Söderberg & Partner Proaktiv 75

Hej och tack för en bra sida om ekonomi. Hamnade här av en slump och har kika på en hel del av era filmer. Detta gjorde att jag började fundera på hur jag själv pension sparar. Jag är egen företagare och pensions sparar 5000 kr per månad via Söderbergs & Partners fond Proaktiv 75 och har gjort detta i ca 4 år. Jag är dåligt insatt i om detta är bra eller inte. Är det någon som känner till fonden?" jag kan få fram fakta" Ska jag fortsätta och spara /investera i den eller finns det något bättre? Jag tänker fortsätta att investera ca 5000 kr /10000 kr i månaden via företaget fram till jag är 65 om ingen oförutsett händer :slight_smile:

Ingen här kommer ge detta upplägg tummen upp, förutom beloppet och det faktum att du pensionssparar:-)

Deras fonder tillhör väl bland de sämsta man kan ha…

Jag lägger in en disclaimer direkt:
Jag vet inte hur det faktiskt fungerar med pensionssparande när man är egen eftersom jag utgår ifrån att du inte sparar med skattade pengar.

Jag skulle avsluta det omgående och öppna pensionsspar hos Avanza eller Nordnet. Där har du mycket större möjligheter att spara till lägre kostnader och ett större utbud med bra och billiga fonder.

En snabb googling ger följande “svar” hos Avanza:
"Att ha inkomst av aktiv näringsverksamhet innebär att du får din lön från till exempel en enskild firma, ett handelsbolag eller ett kommanditbolag. I dessa fall är det extra viktigt att du själv sparar för att kunna få ut en bra pension. Enligt Skatteverkets regler får du göra avdrag på sparande upp till 35% av din lön men maximalt 10 prisbasbelopp, vilket motsvarar 455 000 kr år 2018.

För att kunna göra avdraget ska du spara på en pensionsförsäkring eller en IPS. Självklart sparar du helt utan årliga avgifter på dessa konton hos oss.

Vi skickar en uppgift till Skatteverket på alla insättningar under ett år, så det enda du behöver göra är att kontakta Skatteverket för att klargöra hur du ska göra i din deklaration för att avdraget ska gälla."

Jag vet inte om du kan flytta ditt innehav från S&P, men det kan vara värt ett försök. Jag tycker du ska ringa till Avanza och fråga vad som kan göras. Det kanske gränsar till rådgivning och då kanske de inte får svara.

Om du inte kan flytta ditt innehav från S&P så ska du se till att byta fond till den billigaste globala indexfond de kan erbjuda. Har de inte en globalfond, välj en den billigaste svenska indexfonden de har. Sen är det bara att låta pengarna ligga där, men försök slåss för att flytta. Problemet är att de förmodligen tar rörliga avgifter av kapitalet (och säkert fasta avgifter också) oavsett vilka fonder du har eller hur fonderna går, därför är det viktigt att flytta.

Detta är det bästa råd jag kan ge dig.

Jag hoppas det löser sig för dig för att ligga kvar i S&P Proaktiv 75 är ingen bra idé…

/Fredrik

Hej Fredrik! Tusen tack för ditt svar. Kanske värt att börja tänk lite och inte bara köra på :slight_smile: Det är en fast avgift på 2,09% per år oavsett hur det går. Det känns mycket? Kan du rekommendera någon av Rikatillsammans portföljerna för mitt ändamål

Jag tror att det är fondens avgift och det är jättemycket!

Beroende på hur lång tid du har kvar, men är det mer än 10-15 år så kan du köra globala barn utan räntefonder.

/Fredrik

Är det någon som har eller haft samma problem, har en del av tjänstepension på just denna . Vad gjorde ni. Är ju kass avkastning och dyra avgifter. Sett att jag kan byta men vad väljer man, känner inte igen många av deras fonder

Finns en del information hos småspararguiden om just S&P Proaktiva fonder. Tror den har blivit listad som sämsta produkt 5 år irad.

1 gillning

Som andra sagt :+1: för att du sparar!
:-1: för Söderberg & Partner fonden.
Var inte ledsen för det. Många här har hamnat i samma sitts och lärt sig på samma sätt som du :slight_smile:

Det företag som S&P och MaxM håller på med borde vara kriminellt men är det tyvärr inte. De får fortsätta sko sig på icke ont anande småsparare. Som nämnts ovan hamnade fonden på botten-5 i Småspararnas genomgång av PPM fonder … sannolikt dyrare utanför PPM och därmed ännu sämre tyvärr.

Om du vill fortsätta med tjänstepensionen (såg andra förslag ovan) så bör du åtminstone ändra på fonden. Tycker du kan börja med avsnittet nedan om modellportföljer med fonder, fondförslag och fördelning. Förhoppningsvis har du tillgång till liknande fonder.

Tycker även att du ska hålla utkik efter ett avsnitt som Jan precis spelat in med en oberoende rådgivare (definitionsmässigt en sådan som tar betalt med faktura istället för att länsa ens pensionskonto genom kick-backs från försäkringsbolagen :slight_smile: ) om just tjänstepension! Ska komma om ca 2 v. Håll koll här under avsnitt.

1 gillning

Är inget jag själv betalat in, är en före detta arbetsgivare som betalt denna för många år sedan och jag har alltid blivit informerad att det går inte göra något åt detta, men nu har min bank har hjälpt mig lite och jag fick vet att en del går att ta ut och resterande går att byta fond. så min tanke är att byta fond men deras fondutbud är inte mycket jag har kunskap om. det som är problem. Skandia är inte så behjälpliga heller. Att dom är sämst har jag vetat ett tag, så det behövs ingen info om det :rofl:

Så du har pengarna på Skandia?
Min fru har några slattar där också, tyvärr inte flyttbara. Hon har valt de “minst dåliga” fonder så kanske du kan åtminstone göra den förändringen tills du kan flytta pengarna, förhoppningsvis.

• Skandia global exponering (0.31%, helt OK/bra)
  • Skandia Sverige exponering (0.29%, helt OK/bra)
  • iShares Emerging Markets Index (rätt dyr, 0.87%)
  • Skanda kortränta (om du behöver lite räntefond, dock förvånansvärt dyr, 0.41%)

Sen får man se om det kommer flytträtt även för försäkringar tagna före 1 juli 2007. Även om lite pengar så SKA de flyttas av ren principsak :slight_smile:

tusen tack för svar, ska se vad jag kan göra …min gamla arbetsgivare som betalade in där i början
2000 - talet och några år , så 20 år gammalt :roll_eyes:

Exakt samma för min fru … man får fokusera på skademinimering :slight_smile:

Förhoppningsvis kommer riksdagen införa fri flytträtt även för de före 1 juli 2007. Det är redan omnämnt som steget efter de sänkta flyttavgifterna som kommer 1 april.

Kanske mot förmodan så kan Skandia också följa SPP och frivilligt införa flytträtt för de gamla utan att tvingas av lag, men det kanske är för mycket att hoppas på :slight_smile:

Sen kan man ju undra (som var upp i en annan tråd) varför man helt inte själv kan få välja var man har sina pensionspengar :slight_smile:

Lycka till! :slight_smile:

1 gillning

bytte fonder och ser redan bättre ut, nu går det åt rätt håll
tack för all hjälp. att jag inte bytt tidigare :roll_eyes:

2 gillningar