättning från arbetsgivare till Collectum (ITP1) ≈ 100 000 kr
50% Traditionell AMF + 50% Traditionell AMF
Har nu under en 10-årsperiod haft löpande inbetalningar mot Traditionell AMF 50% + Traditionell AMF 50% med en OK avkastning per år mot relativt låga avgifter.
MEN börjar fundera över nästkommande 5-10-årsperiod och ifall det är dags att byta till an…
Hej,
Har efter möte med banken blivit lite mer insatt i mina pensioner. Jag undersöker möjligheten att flytta över min pension från ITP1 (idag ligger allt i Alecta).
Som jag har förstått det måste ena halvan vara en “traditionell försäkring” och den andra halvan en “pensionförsäkring”.
Dessa är alternativen jag har:
[image]
I dagsläget överväger jag att flytta ena halvan till SPP, men lite osäker på vad jag ska göra med den andra halvan… Uppskattar alla tips.
1 gillning