Ombalansera portfölj - hjälp/tips för mig som ny

Hejsan ni här på forumet! Tacksam att jag hittat hit. Jag är verkligen inte särskilt insatt och har sparat i ca 2 års tid i samma innehav. Nu önskar jag tips på hur jag kan förenkla/ändra mitt sparande från hur det ser ut idag.

Kort info:

• 30 år, pluggat länge pga byte av utbildning så inte sparat mycket tidigare.
  • Jobbar i dag sedan två år tillbaka 100%, fast anställd, 33K i bruttolön, bor i bostadsrätt med sambo, inga barn.
  • Autosparar i dag 8k/mån, har ca 100k i fonder totalt, 100k på sparkonto Northmill

När jag började spara utgick jag från Avanzas “mall”:
bas av globalfonder på 50 procent av portföljen, sedan 25 procent med Sverigefonder, 10 – 15 procent med tillväxtfonder och till sist 5 – 10 procent med branschfonder.”

Men efter att ha lyssnat på poden samt kikat runt är jag intresserad av att ändra detta med fokus på ffa indexfonder med låg avgift och förenkla.

Mitt innehav idag:
60% globala aktiefonder:
75% LYSAkonto 100% aktier hållbart
12,5% SPP global
12,5% länsf. global indexnära.

25% Sverigefonder
50% Spiltan aktiefond invest
50% SEB Sverige indexnära

15% branch/tillväxt
70% DNB healthcare A
30% Öhman emerging markets

Nu undrar jag om någon vill hjälpa mig med att simplifiera med fokus på låg avgift, långsiktighet samt gärna hållbarhet.
Gärna dessutom mitt valbara pensionssparande. Ser idag ut som följande:
Swedbank Robur technology 40%
Blackrock - World technology A2 30%
AP7 Såfa - Statens årskullsförvaltningsalternativ 30%

Kanske går att förenkla genon att ha en global indexfond, en sverige indexfond, samt en branchfond med låg avgift? Hur ska jag tänka? Sparandet rör > 10 års sikt.

Tack på förhand alla som vill hjälpa en rörig nybörjare få bättre koll för framtiden.

100% AP7 Såfa :slight_smile:

1 gillning

Varför inte 100% Lysa?

Premiepension - 100% AP7 Såfa.

Tjänstepension - billigaste globala indexfond. Eventuellt lägga till lite Sverige och lite tillväxt 10% i varje.

I övrigt kan jag tipsa om Basportföljen.
70% global indexfond
10% Svensk indexfond
10% Tillväxtmarknader indexfond
10% globala småbolag/svenska Småbolag indexfond.

1 gillning

Du kan hjälpa dig själv bara för att göra det smidigt :+1:. Flytta allt privatsparande till Lysa bred 100% aktier. Då har du löst det smidigt och bra. Slipper tänka på det i framtiden. Att gå jaga billigare branchfonder med några % hit och dit i portföljen gör ingen så mycket rikare. Bäst att välja Lysa brett och billigt helt automatisk.

1 gillning

Ja jag har funderat på det, och tänker att jag så småningom når insättningsgarantitaket (är väl 950 000kr?)
Dessutom har jag mina andra fonder på SAVR samt månadsspar på länsförsäkringar som är ett krav 500 kr/mån

1 gillning

Varför 100% AP7 såfa? Kan absolut ändra det, vill bara ha lite kött på benen

Basportföljen har jag också kikat på, men har svårt att välja fonder… antar att jag tar den med lägst avgift.

Nämns även i sista RikaTillsammans-avsnittet: https://www.youtube.com/watch?v=Nn2Cvg9Kx5c

2 gillningar

ja jädrans det är ju givetvis två helt olika saker!
Tänker att man kanske kunde komma lite billigare undan genom att inte ha allt på lysa?
Kanske 50% lysa 50% egna fonder fördelat via basportföljen 70% global indexfond
10% Svensk indexfond
10% Tillväxtmarknader indexfond
10% globala småbolag/svenska Småbolag indexfond.

• 100% Lysa Hållbar - blir inte mer enkelt än så.

• 70% SPP Global Plus, 20% SPP Sverige Plus, 10% SPP Emerging Market Plus (jag kan berätta mer om SPP’s Plus fonder om du vill, de är väldigt hållbara indexnära fonder).

2 gillningar

Tack för svar Mattias.

Kan man välja tjänstepension? Trodde det var arbetsgivaren?

De flesta tjänstepensioner går att styra om på olika sätt. Om du har något av de stora kollektivavtalen så är det ofta relativt lätt, de brukar ha en valbar del och färdigförhandlade fondutbud. Om du saknar kollektivavtal så beror det helt och hållet på vad din arbetsköpare har tecknat för pensionsavtal. Men det är inte ovanligt att man kan styra ändå, eller till och med flytta pensionen till nytt bolag. Jag håller till exempel på att flytta en gammal pension från Skandia till Avanza.

För att AP7-Såfa är en riktigt bred, billig och bra global indexfond. Den har dessutom 15% hävstång. På lång sikt är den riktigt svårslagen. Här har Jan skrivit en artikel om fonden.

Förslag på fonder i basportföljen:
70% Länsförsäkringar global indexnära / Swedbank robur access global / Nordnet Global / Avanza global / DNB Global / SPP aktiefond global
10% Länsförsäkringar Sverige / SPP aktiefond Sverige / Swedbank robur access Sverige / Nordnet indexfond Sverige / Plus allabolag Sverige index
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknader indexnära / SPP emerging markets / Swedbank robur access Asien / Avanaza emerging markets
10% Handelsbanken gl småbolag ind cri a1 sek / Plus småbolag Sverige index / Plus mikrobolag Sverige index

1 gillning

Beror helt på hur mycket tyngd du vill lägga på hållbarhet (som du nämnde som en faktor i ditt första inlägg).

Jag gillar som sagt SPP:s Plus-fonder gällande hållbarhet.

Detta ger en avgift på 0.445% dvs högre än Lysa Hållbar.

Sen är frågan, behöver man EM? Behöver man globala småbolag?

Ett mycket enklare alternativ är t.ex.:

Vilket kostar 0.22%. Inte lika hållbart. Och inte lika brett. Men mycket billigare.

1 gillning

Om du har kollektivavtal t.ex ITP1 eller SAF-LO eller liknande så kan man välja. Logga in på Minpension.se och kolla var du har din tjänstepension. Logga sedan in i den valcentralen och placera så mycket du kan i en fondförsäkring. Brukar gå välja mellan olika banker t.ex Swedbank, SPP, AMF m.m. När bytet sedan är gjort (tar flera månader oftast) så hamnar man automatiskt i en så kallad entrélösning som brukar bestå av ca 60-75% global indexfond och resten i en svensk indexfond. Riktigt bra!

Senaste avsnittet avhandlade just pensionen! Här går de igenom både PPM (premiepensionen) och tjänstepensionen.

1 gillning

Det låter ju bra och enkelt!
Behålla lysa hållbar
Ändra mina andra fonder i SAVR+länsf till SPP.

Det ska jag definitivt göra. Är ganska säker på att jag har ITP1. Tack för tipset!

1 gillning

Om du har ITP1 (om du t.ex jobbar som tjänsteman) så är din valcentral Collectum. https://ik.collectum.se/privat/index.jsp

Logga in där så kan du se hur din tjänstepension är placerad. Jag har för mig att om man inte har gjort något aktivt val så är man automatiskt 100% i Alecta traditionell försäkring.

Inom ITP1 måste man tyvärr ha kvar minst 50% i traditionell försäkring. Där tycker jag Alecta är bästa valet. Den är billigast och har högst aktieandel. Men man kan välja andra försäkringar.

De andra 50% kan du placera hur du vill inom de valen som finns. Traditionell försäkring (finns flera att välja) eller fondförsäkring. Fondförsäkring innebär att du hamnar i en entrélösning hos den bank du väljer. När du väl har hamnat där kan du själv välja om du vill välja egna aktiefonder eller om du vill ligga kvar i entrélösningen. En stor fördel tycker jag med entrélösning är att den automatiskt sänker risken när man närmar sig pensionen (den byter ut en del av aktierna mot räntefonder istället).

Inom ITP1 har SPP billigaste fondförsäkringen.

1 gillning