Det senaste poddavsnittet angående pension fick mig att tänka om kring tjänstepensionen. Gällande pensionen är jag väldigt dåligt påläst och ber därför om snälla tips och råd.
Jag har itp1 och 50% går att flytta till fondförsäkring, men den andra halvan måste vara i en traditionell försäkring. Därför har jag läst på lite och gjort en flytt på 50% till Länsförsäkringar fondliv.
Behöver jag göra något mer? Ska jag tänka om eller har jag förstått det hela rätt?
Kan jag välja fonder i Länsförsäkringar fondliv eller är det valet jag kan göra? Bakgrund: Varför jag valde denna är för att den hade lägst avgift och bra avkastning på sikt enligt lite research jag gjorde. Jag äger även Länsförsäkringar Global index som är en av mina favoriter på börsen.
Ja, har du itp1 och valt Länsförsäkringar på de 50% du kan placera i fonder så kan du ändra innehavet. Logga in på Länsförsäkringar och gå in under pension, där ser du ditt sparande. De är ofta uppdelade på flera försäkringar/konton så du får gå in på varje och byta till den/de fonderna du vill ha. Jag har itp1 och Länsförsäkringar och har bytt till Länsförsäkringar global index på mina.
Du kan ha hamnat i Länsförsäkringars entrélösning när du bytte till dem, det är en lösning som innehåller global och sverigeindexfonder och som automatiskt styr över till mer räntor med åldern. Fundera på om det är rätt för dig, annars byt .
Tack för svar! Det första du skrev var väldigt hjälpsamt, det ska jag in och testa. Det andra du skrev förstod jag inte riktigt. Menar du att jag har deras standardlösning nu när jag ännu inte har gjort något fond-val?.
Om du loggar in och går till Pension i menyn så ser du ett eller flera konton. Klickar du på ett av dem så ser du värde samt vilken placering kapitalet har (vilken fond/fonder). Där kan du byta. Observera att du per konto/försäkring behöver välja både fond för kapitalet SAMT fond för kommande inbetalningar, se bild från mitt konto (knapparna nederst).
Efter att du bytt på avtalat.se så dyker det upp konton med värde på Länsförsäkringars sida under pension. Lite is i magen, sen när de är där så kan du byta fonder.
En flytt från Alecta trad till annan aktör kan ta upp till några månader (2-4mån). Det sker inte på en-två veckor. För mig så tog det om jag minns det rätt typ 1,5-2månader efter jag hade gjort valet hos ”Avtalat” tidigare ”Collectum”.
Så blir det alltid om du inte själv väljer specifika fonder.
Då läggs du i det som kallas entrélösning - oftast en globalfond och Sverigefond med hög aktieexponering när man är ung och sedan tillkommer automatiskt mer räntor och lägre risk när man blir äldre.