Tjänstepension, vad bör man välja

Hej!

Sitter här och ska göra val till tjänstepensionen då jag nyss bytte jobb, men detta är ju rena grekiskan för mig…

Jag tillhör något som heter tjänstepension GTP nu mer. Det jag har förstått är att det är smartast att ha fondförsäkring i stället för traditionell pensionsförsäkring (som jag vist haft på mina tidigare jobb, ska kolla om det går att byta, då det knappt växt något)

Jag har 3 bolag att välja på:

Folksam LO fondförsäkringsaktiebolag försäkringsavgift,50 kr/år, fondförvaltningsavgift 0,19-0,35

Futur Pension försäkringsaktiebolag, 0 kr/år, fondförvaltningsavgift 0,24

Swedbank försäkring AB, 60 kr/år, fondförvaltningsavgift 0,50 kr

Förstår som att fondförvaltningsavgiften är på deras standardlösning

När jag går in och kollar upplever en okunnig som mej det som att Swedbanks standardlösning är bredast o de har även har flest fonder om man vil välja själv men om det är bra vet jag ej egentligen inte kanske det räcker med en billig globalindexfond? Men fattar inte vilka som är globala indexfonder då de jag brukar köpa på Avanza ej finns att välja på här

Vad har ni för erfarenhet av dessa 3 företag? Vet ni några billiga fonder som finns hos dem som kan vara passande eller bör man ha standardlösningen?

Värt att veta är kanske att jag är 43 år…

Tack // Ina

Du kan testa att ringa https://www.konsumenternas.se/. De är kopplade till konsumentverket och finansinspektionen.

Skriv gärna här om de kunde hjälpa dig med GTP.

1 gillning

Hej!

Du verkar vara ny på detta, och det är bra för du har hittat till RT som gör del lätt att börja spara och investera :slight_smile:

Tjänstepensioner är inte helt lätt men du verkar ha koll ändå. Håller med dig, Swedbank ser ut att ha bäst och billigast fondutbud. Känns som bästa alternativet trots en något högre fast avgift (60 kr).

Futur pension ser dåligt ut. Jag kunde bara se jättedyra fonder. Även om de har noll i fast avgift så käkar de dyra fonderna där upp mer av dina pengar än en nollad fast avgift. Folksam LO verkar begränsade val. Känns tveksamt.

Om du vill följa en förenklad variant av ”globala barn portföljen” som finns här på RT, vilket kan vara rimligt med 20+ år till pension så är det inte svårt alls. Den innehåller 90% aktier och 10% räntor så den kommer att gå upp och ner i värde, så du vet, men på 20 års sikt är det mer upp om världen fortsätter att utvecklas. Och det får vi ju hoppas på.

På Swedbank - sortera efter lägsta avgift. Ingen av de fonder du väljer ska kosta mer än 0.5% per år i förvaltningsavgift.

De har bra och billiga fonder som heter Swedbank Robur Access som kostar typ 0.2%.

För att göra det riktigt enkelt så hade jag valt:

• Swedbank Robur Access Global till 80%
  • Swedbank Robur Access Sverige till 10%
  • Swedbank Robur Räntefond kort 10%

Gå in en gång om året och ändra tillbaka till samma procent som ovan. De olika delarna kan gå lite olika bra så ombalansera (rätta tillbaka dem) är det enda som behövs.

Behöver inte vara svårare än så, billigt och bättre än det mesta.

Eftersom du hittat hit till forumet så hoppas jag att du är intresserad av att lära mer om sparande privat (utanför tjänstepensionen). Ett riktigt bra ställe att börja på är Kom-igång guiden här på RT.

Egentligen tycker jag att du borde gå igenom kom-igång guiden först men gissar att du behöver bestämma dig rätt snabbt om pensionen så hoppas tipsen ovan hjälper dig.

Lycka till! :grinning::+1:

2 gillningar

Ååå tack JFB detta va preses vad jag behövde!

Va även Swedbank Robur access global som jag satt o funderade på men fattade inte om den innehöll allt som exempel Avanza global…

Ja jag har nog lite mer koll en man kan tro :wink: hänger en hel del här ute o ställer säkert lite korkade frågor emellanåt men är ju för att förstå bättre o man får alltid så bra hjälp, tack! Har nog lyssnat på en 100 avsnitt ( men förstår inte allt) och har hinkarna blandat på Lysa och Avanza enligt Jans rekommendationer av fonder (för vilka fonder som är bra o vilka som är dåliga annat en avgiften har jag dålig koll på, men jag ska nog även komma dit. I lekhinken leker jag och testar för att lära mig mer o får lite spänning i mitt nu annars tråkiga Corona liv, ha ha om det skulle gå förlorat är det inte mer en jag skulle lagt på krogen o nöjen tidigare år…

Har haft aktie sedan jag va 7 och önskade mig i julklapp, va dock inget kul så pappa tog över o tog hand om mitt sparande till sin död då pengarna hamnade i ett hus i stället o nytt sparande hamnade på 0 konto, såååå korkat! De ända jag behöll va 1000kr i pensionsspara som fick rulla vidare på Avanza som låg på Avanza zero, bättre en inget. Detta låg där fram tills att det inte va lönt att spara på IPS, då googlade jag o fan ett upplägg likt Jans som Claes Hemberg hade på sin blogg som 1000 lappen fick åka in på…

Men för 1,5 år sedan då hittade jag hit och blev helt såld på upplägget. Med pappas hjälp förlorade familjen stora summor pengar på de 2 tidigare börsnedgångarna, vilket gjort mig tidigare rädd för börsen då jag är en trygghetsknarkare. Men efter att läst o lyssnat på avsnitt så inser jag ju att om man är en trygghetsknarkare som mej är det ju just ett sådant upplägg man bör ha som Jan föreslår. Och jag inser ju också att utan Börsen hade jag inte kunnat bott där jag bor i dag som ensamstående mamma. Så trotts 2 riktigt stora nedgångar (hade då en stor del Ericsson ) har vi tjänat en hel del på börsen. Det pappa försökte lära mej innan sin död o även skrev ner i en lathund till mig va att ej placera i enskilda aktier (den niten hade vi redan gjort) annat en några investmentsbolag och sedan billiga fonder.

Man hör föräldrar parata o sedan gör man tvärtemot, men någonstans långt inne sitter ju minerna vid köksbordet om aktier o fonder som föräldrarna pratade om….

Nu ska man bara få in i sitt barns huvud att sparande o börsen är en bra grej utan att barnet gör tvärtemot…

Men tjänstepensionen har jag inte satt mej in i o ändrat men nu ska det bli! För min ut spådda pension på 13000 före skatt vid 65 års ålder blir svår att klara sig på… o nä att byta jobb för högre lön går inte inom mitt område. Det jag kan göra är att spara så mycket som möjligt själv till framtiden och så får man ju hoppas att man får uppleva den dagen också :wink: och att man är nöjd över resan dit

Förstår inte att det alltid blir en liten novell när jag skriver, ha ha en dyslektiker som mej som egentligen avskyr att skriva, ha ha ja ja så blir det ibland!

Tack för att du orkade läsa och tack för hjälpen!

Ps.

Har ett annat pensionssparande som har en alldeles för stor del mot Sverige och fram tills den går att ändra tänkte jag nog bara köra en global indexfond, tänker jag rätt?? Och så hoppar jag nog räntan under 10 år tror jag… ja jag följer inte allt alltid :wink:

Tack och ha en fin söndag
// Ina

1 gillning

Jag tillhör Itp1 och har min tjänstepension på Swedbank. Tittade nu och jämförde och ser att det är lite olika utbud och olika rabatter på fonderna veronde på vilket avtal man tillhör.
Jag själv har lagt upp det såhär:
Global 70%
Sverige 10%
Tillväxt 10%
Asien 10%.

I ditt fall hade jag valt följande:
Global 80%
Sverige 10%
Asien 10%

De billigaste som finns såklart. Först när det är 10år kvar till pensionen så hade jag lagt till 10% räntor som jag sedan ökar med jämna steg så att jag slutar på kanske 50/50 aktier/räntor.

1 gillning

tack snälla Mattias!
får man fråga vilka fonder du valt?
tänkte också hoppa räntorna tills det är 10 år kvar och sedan trappa upp dem…

Jag har valt följande fonder

70% Swedbank Robur Globalfond I - 0,2% i avgift

10% Swedbank Robur Access Sverige - 0,15% i avgift

10% Swedbank Robur Access Asien - 0,15% i avgift

10% Swedbank Robur Global Emerging Markets - 0,5% i avgift

Globalfonden är inkl tillväxt men jag vill gärna vikta ytterligare mot detta, därför har jag valt 10% tillväxt utöver globalfonden.

1 gillning

å tack!
ringde Swedbank nu för att ställa lite frågor, då pratade kvinnan om att för att kunna byta från standardlösningen behövde man gå in på kontor och öppna ett bankkonto o sedan kan jag ändra till fonder. Tycker detta låter konstigt, har du annat konto på Swedbank för att kunna ändra fonder?

Jag har flera konton på Swedbank men vet inte om det är det som avgör att jag kan ordna vilka fonder jag vill ha.

Tidigare låg min tjänstepension hos Collectum. 50% kunde jag inte flytta utan det är låst till en tradionell försäkring och 50% flyttade jag till Swedbank. När jag sedan loggar in i swedbank-appen och klickar in på pension så kan jag både välja fonder och vilken fördelning jag vill ha. Först låg 100% i Swedbanks entrelösning. Men inga problem att ändra i appen för mig. Behövde inte gå till något kontor.

1 gillning

Tyvärr är Swedbank så knäppa gällande det här avseende. Sambon hade Robur (Swedbank) och fick endast ett besked hemskickad per post per år. För att kunna ändra var man tvungen att öppna ett Swedbankkonto med tjänster. Då sa jag att det räcker nu. Nu flyttar vi skiten till Avanza (var på Swedbank bredvid Gallerian). Så nu slipper vi dem. :wink:

Ja låter helt vansinnigt!
Tyvärr har jag inte mycket att välja på så Swedbank ser ut att vara bästa alternativet för mej!

1 gillning

Hej! Jag har samma fråga, fast jag har redan valt Folksam för ett fribrev jag hade från GTP.
Det kommer inte mera pengar i den försäkring. Just nu är jag på Folksams entrélösning, men jag ser att fonderna de valt ligger alla på över 1,50 i avgift.
Eftersom jag precis flyttat från KPA till Folksam får jag byta först om ett år.
Jag är 41 år. Har ni förslag till fonder till mig?
Vänligen