Måste välja ITP1

Det här med att välja ITP1 i collectum är klurigt att förstå sig på.

Det är någon upphandling som gjorts. Jag ska därför göra ett nytt val av vad min ITP1 ska bestå.
50% är tydligen låst i Alecta Trad försäkring, men resterande ska jag alltså välja. Detta görs på collectum.se
Ponera att jag väljer “Länsförsäkringar Liv” fondförsäkring. Vad innebär detta konkret? Är det en samling fonder som Länsförsäkringar har tåtat ihop som jag får automatiskt, eller får jag sen göra ytterligare val bland deras fonder när jag väl valt “Länsförsäkringar Liv”?.

En följdfråga. När jag valde sist så valde jag Skandia Trad, endast pga att det var ett villkor för att få viss rabatt på bolånet. Tror ni de övervakar om jag väljer bort dem denna gång och tar bort rabatten?

Du får inte behålla din rabatt på Skandia om du tar bort försäkringen. Klart det triggar systemet och det med rätta. De har en helt ok trad försäkring.

Väljer du LF fondförsäkring i ITP så får du ta del av hela deras eget fondutbud inkl de billiga indexfonderna samt ett urval externa fonder. Misstänker att startfonden är en generationsfond som du direkt kan göra fondbyte på.

1 gillning

Nej du ska kunna byta till annan traditionell förvaltning, men 50% måste ligga i trad.

1 gillning

All information om ITP1 hittar du hos Collectum. Börja på länken ovan då du skall göra ett omval.