Ååå tack JFB detta va preses vad jag behövde!
Va även Swedbank Robur access global som jag satt o funderade på men fattade inte om den innehöll allt som exempel Avanza global…
Ja jag har nog lite mer koll en man kan tro
hänger en hel del här ute o ställer säkert lite korkade frågor emellanåt men är ju för att förstå bättre o man får alltid så bra hjälp, tack! Har nog lyssnat på en 100 avsnitt ( men förstår inte allt) och har hinkarna blandat på Lysa och Avanza enligt Jans rekommendationer av fonder (för vilka fonder som är bra o vilka som är dåliga annat en avgiften har jag dålig koll på, men jag ska nog även komma dit. I lekhinken leker jag och testar för att lära mig mer o får lite spänning i mitt nu annars tråkiga Corona liv, ha ha om det skulle gå förlorat är det inte mer en jag skulle lagt på krogen o nöjen tidigare år…
Har haft aktie sedan jag va 7 och önskade mig i julklapp, va dock inget kul så pappa tog över o tog hand om mitt sparande till sin död då pengarna hamnade i ett hus i stället o nytt sparande hamnade på 0 konto, såååå korkat! De ända jag behöll va 1000kr i pensionsspara som fick rulla vidare på Avanza som låg på Avanza zero, bättre en inget. Detta låg där fram tills att det inte va lönt att spara på IPS, då googlade jag o fan ett upplägg likt Jans som Claes Hemberg hade på sin blogg som 1000 lappen fick åka in på…
Men för 1,5 år sedan då hittade jag hit och blev helt såld på upplägget. Med pappas hjälp förlorade familjen stora summor pengar på de 2 tidigare börsnedgångarna, vilket gjort mig tidigare rädd för börsen då jag är en trygghetsknarkare. Men efter att läst o lyssnat på avsnitt så inser jag ju att om man är en trygghetsknarkare som mej är det ju just ett sådant upplägg man bör ha som Jan föreslår. Och jag inser ju också att utan Börsen hade jag inte kunnat bott där jag bor i dag som ensamstående mamma. Så trotts 2 riktigt stora nedgångar (hade då en stor del Ericsson ) har vi tjänat en hel del på börsen. Det pappa försökte lära mej innan sin död o även skrev ner i en lathund till mig va att ej placera i enskilda aktier (den niten hade vi redan gjort) annat en några investmentsbolag och sedan billiga fonder.
Man hör föräldrar parata o sedan gör man tvärtemot, men någonstans långt inne sitter ju minerna vid köksbordet om aktier o fonder som föräldrarna pratade om….
Nu ska man bara få in i sitt barns huvud att sparande o börsen är en bra grej utan att barnet gör tvärtemot…
Men tjänstepensionen har jag inte satt mej in i o ändrat men nu ska det bli! För min ut spådda pension på 13000 före skatt vid 65 års ålder blir svår att klara sig på… o nä att byta jobb för högre lön går inte inom mitt område. Det jag kan göra är att spara så mycket som möjligt själv till framtiden och så får man ju hoppas att man får uppleva den dagen också
och att man är nöjd över resan dit
Förstår inte att det alltid blir en liten novell när jag skriver, ha ha en dyslektiker som mej som egentligen avskyr att skriva, ha ha ja ja så blir det ibland!
Tack för att du orkade läsa och tack för hjälpen!
Ps.
Har ett annat pensionssparande som har en alldeles för stor del mot Sverige och fram tills den går att ändra tänkte jag nog bara köra en global indexfond, tänker jag rätt?? Och så hoppar jag nog räntan under 10 år tror jag… ja jag följer inte allt alltid 
Tack och ha en fin söndag
// Ina