Itp 1

Hej!

Jag har tidigare aldrig gjort några val vad gäller pension men tänkte nu se över itp 1. Har hittat några andra som frågat kring vad man ska välja. Har en väldigt basic fråga: vad är skillnaden på de val på Collectum sommmarleras med fond och de som heter trad? Kan det vara så att man ska göra fler val i träd?

Om jag är väldigt dåligt insatt, inte vill ägna för lång tid åt inläsning kan fond passa bäst och hur ska jag då välja?

/Mia

Hej!

Gissat att du syftar på skillnaden mellan fondförsäkring och traditionell försäkring?

En traditionell försäkring är som ett färdig paket från aktören som de har full kontroll över, de bestämmer vilka tillgångsslag som finns i den. Det kan också finnas en viss garanti, svänger överlag inte lika mycket men kanske inte heller ger den högsta avkastningen.

I en fondförsäkring så placeras pengarna i fonder. Du kan har ha mer kontroll, bestämma exakt vilka fonder som finns i den och därmed ha möjlighet till högre avkastning. Mer om skillnaderna kan du läsa här:

Om du väljer en fondförsäkring så kan du titta på Globala Barnportföljen som guide för hur man väljer fonder. Den rekommenderas på lång sikt (mer än 10 års sparande) vilket passar till pension.

Hälsningar
Elin

Mia,

50% av den premie som din arbetsgivare betalar in måste du placera i en traditionell försäkring. Här väljer du Alecta till 100%.

De resterande 50% väljer du med fördel en fondförsäkring och då tycker jag du väljer SPP till 100%. Hos SPP väljer du sedan att placera allt i deras SPP Aktiefond Global A som är en indexfond med ca 2000 bolag över hela världen. Avgiften blir 0,18% via ITP-avtalet. Jag tycker du kan släppa räntefonder. Du kommer ha månatliga insättningar som kompenserar vid börsfall och det kommer automatiskt köpas andelar billigare om börsen faller.

Såhär har jag gjort för min frus ITP1 och min ITP2. Allt via Collectum.

Lycka till!

/Fredrik